Trelagt stolpe i betonghull med synlig glippe mellom stolpe og betong, omgitt av jord og gress. Trekantet stolpe i betonghull med glippe, omgitt av jord og gress. En trestolpe sett fra siden er festet i betong, omgitt av jord og gress. Det er synlig plass rundt stolpen der den møter betongen.

Hei.
Bytter plankestolpe der det tidligere har blitt gravd en grop, stolpe ned og fyll med mørtel.

Jeg har nå boret ut stolpehullet.

Mine impregnerte 95x95 stolper har ca 5 mm slark rundt om.

Finnes det et godt kjemiprodukt som fugemasse som fikser betong/tre/vinter?

Jeg kommer også til å montere en stolpesko.

Bildene viser når jeg luter stolpen i forskjellige retninger for å få en oppfatning av avstanden plint/klump.

Takk på forhånd,
Jørgen
 
Nei. En trestolpe, trykt eller ei, som støpes ned i betong vil få en urimelig kort levetid. Den råtner. Noe jeg antar at du har lagt merke til siden du vurderer å bytte stolpe. Løsningen er å også bytte fremgangsmåte:
Fjern stolpen. Bland mørtel av en type du uansett har hjemme. Fyll hullet. Stikk ned stolpeskoens jern i mørtelen og la det herde. Skru fast stolpen i stolpeskoen.
 
  • Liker
Hank_Ö og 3 andre
  • Laddar…
Jeg får nok holde med, slutte med tre og gå over til galvanisert stål eller noe annet motstandsdyktig en desimeter over markoverflaten. Tre får kort levetid under jord.
 
  • Liker
erikssonjorgen og 1 annen
  • Laddar…
M
Som tidligere taler, det er helt feilaktig fremgangsmåte! Støp fast en stolpesko i hullet så stolpen havner noen cm over bakkenivå.
 
  • Liker
erikssonjorgen og 1 annen
  • Laddar…
Ok! Takk for deres innspill. Kan imidlertid konstatere at stolpene er i prima stand under og i betongen. Sittet siden 1970.

noen som har tips på jern som får plass i 100x100 hull? Tenker at de kanskje ikke bør sitte ved hullkant men må være vinklet for å møte 95x95.

Ikke veldig interessert i skoen med bare et armeringsjern i sentrum nedover. Føles som det vil vibrere løs med tiden. Eller?
Takk,
J
 
Kan legge til at gjerdet er 2,60 m høyt.
J
 
To solide plintjern fungerer bedre på et høyt plank. Stolpesko er ikke så bra på å ta opp vridelaster.

så finnes det jo ulike klassifiseringer på trykkimpregnert, og det finnes de som klarer seg lenge i bakken.
 
  • Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
To solide plintjern fungerer bedre på et høyt plank. Stolpesko er ikke særlig gode på å ta opp vridbelastninger.

så finnes det jo ulike klassifiseringer på trykkimpregnert, og det finnes noen som klarer seg lenge i jorden.
Tror også på plintjern, men det fungerer vanskelig da de havner ved hullets kant. Skulle trengt bøyde slike.
J
 
De kan bøyes med skrustikke og håndhammer. Har selv gjort det når jeg murt natursteinmur med planker på. Da er steinene ofte i veien.
 
  • Liker
erikssonjorgen
  • Laddar…
K
Om du vil gjøre det enkelt for deg så bruker du ankermasse. Blir jo steinhardt når det herder. Det tetter til ganske bra også hvis du legger det rundt stolpen øverst. Stopper regnvannet fra å renne ned i hullet. Ankermasse er jo ikke så billig, det er en av få ting jeg handler på Biltema, deres ankermasse ser faktisk ut til å fungere bra. Men som andre har påpekt allerede, selve konstruksjonen er jo kanskje ikke optimal, stolpen vil være våt/fuktig i bunnen hele tiden. Men hvis du ikke har altfor mange stolper å gjøre hadde jeg i hvert fall tatt ankermasse og brukt det som fyllmasse.
 
  • Liker
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hei.
Kjørte inn til Biltema for å få oversikt over litt forskjellige løsninger. Hva tror dere om nedenfor?

Galvanisert stolpeholder på flisemønsteret gulv; viser rektangulær base med hull og lang metallstang for innfesting i betong.
Stolpeholdere som skrus ned i betongklumpen samt i siden av stolpen. Galvanisert jern som forsynkes inn i stolpen og støpes inn i hullet i klumpen. Må i dette tilfellet finne galvaniserte jern.

Galvanisert stolpefot ved siden av en tube med Multibond lim på grå flislagt bakgrunn.
Stolpeholder åpnes opp nederst og stolpen løper gjennom og ned i betongklumpen. Fylles med multibond eller ankermasse. Stolpeholder skrus i betong samt stolpe.

Galvanisert stolpeholder i metall med rektangulær base og et riflet spydstang, liggende på et flislagt gulv.
Stolpesko støpes inn og stolpe skrus. Jeg er tvilende til vind på 2,6 m plank. Støpe fullt og deretter bore samt ankermasse for jern?

Galvanisert jern for stolpefeste på marmorert flisgulv, to lange metallkomponenter med bøyd ende og hull for skruer.
Bøye og støpe inn plintjern. Stolpe skrues.

/J
 
Vitsen med plintjernet er at du får skruer/bolter lenger fra endetreverket og med lengre avstand. Har ingen erfaring med Biltemas, men jo lenger jo bedre. Aller best blir det om du kan få det til med gjennomgående bolt/gjenget stang.
 
  • Liker
vanpire og 1 annen
  • Laddar…
Tenker litt videre på alternativ 2. Finnes det stolpeholdere uten bunn, dvs gjennomgående?

/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Funderer litt videre på alternativ 2. Finnes det stolpeholdere uten bunn, dvs gjennomgående?

/J
"Firkantprofil"
 
  • Liker
erikssonjorgen
  • Laddar…
Høres ut som at du vurderer å gjenbruke hullet og sette ned stolpen tross alt.

Tenk på at de stolpene som stod der siden 70-tallet dessuten var impregnert på 70-tallet.
Da var helt andre midler tillatt, som ga *betydelig* lengre levetid til treet.
Hvis du prøver å gjenta det med en stolpe du har kjøpt nå, kommer du til å bli veldig skuffet om kort tid.
 
  • Liker
erikssonjorgen og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.