Jeg er litt usikker på hvilken del av forumet jeg skal skrive i, så jeg prøver her.

I fjor bygde jeg nytt bad. Siden jeg hadde leid inn en rørlegger tidligere som jeg var fornøyd med, brukte jeg den samme rørleggeren igjen. Resten (det var tidligere en gang), ombygging og isolasjon og flislegging etc. ble leid ut til et firma.

I dag (når det var -8) hadde rørene (som går i ytterveggen) frosset. Mitt spørsmål er hvem sin feil det er. Min første tanke er at det er snekkeren som ikke har isolert tilstrekkelig. Jeg kan ikke se at det er rørleggeren, da han drar rørene etter forutsetningene som snekkeren har bygget, eller tar jeg feil?

Jeg tar gjerne imot litt synspunkter, så jeg har litt på fote når jeg kontakter firmaene i ettermiddag.

/Andreas
 
Begge vil sikkert skylde på hverandre, men rørleggeren har vel ansvaret mener jeg, men rør i yttervegg bør ha en elslynge i seg da frysing faktisk skjer. Så få rørleggeren dit og la han installere en slik. Deretter er kanskje rør i vegg ikke førstevalget, men noen ganger må man.
 
Takk for svaret! Det jeg tenkte på var at rørleggeren kan jo bare legge rørene etter de forutsetningene som snekkeren har bygd. Om jeg vil ha rørene i veggen så må jo snekkeren isolere tilstrekkelig mye så rørleggeren kan legge rørene så nært innervegg som mulig, eller tenker jeg feil?
 
Men noen ganger kan man ikke legge til mer isolasjon uten å bygge ut ytterveggen, isolasjon tar plass.. Er det f.eks. 120+45 isolasjon, er det risiko for at rørene fryser hvis de går midt i 120-delen. Frysepunktet kan komme ganske langt inn i en vegg, det som holder imot er temperaturen inne.
 
Takk igjen! Kan legge til at vi rev hele innerveggene før byggingen begynte, så det hadde ikke vært noe problem å isolere ytterligere, og da må jo snekkeren ha bygd ut veggen slik at rørleggeren kunne trekke rørene lenger inn. Jeg vet ikke hvor mye isolasjon som finnes, men det er vel omtrent bare 120 eller noe, og røret er trukket i midten. Jeg legger ved et bilde av hvordan det ser ut.

Så det virker som om røret går i midten av veggen, men på innsiden finnes både gips og trefiberskive og fliser, så jeg gjetter at rørene faktisk er nærmere yttervegg enn innervegg.

Selv om rørleggeren burde påpekt hvordan det så ut, er det likevel snekkerens ansvar å bygge ut såpass mye som trengs?
 
  • Rørinstallasjon gjennom vegg ved vindu, med grønne rørbeslag og isolasjon. Rørene går gjennom trestruktur, nært yttervegg.
Troligast er vel at det har fryst nede i gulvet, der ligger det sikkert en regel horisontalt som de har gått gjennom for rørene, og reglen fungerer også fint som kuldebro. Ellers kan det være slik at lenger ned har rørene buet ut mot ytterveggen.
Men rørene skal opp mellom to etasjer, og for å få inn rørene fra yttervegg måtte man gå inn gjennom bjelkelaget og bygge ut veggen ca. 45 mm på innsiden. Ellers er alternativet å etterisolere på utsiden.

Men det er ikke snekkeren sitt ansvar hvis ingen har sagt fra til denne, jeg synes at rørleggeren burde påpeke at plasseringen er mindre egnet, eller ha foreslått å dra i varmekabel fra starten av.
 
Takk pbengtsson for at du ballar litt med meg!

En, forhåpentligvis siste synspunkt. men om snekkeren visste at det skulle gå rør i yttervegg, burde han da ikke visst? Kanskje bare jeg som synes det, at en snekker som bygger baderom burde vite bedre om rør skal gå i veggen. Da burde han vite at det må være mer isolasjon på utsiden enn innsiden for å tilstrekkelig isolere.

men det går gjennom en regel og denne ligger mot syllen eller hva det heter. kan være sånn at det er der det fryser. jeg har gjort et lite hull i kjellergulvet og tatt bort isolasjon så det går opp litt luft dit hvor rørene går inn i syllen.
 
man kan ikke ha isolasjon på "innsiden" av vannrørene, det burde ALLE forstå ikke minst når det er en ganske "tynn" yttervegg (om jeg ikke ser helt feil). Og hvis skyld er det, det er vel samtlige parter som får dele på ansvaret. Bestilleren har det totale ansvaret og bestemmer hvordan han vil ha arbeidet utført, snekkeren for at han trolig ikke forsto konsekvensen av å isolere inn mot rommet, rørleggeren som ikke foreslo en annen føring. Men det største ansvaret har nok byggherren som ikke har gitt nok tydelige instrukser. Dessverre er det ganske vanlig at denne typen feil oppstår.
 
