Ntr-a skal klare 20-40 år i bakken. Bygde selv et gjerde for ca. 10 år siden på denne måten. Stod igjen da vi flyttet fra huset etter 9 år. De stolpene vi rev opp var fortsatt friske da vi endelig fikk løs dem. (Stolpene overlevde gjerdet)
Men hvorfor plintjern om du uansett skal stoppe stolpen i betongelement?
Ingen problemer med NTR-A støpt i betong for enklere konstruksjoner som gjerder og plank. Jeg har gjort en del selv, og selv om jeg bare er oppe i 17 år etter innstøpingen uten tegn til råte.
Fordelen med dette er at det blir veldig stabilt siden stolpen og søylen er i ett stykke. Plintjern er som sagt ett OK alternativ, men ikke stolpesko som bare gir vingling.
Det som beskytter treverket mot å råtne er impregneringen kombinert med at den kraftig alkaliske betongen holder mikrober borte.
Jeg ville vurdere å støpe ned den nye stolpen igjen hvis den er NTR-A-klassifisert. Bare støp ned med riktig løs blandet finbetong. Sørg for at finbetongen er siktet slik at det ikke er steiner på opptil 4-6 mm. Dypp trestolpen i en bøtte med betongen slik at alt treet dekkes. Smør betong på innsiden av sokkelen og trykk ned stolpen. Dytt ned betong slik at ingen hulrom oppstår. Fikser et døgn.
Et spørsmål angående fremgangsmåten for å støpe fast stolpen. Personlig har jeg gjennom mitt arbeid gjort mengder av slike jobber der vi har bygget plank/gjerde rundt f.eks. barnehager/bedrifter/BRF osv., montert lekeapparater, sittebenker osv. men jeg har aldri støpt fast en stolpe av tre. Standardprosedyren er en form for galvanisert/rustfritt som støpes fast for å deretter feste trekonstruksjonen i.
Seriøst spørsmål, hvorfor støper vi som jobber med sånt her aldri fast trekonstruksjoner? Jeg forstår jo selv at stabiliteten i f.eks. en plank blir jo suveren om hele stolpen graves ned og støpes fast i stedet for å skru fast stolpen i en faststøpt konstruksjon av metall. Men har det med kostnad å gjøre? Er A-klassifisert virke så mye dyrere kontra å støpe fast en metalldel? Vår garanti er jo bare 10 år, og skal man tro dere med egne erfaringer så er det jo ikke noe problem å klare om man støper fast stolpen.
Et spørsmål angående framgangsmåten med å støpe fast stolpen. Personlig har jeg gjennom mitt arbeid gjort mengder av slike jobber der vi har bygget plank/gjerde rundt f.eks. barnehager/bedrifter/BRF osv., montert lekeutstyr, benker osv., men jeg har aldri støpt fast en stolpe av tre. Standardprosedyren er en eller annen form for galvanisert/rustfritt som støpes fast for så å feste trekonstruksjonen i.
Seriøst spørsmål, hvorfor støper vi som jobber med slike ting aldri fast trekonstruksjoner? Jeg forstår jo selv at stabiliteten i f.eks. et plank blir jo suverent om hele stolpen graves ned og støpes fast i stedet for å skru fast stolpen i en faststøpt konstruksjon av metall. Men har det med kostnad å gjøre? Er A-klassifisert trevirke så mye dyrere mot å støpe fast en metalldel? Vår garanti er jo bare 10 år og skal man tro dere med egne erfaringer så er det jo ikke noe problem å klare hvis man støper fast stolpen.
Min gjetning er rett og slett at dere bygger for at det skal holde i all evighet og når først en BRF, det offentlige eller et selskap bygger noe så gjøres det gjerne skikkelig grundig. Kanskje grundigere enn hva som egentlig trengs. Gagner også dere som selger dette, da dere kan ta mer betalt enn for enklere løsninger.
Jeg har ikke direkte opplevd at kommuner bygger for at det skal holde, men det blir antagelig billigere å bytte en stolpe hvis den sitter skrudd i stedet for støpt, siden vedlikehold heller ikke har høy prioritet så blir det en faktor å regne med.
Min gjetning er også at det er billigere å støpe fast jern enn en trestolpe. Det er i alle fall enklere.
