Jeg har bygget en utvidelse på 3x4 meter som er en støpt plate sammen med kjøkkenet. Utvidelsen skal ha bad og vaskerom med en vegg mellom (som ikke er på plass ennå).
Nå er det på tide å isolere veggene og taket, og jeg lurer da på hvordan jeg skal gjøre med dampsperren og tetningssjiktet. Jeg skal jo sette våtromsduk på baderomsdelen, vegger og gulv. Vaskeromsdelen setter man vel tetningssjikt på gulvet antar jeg i samme sveip som duken i badet? For å få en stopp et sted antar jeg at jeg må sette en terskel ved døren inn til kjøkkenet for at våtromsduken skal kunne brettes opp.
Så spørsmålet er hvor jeg setter dampsperre? Jeg kan jo ikke gjerne sette dampsperre i veggene på badet for da blir det jo Dampsperre->45mm isolering->plate->våtromsduk...altså to tette materialer.
Samtidig må man vel få sammen dampsperren i taket med våtromsduken på noen måte så det ikke blir en åpning. Setter man dampsperren i taket og deretter 45mm og 45 isolering på tak og vegger så forsvinner jo plasten bak.
Nå er det på tide å isolere veggene og taket, og jeg lurer da på hvordan jeg skal gjøre med dampsperren og tetningssjiktet. Jeg skal jo sette våtromsduk på baderomsdelen, vegger og gulv. Vaskeromsdelen setter man vel tetningssjikt på gulvet antar jeg i samme sveip som duken i badet? For å få en stopp et sted antar jeg at jeg må sette en terskel ved døren inn til kjøkkenet for at våtromsduken skal kunne brettes opp.
Så spørsmålet er hvor jeg setter dampsperre? Jeg kan jo ikke gjerne sette dampsperre i veggene på badet for da blir det jo Dampsperre->45mm isolering->plate->våtromsduk...altså to tette materialer.
Samtidig må man vel få sammen dampsperren i taket med våtromsduken på noen måte så det ikke blir en åpning. Setter man dampsperren i taket og deretter 45mm og 45 isolering på tak og vegger så forsvinner jo plasten bak.
Enklest er vel å bygge badet som et rom i rommet, altså en luftspalte (typ 20mm?) mellom baderommets vegger og ytterveggen med dampsperre.
Hvis man bare bruker 45mm stendere så skal de nok festes ordentlig i ytterveggen med avstandsstykker for at det skal bli stødig.
45mm isolasjonen er vel like greit å droppe da.
Å få dampsperren sammenføyd med våtromssperren er nok ganske vanskelig, men er vel ok om man lykkes med det.
Hvis man bare bruker 45mm stendere så skal de nok festes ordentlig i ytterveggen med avstandsstykker for at det skal bli stødig.
45mm isolasjonen er vel like greit å droppe da.
Å få dampsperren sammenføyd med våtromssperren er nok ganske vanskelig, men er vel ok om man lykkes med det.
Hmmm, skal dampsperren være på innsiden (mot rommet) av 45mm isolasjonen da?injonil skrev:
Det er alltid en liten risiko for kondens hvis fuktig luft kommer mellom plastlagene som da ikke kan tørke.
= det må være helt tett mellom dampsperren og våtromsfolien! Og ingen fukt må heller bygges inn.
Eller er det ikke så nøye?
Da skal det vel være ventilert = et par åpninger på passende steder så luften kan byttes?
Det synes jeg høres ok ut.RoBo skrev:
Da skal altså dampsperren være på innsiden av all isolasjon og eventuell kryssfiner?!
Det var flere varianter.. ser ikke helt hva dampsperre har å gjøre bak våtrumsfolien. Høres jo ut som maksimal risiko for problemer. Hvis man nå skal gjøre så... havner folien rett bak gipsplaten så vil jo også alle rørføringer "punktere" folien (og tettes så mye som mulig..)
Hva gjelder for tetningssjiktet på platen? Antar at jeg må ha en terskel for å få en oppbøyd kant et sted?? Og hvis jeg ikke vil ha noen terskel mellom vaskerommet og toalettet så må jeg rett og slett legge våtrumsfolien på hele gulvflaten.
Hva gjelder for tetningssjiktet på platen? Antar at jeg må ha en terskel for å få en oppbøyd kant et sted?? Og hvis jeg ikke vil ha noen terskel mellom vaskerommet og toalettet så må jeg rett og slett legge våtrumsfolien på hele gulvflaten.
Jeg ville nok valgt alternativet med luftspalte mellom baderomsveggen og ytterveggen med plast.Arne999 skrev:
Men jeg er bare en glad amatør
Da må du nok sette våtromsfolie over hele gulvet hvis du skal gjøre det "ordentlig".Arne999 skrev:
Finnes det sluk i vaskedelen? da synes jeg det er et must med tettsjikt.
Jeg vet ikke hvordan ditt bad/tvettrom ser ut, men er det risiko for at det ofte ligger vann i døråpningen mellom badet og vaskdelen? Hvis ikke, så er det i praksis ganske unødvendig med tettsjikt.
Oppvik ved terskel synes jeg ofte er ganske tullete i større bad med dusj langt fra døren. Terskelen blir aldri våt, kanskje man har en oversvømmelse hvert 10. år, so what, det tørker nok opp.
Men gjøres det ikke i henhold til bestemmelser så blir man vel saksøkt...
Om jeg setter våtromsfolie på vegger og lar den gå opp med et overlapp på en stender der folien klemmes med dampsperren så synes jeg jo at det føles helt unødvendig med en dampsperre bak folien. Hvilken funksjon skal den fylle??? Om det skulle komme fukt der så er den jo innestengt...
Klikk her for å svare