Det er akkurat som elmont skriver. Ansvar hviler på byggherren. Du skal sørge for at man utfører arbeidet i henhold til anbefalinger.

Nå er det bare å installere varmekabel.
 
Takk for alle gode svar, så jeg anses for å være byggherre selv om jeg lar noen andre utføre arbeidet? Og det er alltid byggherren som har ansvaret hvis jeg forstår dere riktig? Ikke rart det blir trøbbel i bransjen om håndverkere kan gjøre så mye feil som helst og så bare gå derfra helt uten ansvar.
 
Ja, byggherre er bestilleren, den som sier hva som skal gjøres, altså du. De forskjellige entreprenører du engasjerer har ansvar for å gjøre sin del i henhold til dine instrukser og, innenfor rammen av dem, å gjøre det på en fagmessig måte.
Jeg forstår din frustrasjon, men problemet er jo ikke veggen eller rørføringen, men kombinasjonen av dem. Det gjør det vanskelig å legge ansvaret på noen enkelt utfører. Det hadde vært en annen sak om snekkeren hadde tatt en totalentreprise på badet og deretter engasjert rørleggeren som underentreprenør. Men det høres ikke ut som at det var slik.

Så kan jeg vel likevel synes at det er litt merkelig at rørleggeren ikke har kunnet se og advare om denne risikoen. Frosne rør burde han ha støtt på før i sitt arbeid. At snekkeren skulle tenke på det synes jeg ikke er like selvsagt.
 
Takk Farzan!

I etterkant kan jeg synes at de burde bygd ut 45 til og isolert "på andre siden" for å redusere kuldebroer etc. dette synes jeg uansett burde være opp til snekkeren å i det minste foreslå, for som nevnt er veggen tynn. Det jeg også har funnet ut er at han ikke burde ha lagt isolasjon bak rørene mot innerveggen.

Jeg, som er ganske uvitende, stoler på at de får mine krav til å fungere. Om det er slik at jeg vil ha rør i yttervegg så mener jeg det er opp til håndverkeren å isolere mer om det skulle være nødvendig. Jeg vet ikke hvor mye isolasjon som trengs for å løse det, eller er det slik at om jeg ikke går inn og detaljstyrer så kan snekkeren gjøre som de vil og så skylde på at jeg ikke har vært tydelig. Problemet da er jo at jeg ikke har kunnskapen som trengs for detaljstyring. Hadde jeg hatt det, så kunne jeg like gjerne bygd stenderverket selv og bare leid inn for flisleggingen. Og derfor synes jeg det føles litt merkelig at det uansett er jeg som bærer ansvaret når det er håndverkerne som sitter på kunnskapen og løsningene.

Jeg har snakket med rørleggeren og hans teori var at det kunne være et kaldtrekk ved svillen.
 
>yoxler
Du har rett i teorien, det man kan selv gjør man selv, det man ikke kan tar man inn hjelp for og da forutsetter man at den man betaler for å gjøre jobben gjør det slik som man skal og bedre enn man klarer selv. Men slik er det dessverre ikke i praksis, man må ha litt flaks når man velger håndverkere for noen forstår ikke helt og enkelte er overraskende inkompetente.
Forsøk å finne håndverkere gjennom naboer, bekjente etc som har hatt noen hjemme hos seg selv som var bra. Så øker sjansen for at det blir bedre neste gang.
 
Det er et ganske vanlig problem når "folk" påtar seg arbeidsledelse og koordinering ved "byggeplasser" i stedet for å kjøpe den tjenesten. Kjøper man tjenesten som en delt entreprise, hviler et stort ansvar på kjøperen, kjøper man en totalentreprise spesifiserer man et ferdig resultat og entreprenøren beslutter hvordan det skal utføres og overleverer en ferdig "produkt". I det siste tilfellet hviler hele ansvaret på entreprenøren i det første byggherren. Man kan naturligvis bli enige om andre løsninger, da er det viktig å på forhånd bestemme hvem som har ansvar for hva.
 
Jeg har stort sett alltid hatt delt entreprise, dvs. det er mitt ansvar å sørge for at det blir riktig og bra. Har alle ganger unntatt én lykkes bra med det, det gjelder å ha en god dialog med den håndverkeren som kommer slik at denne får sjanse til å faktisk komme med forslag, råd og kunnskap. Jeg må jo sørge for at all informasjon gjøres tilgjengelig og at den som kommer vet hva jeg forventer meg, og jeg må tørre å stille de dumme spørsmålene.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.