Hei!
Jeg har bygd en trapp i granitt som jeg er veldig fornøyd med.
Dog glemte jeg å legge inn en regnvannskanal mellom trappen og en trappeavsats (også i granitt).
Dermed renner regnvannet inn i trappen unødvendig. Det er både skittent vann samt at det selvfølgelig fryser til is når det blir kaldt og blir mye unødvendig is.
Jeg fant da ut at det finnes steinfresemaskiner typ denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg hadde tenkt å frese en 4-5cm bred kanskje 0.5cm dyp kanal.
Er det noen som har erfaring med lignende arbeid og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leie en slik maskin i Stockholmsområdet?
Takk på forhånd!
Jeg har bygd en trapp i granitt som jeg er veldig fornøyd med.
Dog glemte jeg å legge inn en regnvannskanal mellom trappen og en trappeavsats (også i granitt).
Dermed renner regnvannet inn i trappen unødvendig. Det er både skittent vann samt at det selvfølgelig fryser til is når det blir kaldt og blir mye unødvendig is.
Jeg fant da ut at det finnes steinfresemaskiner typ denne https://www.flex-tools.com/en/products/lst-1503-vr-2-1/
Jeg hadde tenkt å frese en 4-5cm bred kanskje 0.5cm dyp kanal.
Er det noen som har erfaring med lignende arbeid og eventuelle erfaringer?
Hvor kunne man leie en slik maskin i Stockholmsområdet?
Takk på forhånd!
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Det du søker heter sporfres og finnes på cramo blant annet. Vet jo ikke hvor du bor men de finnes nok litt overalt.
Njae.....låter snarere som en jobb for en motorkap alt. En vanlig vinkelsliper med diamantskive.
Ettersom du ikke skal sage så dypt så holder det antagelig med vinkelsliper og diamantskive fra f.eks. biltema.
Ettersom du ikke skal sage så dypt så holder det antagelig med vinkelsliper og diamantskive fra f.eks. biltema.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Hei Derbyboy, takk for tilbakemeldingen og se vedlagt foto. Er den ok?D Derbyboy skrev:
Tenkte meg renna omtrent ved den svarte streken.
Blir det ikke litt vanskelig å få jevn dybde og overflate med vinkelsliper?
Joda, har varme...men tenkte å prøve å lede bort så mye vann som mulig for å kunne slå av varmen så fort som mulig og spare noen kWhGoC skrev:
Så klart ble det litt feilbygd og i bildet nedenfor ser man hvordan vannet renner fra avsatsen. Trappen er faktisk allerede tørr og jeg hadde ikke trengt å varme den mer...om ikke vannet fra avsatsen rant over.
Sist redigert:
Jeg vet ikke om jeg hadde gitt meg i kast med å frese en renne der, dels fordi du ikke kommer til å komme til i hjørnet (altså ved trappetrinnet) og dels fordi du uansett vinkelsliper eller sporfrase kommer til å måtte pigge bort midtstykket (ved f.eks. bruk av sporfrase).
Jeg har bare brukt sporfrase på betong, riktignok var det slik overjævlig hard betong, men granitt er hardere, mye hardere.
Finner du en sporfrase med skiver for granitt så kanskje...
Når jeg kjørte granitt, altså virkelig granitt (berg), syntes jeg vinkelsliperen var veldig samarbeidsvillig, gjorde rette fine snitt, og det var ikke vanskelig å regulere dybden.
Du kan ikke bøye bort skiven og ta deg til en steinhogger...
Jeg har bare brukt sporfrase på betong, riktignok var det slik overjævlig hard betong, men granitt er hardere, mye hardere.
Finner du en sporfrase med skiver for granitt så kanskje...
Når jeg kjørte granitt, altså virkelig granitt (berg), syntes jeg vinkelsliperen var veldig samarbeidsvillig, gjorde rette fine snitt, og det var ikke vanskelig å regulere dybden.
Du kan ikke bøye bort skiven og ta deg til en steinhogger...
Du får rigge med vinkeljern (45 grader) og bord (for dybden) så du har noe å følge, skal vel bare være en halv centimeter dypt, litt vanskelig kanskje å få bitene til å ligge igjen, men skam den som gir seg, samt at du vil få vanskelig mot trinnet, kanskje gå litt på siden av detI Izze skrev:
Takk for tilbakemeldingen og fant også spor freser med flere blader som denne, da burde man slippe å hakke bort "midtbiten"Andreas_kalmar skrev:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71LSvn+8wzL._SX425_.jpg
Et av problemene er nok som Derbyboy er inne på hvordan man får til det ved trappetrinnet.
Du vil få flere ”midtstykker” med den der maskinen også. Skal du slippe midtbiter må du frese med en pinnefres eller tilsvarendeI Izze skrev:
Fordelen med en slik sporhøvel er at rennen automatisk blir rett og nøyaktig like dyp.
Klikk her for å svare


