Hei!

Vi har satt inn en peisinnsats i vår åpne peis, men åpningen er litt større enn innsatsen, noe som etterlater en glippe (ca. 2 cm) på begge sider. Hva skal jeg bruke for å fylle igjen glippen? Det skal se penere ut, men jeg tror også at det vil gi bedre fart på luftsirkulasjonen bak og dermed bedre varmefordeling i huset.

Har vurdert ildfast mørtel, men det sprekker kanskje på grunn av de høye temperatursvingningene.

Varmen stiger jo mest oppover, så det funker nok å legge på et par cm puss på sidene, typ c-bruk eller noe. Selv la jeg på et par cm gipsuts på sidene, så spalten ble 1-2 cm per side, for jeg forsto det som at det skal være en luftspalte også på sidene, men det kan kanskje variere fra kassett til kassett. Gipsputsen på sidene har ikke sprukket, til tross for hard fyring iblant. Derimot finnes det hårfine sprekker i gipsputsen over kassetten.

Sist redigert:
Ofte pleier man ved installasjon av en kassett å ta opp et hull høyere opp i skikappen og installere et gitter. På denne måten kan kald luft suges inn langs kassettens sider for deretter, når luften er oppvarmet, stige opp og ut gjennom hullet til rommet. På grunn av dette er vel gitter vanligst.

Er sirkulasjonen ordnet på en annen måte så er det vel bare å mure igjen sprekken med ildfast mørtel, men jeg ville nok gjettet at man bør la noen mm langs kassettens vegg være åpen for å la den utvide seg ved oppvarming.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.