Jeg holder på med å innrede min krypkjeller til kjeller og funderer nå på en siste ting (formentlig ikke den siste…)

Bjelkelaget og svillen ligger på en bit trykkimpregnert virke som ligger ytterst på lecaveggen. Men hva fyller jeg best med innenfor dette? Bare en streng isolasjon eller burde jeg bruke skum?

Se vedlagt bilde som kanskje viser litt bedre hva jeg mener.

• Diagram av krypgrunn med lecablokk, trykkimpregnert treverk, og bjelkelag, med markert område for isolasjon eller skumfylling.
Jeg har trykket inn isolasjon der nå, litt som å tette fast litt tykkere. Hvis ingen har et bedre forslag så lar jeg det være så.

Kanskje bedre å ikke ha noe i det hele tatt så trykkluften har en sjanse til å ventilere. Med mindre du har en syllpapp på plass.

Feil av meg. Tegnet for raskt. Jeg har da syllpapp!

Diagram over byggkonstruksjon viser leca-blokk, trykkimpregnert tre, bjælkelag og syllpapp, med markeringer og spørsmålstegn ved en del.

Vet ikke hvorfor man har lagt en trykt planke mellom syllpappen og bjelkelaget, antar at man ville beskytte seg litt ekstra mot
fuktvandring fra lecablokkene...

jeg ville være forsiktig med å putte inn noe som ødelegger fuktvandringsbeskyttelsen mellom leca og bjelkelag.

/ATW

Mikael_L
Men litt mineralull eller EPS-cellplast burde vel gå å putte inn der?
Begge er diffusionsåpne og suger vann kapillært høyest marginalt.
For øvrig burde det aldri bli fritt vann der som kan suges kapillært, og i så fall har man nok et problem som bør akutt fikses.

• Liker
corre
  • Laddar…
Ingenting er ødelagt eller galt, så du trenger ikke gjøre noe.
Men om man nå vil ha noe der så:
EPS-cellplast.
Syllpapp og en planke til.
Hvordan ser bjelkelaget ut, for det blir vel glipper når du setter støtte for den?

Ingenting trengs vel der?

Mikael_L
Enk Projektet skrev:
Ingenting trengs vel der?
Blir det ikke en ganske kul kuldebro der da?

D09
Jeg har en lignende konstruksjon.

Leca, syllpapp, syll, bjelkelag. Tomrommet er fylt med isolasjon. Føles tørt og bra, men det kan jo variere fra andre miljøer.

Plastet aldri siden det er kjellerdel.. Riktig eller feil vet jeg ikke.

Mikael_L
D09 skrev:
Plastet aldri siden det er kjellerdel.. Riktig eller feil vet jeg ikke.
Du mener innsiden av kjellerveggene da?

Kan nok ha vært en korrekt beslutning. Utenfor veggen er det under bakken, der pleier man definisjonsmessig å anse at det er RF 100%, i og med at det finnes "uendelig" tilgang til vann.
Så plast på innsiden bør innebære at det kan bli 100% RF rett bak plasten også. Da er det kanskje bedre at fuktigheten kan vandre inn i kjelleren istedenfor og ventileres ut.

D09
Mikael_L skrev:
Du mener innsiden av kjellerveggene da?

Kan nok ha vært en korrekt beslutning. Utenfor veggen er det under mark, der pleier man definisjonsmessig anse at det er RF 100 %, fordi det finnes "uendelig" tilgang til vann.
Så plast på innsiden bør innebære at det kan bli 100 % RF rett bak plasten også. Da er det kanskje bedre at fukten kan vandre inn i kjelleren istedenfor og ventileres ut.
Ja, innsiden. :)

Godt å høre :)

Får se om 50 år om det var rett eller feil ;)

Mikael_L
Jeg er ikke 100% sikker, men hvis det var min kjeller så ville jeg ha droppet plasten.

Og mange har jo vitnet om hvor dårlig det blir med kjellervegger malt med en "tett" akrylatmaling, i stedet for en diffusionsåpen silikatmaling. Malingen flasser av.

Og så pleier man å råde at man kun setter tettsjikt i selve dusjhjørnet men ikke på øvrige vegger og gulv når man innreder bad i kjeller.

• Liker
D09
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Ingenting er ødelagt eller feil, så du trenger ikke gjøre noe.
Men hvis man nå vil ha noe der så:
EPS-cellegummi.
Syllpapir og en planke til.
Hvordan ser trossbunnen ut, for det blir vel gliper når du setter støtte for den?
Nei, ingenting er feil i det hele tatt. MEN som sagt så skal jeg innrede kjelleren og det trekker litt der.

Slik ser det ut i dag. Jeg har puttet inn litt glassfiberull der nå for å hindre trekk, men tenkte å sjekke her om det finnes noen meninger om det før jeg spikrer på en taklist. Det er jo enkelt å bytte mot mineralull. Cellegummi blir jo vanskelig å få det "tett" antar jeg?

Kjeller med hvitt tak og vegg, spotlights i taket. Det er en åpning mellom tak og vegg fylt med isoleringsmateriale. En blå ledning stikker ut.

Litt nærmere.
Glippe i taket med synlig glassull mellom tak og vegg, potensiell kilde til trekk i kjelleren.

Mikael_L skrev:
Blir det ikke en ganske grei kuldebro der da?
Isolasjonen er vel i trossbotnen? eller er det en varmt i kjelleren? isåfall må det isoleres også der....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.