Ntr-a skal klare 20-40 år i marken. Bygde selv et gjerde for ca 10 år siden på denne måten. Stod igjen da vi flyttet fra huset etter 9 år. De stolpene vi rev var fortsatt friske da vi endelig fikk løsnet dem. (Stolpene overlevde gjerdet)
Men hvorfor plintjern hvis du uansett skal stikke stolpen i betongelement?
Hei.
Jeg ser alternativ 2 ovenfor som gjennomgående stolpeholder. Altså både støpe/feste stolpen samt skru med holderen. Er usikker på hvor bra jeg får til støpingen i klumpen, derfor stolpeholder også.
/J
Sett stolpen i spillolje over natten og støp den deretter fast i hullet. Det vil holde lenge, oljen trenger inn i endetreet og forsinker forråtnelsesprosessen.
Løfter denne gamle tråden da resonnementet i tråden er det samme som jeg funderer på. Skal bygge et rett helt tett plank på 2,2m høyde og 25m lengde.
Jeg vurderer å støpe ned 70x70 stolper ca 900mm ned i bakken. Vil helst bruke sokkeljern i stedet da det virker å være det "riktige", men er bekymret for hva sidekreftene gjør med en slik innfestning. De groveste og lengste sokkeljern jeg har sett er 600mm lengde.
300mm ned- og oppstikk høres ikke så mye ut med tanke på sidekreftene i en slik konstruksjon. Eller tenker jeg feil?
Har også funnet noe som kalles H stolpefot som også kun er 600mm lengde, men virker mer solid. Men prisen på 405kr/st avskrekker.
Kjøper du profiler i stedet for flatjern finnes det mye å vinne. Flatjern finnes også som metervare så du kan velge tykkelse, lengde og bredde. Det er, utslaget på et helt planke, ikke så mye dyrere å legge på en millimeter eller to.
Kjøper du profiler i stedet for flatjern finnes det mye å vinne. Flatjern finnes også som metervare så du kan velge tykkelse, lengde og bredde. Det er, utslått på et helt plank, ikke så mye dyrere å legge på en millimeter eller to.
Hva slags profiler tenker du i så fall?
Kikket på flatjern og f.eks. Biltema har 25x4mm x2m å kjøpe. Hadde det kunnet funke? Tenker at det også funker som armering i betongen.
Du skal ha galvaniserte plattjern, kontakt en smedfirma. Jeg laget konsoller til en brygge med galvaniserte L-jern, de er superstærke.
Det går an å støpe ned stolpene, men de skal da ha en spesiell klassifisering på impregneringen. Standardstolper funker ikke. Jeg har 95x95 stolper til mitt gjerde som er drøyt 2m høyt, så satte jeg en skråstilt overligger av 45x145 for å stive opp alt.
Du skal ha galvaniserte flattjern, kontakt et smijernsfirma. Jeg laget konsoller til en brygge med galvaniserte L-jern, de er superstærke.
Det går an å støpe ned stolpene, men de skal da ha en spesiell klassifisering på impregneringen. Standardstolper fungerer ikke. Jeg har 95x95 stolper til min skillevegg som er litt over 2m høy, så satte jeg en skråstilt overligger av 45x145 for å stive opp alt.
Da føles det som at jeg tross alt satser på å støpe ned stolpene med ntr-a klassifisering på!
Kikket på flattjern og f.eks. Biltema har 25x4mm x2m å kjøpe. Kunne det ha fungert? Tenker at det også fungerer som armering i betongen
U- eller I-bjelker er det jeg har sett brukt.
Jeg tviler på at noen profiler jeg har sett eller har er galvaniserte, men de eldste er bare 70-80 år, så hvordan de holder i lengden vet ingen.
Et lag med galvaniseringsmaling på det som støpes inn og normal metallmaling og/eller linoljemaling på det over bakken bør holde lenge.
Jeg har et gjerde med innstøpte stolper (tidligere eier) og når vi nå trenger å bytte det, er alternativene å sette nye fundamenter eller støpe noe i hullene og samtidig bore inn nye fester. Hadde de satt samme u-bjelke som de har brukt på boden, ville jeg trolig bare trengt å rense og male.