Nei. En trestolpe, trykt eller ei, som støpes ned i betong vil få en urimelig kort levetid. Den råtner. Noe jeg antar at du har lagt merke til siden du vurderer å bytte stolpe. Løsningen er å også bytte fremgangsmåte:
Fjern stolpen. Bland mørtel av en type du uansett har hjemme. Fyll hullet. Stikk ned stolpeskoens jern i mørtelen og la det herde. Skru fast stolpen i stolpeskoen.
Jeg får nok holde med, slutte med tre og gå over til galvanisert stål eller noe annet motstandsdyktig en desimeter over markoverflaten. Tre får kort levetid under jord.
Om du vil gjøre det enkelt for deg så bruker du ankermasse. Blir jo steinhardt når det herder. Det tetter til ganske bra også hvis du legger det rundt stolpen øverst. Stopper regnvannet fra å renne ned i hullet. Ankermasse er jo ikke så billig, det er en av få ting jeg handler på Biltema, deres ankermasse ser faktisk ut til å fungere bra. Men som andre har påpekt allerede, selve konstruksjonen er jo kanskje ikke optimal, stolpen vil være våt/fuktig i bunnen hele tiden. Men hvis du ikke har altfor mange stolper å gjøre hadde jeg i hvert fall tatt ankermasse og brukt det som fyllmasse.
Hei.
Kjørte inn til Biltema for å få oversikt over litt forskjellige løsninger. Hva tror dere om nedenfor?
Stolpeholdere som skrus ned i betongklumpen samt i siden av stolpen. Galvanisert jern som forsynkes inn i stolpen og støpes inn i hullet i klumpen. Må i dette tilfellet finne galvaniserte jern.
Stolpeholder åpnes opp nederst og stolpen løper gjennom og ned i betongklumpen. Fylles med multibond eller ankermasse. Stolpeholder skrus i betong samt stolpe.
Stolpesko støpes inn og stolpe skrus. Jeg er tvilende til vind på 2,6 m plank. Støpe fullt og deretter bore samt ankermasse for jern?
Vitsen med plintjernet er at du får skruer/bolter lenger fra endetreverket og med lengre avstand. Har ingen erfaring med Biltemas, men jo lenger jo bedre. Aller best blir det om du kan få det til med gjennomgående bolt/gjenget stang.
Høres ut som at du vurderer å gjenbruke hullet og sette ned stolpen tross alt.
Tenk på at de stolpene som stod der siden 70-tallet dessuten var impregnert på 70-tallet.
Da var helt andre midler tillatt, som ga *betydelig* lengre levetid til treet.
Hvis du prøver å gjenta det med en stolpe du har kjøpt nå, kommer du til å bli veldig skuffet om kort tid.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.