C
Bygget en utvidelse på vårt sommertorp. Her plasserte vi kjøkken og vaskerom/dusj. Utvidelsen ble plassert på en ny torpargrund, betongsåle + lecablokkgrunn. En mat-/ølkjeller 150x150cm ca 140 cm takhøyde, ble bygget opp (lecablokker) innenfor grunnmuren på en støpt betongsåle. Grusdrenering under hele konstruksjonen. En gulvluke i kjøkkengulvet gir tilgang til ølkjelleren. I denne kjelleren ble innkommende vannledning og hydropress, vannfilter ledet inn. Vi monterte også en 50 liters varmtvannsbereder. Et ventilasjonsrør ble trukket gjennom den indre kjellerveggen og ut gjennom den ytre grunnmuren. I betonggulvet er det et dreneringsrør rett ned for eventuell vannskade.
Når varmtvannsberederen ble koblet inn oppstod det problemer med kondens. Det dannes en hel del vann på gulvet. Temperaturen holder ca 14°. Kondens dannes både på kaldtvannsrørene/filter/hydropressen men også på det kaldere gulvet. Bare under varmtvannsberederen er gulvet tørt. Avstand mellom v/v-berederen og gulvet er (ca 20-25 cm).
Jeg har tettet ventilasjonsrøret for å hindre varm uteluft fra å komme inn. Har satt inn en "tørrball-bøtte" men med magert resultat. Hva er det beste å gjøre for å få en tørr, kald kjeller?
Isolere kaldtvannsrør/filter/hydropress? Flytte bort varmtvannsberederen?

Sist redigert:
hvor går røret fra sikkerhetsventilen hen?
bare ned på gulvet, når du har tatt vv som erstattes med kaldt vann ekspanderer det ved oppvarming = drypper ut av sikkerhetsventilen

Så er det nok ikke feil å isolere kaldtvannsrørene, filteret og hydropressen om mulig så det ikke blir så mye kondens.

C
Ja, ventilen er rettet ned mot gulvet.. Man ser ikke noe vanndråper på gulvet dog, tvert imot har gulvet en tørr overflate under vv-berederen. Men kanskje det er viktig å lede ut eventuelt ekspandervann gjennom veggen ut til krypgrunn?

Isolere rør, filter og trykktank skal gjøres, men det virker også som det er et problem at gulvet/bunnplaten er kald og får varm luft til å kondensere.

Hvis jeg tar meg inn i krypgrunnen på utsiden av ølkjelleren kan man se at kjellerbunnplaten er fuktig på utsiden.
Her kanskje jeg skal tette igjen alle ventiler under den varme årstiden, for å hindre at uteluften trenger inn og kondenserer? Gulvbjelkelag er tørt og hydroisolert mot lecagrunn. Takhøyden i krypgrunnen er ca 120 cm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.