Hei!
Jeg har bygd en trapp i granitt som jeg er veldig fornøyd med.
Dog glemte jeg å legge inn en regnvannskanal mellom trappen og en trappeavsats (også i granitt).
Dermed renner regnvannet inn i trappen unødvendig. Det er både skittent vann samt at det selvfølgelig fryser til is når det blir kaldt og blir mye unødvendig is.
Jeg fant da ut at det finnes steinfresemaskiner typ denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg hadde tenkt å frese en 4-5cm bred kanskje 0.5cm dyp kanal.
Er det noen som har erfaring med lignende arbeid og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leie en slik maskin i Stockholmsområdet?

Takk på forhånd!
 
Du skulle naturligvis lagt inn varmekabler i trappen. Smelter både snø og is.
Selv med en vannkanal så vil det fryse til is.
 
Det du søker heter sporfres og finnes på cramo blant annet. Vet jo ikke hvor du bor men de finnes nok litt overalt.
 
  • Liker
Izze
  • Laddar…
D
Njae.....låter snarere som en jobb for en motorkap alt. En vanlig vinkelsliper med diamantskive.

Ettersom du ikke skal sage så dypt så holder det antagelig med vinkelsliper og diamantskive fra f.eks. biltema.
 
  • Liker
kest
  • Laddar…
D
Har du et bilde på hvordan det ser ut, så kan jeg raskt avgjøre hva du trenger.

Har tilbrakt størstedelen av sommeren med å spore i granitt, som en del av et større dreneringsprosjekt.
 
  • Liker
Izze og 1 annen
  • Laddar…
@Derbyboy vanskelig å kjøre 2-3 parallelle spor med vinkelsliper, så går sporfræs å kjøre mot skinne blir penere synes jeg
 
  • Liker
Izze
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Har du et bilde av hvordan det ser ut så kan jeg raskt avgjøre hva du trenger.

Har tilbrakt mesteparten av sommeren med å spore i granitt, som en del av et større dreneringsprosjekt.
Hei Derbyboy, takk for tilbakemeldingen og se vedlagt foto. Er den ok?
Tenkte meg renna omtrent ved den svarte streken.
Blir det ikke litt vanskelig å få jevn dybde og overflate med vinkelsliper?
 
  • Steintrapp med et sort merke på flaten, der en rille er planlagt å skjæres ut. Ujevne dybde- og flateutfordringer nevnt ved bruk av vinkelsliper.
GoC GoC skrev:
Du skulle naturligvis ha lagt inn varmekabler i trappen. Smelter både snø og is.
Selv med en vannkanal så vil det fryse til is
Joda, har varme...men tenkte å prøve å lede bort så mye vann som mulig for å kunne slå av varmen så fort som mulig og spare noen kWh :)

Så klart ble det litt feilbygd og i bildet nedenfor ser man hvordan vannet renner fra avsatsen. Trappen er faktisk allerede tørr og jeg hadde ikke trengt å varme den mer...om ikke vannet fra avsatsen rant over.
 
  • Vann som renner fra en avsats ned på en steintrapp, med synlige våte flekker på trinnene. Snø kan ses på siden av trappen.
Sist redigert:
D
Jeg vet ikke om jeg hadde gitt meg i kast med å frese en renne der, dels fordi du ikke kommer til å komme til i hjørnet (altså ved trappetrinnet) og dels fordi du uansett vinkelsliper eller sporfrase kommer til å måtte pigge bort midtstykket (ved f.eks. bruk av sporfrase).

Jeg har bare brukt sporfrase på betong, riktignok var det slik overjævlig hard betong, men granitt er hardere, mye hardere.

Finner du en sporfrase med skiver for granitt så kanskje...

Når jeg kjørte granitt, altså virkelig granitt (berg), syntes jeg vinkelsliperen var veldig samarbeidsvillig, gjorde rette fine snitt, og det var ikke vanskelig å regulere dybden.

Du kan ikke bøye bort skiven og ta deg til en steinhogger...
 
  • Liker
Izze
  • Laddar…
I Izze skrev:
Blir det ikke litt vanskelig å få jevn dybde og overflate med vinkelsliper?
Du får rigge med vinkeljern (45 grader) og bord (for dybden) så du har noe å følge, skal vel bare være en halv centimeter dypt, litt vanskelig kanskje å få bitene til å ligge igjen, men skam den som gir seg, samt at du vil få vanskelig mot trinnet, kanskje gå litt på siden av det
 
  • Liker
Izze
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Derbyboy vanskelig å kjøre 2-3 parallelle spor med vinkelsliper, så går spor fres kjøre mot skinne blir penere synes jeg
Takk for tilbakemeldingen og fant også spor freser med flere blader som denne, da burde man slippe å hakke bort "midtbiten"
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71LSvn+8wzL._SX425_.jpg

Et av problemene er nok som Derbyboy er inne på hvordan man får til det ved trappetrinnet.
 
D Derbyboy skrev:
Du kan ikke bøndre bort skiven og ta deg til en steinhoggere....
Jeg ønsker at det var mulig, men den sitter nok veldig hardt fast med fästmassa for stein....
 
D
I Izze skrev:
Takk for feedback, og jeg fant også sporhøvler med flere blader som denne, da burde man slippe å hakke bort "midtstykket"
.
Du vil få flere ”midtstykker” med den der maskinen også. Skal du slippe midtbiter må du frese med en pinnefres eller tilsvarende

Fordelen med en slik sporhøvel er at rennen automatisk blir rett og nøyaktig like dyp.
 
  • Liker
Izze
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.