Hei!
Jeg er en såkalt "fluktare" og leser med spenning alle deres løsninger på problemer, og det har hjulpet meg mange ganger. Nå har jeg selv et problem jeg ikke helt kan finne svar på her.
Det er slik at jeg renoverer et gammelt uthus som nå skal bli et isolert uterom. Alt er fikset og klart når det gjelder nye lekter overalt, nytt tak, stold of tebytt, ny panel, isolasjon, nytt gulv osv osv. Jeg har bare isolering av taket igjen. Pluss å sette opp veggpanel på en av kortsidene. Det er der mitt spørsmål til proffene her kommer inn.

Veggpanelen er gamle gulvbord fra uthusets tidligere gulv. Disse har ligget ute denne våren i prinsippet, dekket under plast. Men dårlig dekket merket jeg nå. Når jeg trykker en fuktmåler inn i dem får jeg ulike resultater avhengig av hvor jeg trykker i den. En planke kan variere mellom 17, 22 og 37%. Disse skal settes opp liggende på trelekter med ecobatt isolasjon bak. Medfører det noen form for risiko for fuktskader/mugg/andre problemer hvis jeg spikrer dem opp før de har nådd en fornuftig fuktighetskvote? Eller er den eneste risikoen at de tørker fra hverandre og danner sprekker? De er ikke notet og fjæret.
//Mathias

Så lenge de kan puste er den største risikoen at de krymper i bredden ved tørkingen.

Du mener at så lenge jeg ikke dekker dem med plast eller annet uten bare henger der så er det ingen fare?

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.