Hei!

Jeg oppdaget i går en fuktflekk i taket (lettbetong) på kontoret hjemme som ikke har vært der tidligere. Det var ikke spesielt vått, men malingen slapp når jeg kjente med fingeren.

Ringte forsikringsselskapet, som mente at jeg?! skulle foreta en besiktelse av vannskaden. Jeg er totalt udugelig til det, så jeg håper på deres fantastiske ekspertise :o

Vi bor i et rekkehus med lavt skrånende tak med innvendig takvanning. Jeg har vært opp med stigen og tittet inn på loftet. Rommet er imidlertid lite og jeg har astma, så jeg har ikke ålt meg inn. Ser ingen rør eller lignende når jeg kikker inn - jeg gjetter at det er takbjelken jeg har tatt bilde av som står over mitt kontor.

Legger ved bilde av fuktskaden og den "sannsynlige" bjelken som er i tilknytning til kontoret. Kan det være bjelken jeg har fotografert som har transportert vann ned?

Bilde av en takbjelke med fuktskade i et loftsområde. Treverket viser tegn på fukt med misfarging og delvis skadet overflate.
Fuktflekk på tak av lettbetong i et kontor hjemme, med maling som begynner å løsne.
 
Det ser jo definitivt ut som vanndråper på bjelken til venstre, riv opp og sjekk ordentlig. Hvis du ikke kan selv, så ta dit noen som kan. Utenfra kommende vann er vanskelig å få til forsikringsbar skade om noen gang.
 
harry73
Om du bor i rekkehus er det kanskje et borettslag? De har ansvar for husets ytre skall og du burde nok ta kontakt med dem.
 
Dessverre er det slik at vi er ansvarlige for husets ytre skall. Hadde vært så deilig om det ikke var slik :)
 
harry73
Men er det en borettslagsleilighet?
 
Tydeligvis er det en vannskade. Det er taket som lekker med stor sannsynlighet. Kan trenge en enkel løsning eller mer komplisert. Går det noen skorstein, avluft eller vifтерør der? Oftest er det skjøtene som lekker. Sjekk med din FB om de dekker vannlekkasje gjennom tak. De har veldig ulike regler avhengig av takets alder.
 
Uansett så bør du få undersøkt og utbedret problemet snarest. Om du ikke kan komme deg opp på loftet selv for å sjekke, så sørg for å få noen andre til å gjøre det så fort som mulig for å unngå større skader.

Fuktranden du la merke til er jo rett ved en vegg, så vann kan svært gjerne ha rent ned i veggen også. Årsaken til forsikringsselskapets slappe holdning kan ha vært at forsikringen din uansett ikke dekker taklekkasje.
 
Lars48 skrev:
Går det noen skorstein, avluft eller vifterør der?
Vi har et avløpsrør/drenering? (hva det nå kalles) som går omtrent midt igjennom hvert rekkehus. Men jeg tror ikke det røret går akkurat ved vårt kontor. Dog så hørte jeg i dag at det kan finnes et ventilasjonsrør som er i tilknytning til skaden...skal ringe etter noen som kan sjekke.
 
mexitegel skrev:
Fuktskaden du noterte ligger jo rett ved en vegg, så vann kan meget vel ha rent ned i veggen også. Årsaken til ditt forsikringsselskaps slappe holdning kan ha vært at forsikringen din likevel ikke dekker taklekkasje.
Akkurat - det var omtrent forsikringspersonens første ord til meg :|
 
harry73 skrev:
Men er det en borettslagsleilighet?
Nei dessverre, det regnes som egne hus. Det som vi har felles er garasjene/snørydding mm.
 
Ser ut som det kunne ha rent vann på den stående, korte regelstumpen.
Finn noen du kan sende opp på loftet og taket for å se hvordan det ser ut. Åpenbart renner det inn vann av en eller annen grunn, og det fikser seg ikke selv.;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.