Holder på å bygge varmgarasje ca. 50 kvm med bod som ev. i fremtiden skal kunne bli bolig. Det er plate på mark med gulvvarme støpt inn og murede vegger (isolestein).

Nå vurderer jeg takkonstruksjon. Det kommer til å bli et mønetak for å få høyde til en bilheis. Jeg ønsker ikke å bruke tid på å bygge innvendig tak. Så tanken er å få til det slik at innvendig tak utgjøres av rupanelen som ligger på synlige taksperrer. Tror det blir fint dessuten.

Som en følge av dette vil isolasjonen havne på utsiden, og jeg tenker å bruke isolasjonsplater av typen PIR, som er en slags polystyren. U-verdi 0.18 ved 120 mm. Konstruksjonen blir lignende denne skissen.

Nå til mitt spørsmål. Fungerer denne konstruksjonen med tanke på isolasjonsevne og fuktproblematikk? Jeg tenker at 120 mm PIR bør tilsvare minst det dobbelte av vanlig isolasjon, og det bør ikke være risiko for å bygge inn fukt. Samt fukt på innsiden vil bare påvirke rupanelen som lett tørker ut innenfra.

Lenke til isolasjonen jeg har tenkt å bruke
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tp10-takisolering

• Skisse som viser konstruksjon av oventilert bratt tak med takpanner, bærlekte, strelekte, diffkusjonsåpen underlagsduk, PIR-isolering, råspont og taksperre.
Vanskeligheten med denne typen av løsning er å få til en godt isolert takfot. For å se om denne løsningen er et godt alternativ, vil jeg anbefale å begynne med å tegne takfoten i skala.

B bossespecial skrev:
Vanskeligheten med denne typen av løsning er å få til en godt isolert takfot. For å se om denne løsningen er et bra alternativ så ville jeg anbefale å begynne med å tegne takfoten i skala.
Takk for gode tips. Skal gi meg i gang med det.

• Liker
bossespecial
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.