Den der strekkede saken gjennom nesten hele midten på lengden er en metallbjelke.

Mikael_L
Jeg tror konstruktøren har tenkt at dobling av bjelkene erstatter den svekkelsen som innsporingen medfører.
Og ja, det kan fungere.
Da burde man kunne skru lime gulvplater i det innsporte området og være innenfor når det gjelder styrke.
Viktig at innsporingen er fint utført så limingen av platene blir sterk og bra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg tror konstruktøren har tenkt at doblingen av lektene erstatter den svekkelsen som utsparingen medfører.
Og ja, det kan funke.
Da burde man kunne skru-lime gulvspon i det utsparte området og være hjemme styrkemessig.
Viktig at utsparingen er fint utført slik at limingen av platene blir sterk og bra.
Najs, takk!

Mikael_L
Tegningene ligger vel i samme retning ...
Da synes spennvidden å være kun 2680, noe som ikke gir noen problemer i sammenhengen.

Da blir jo spennvidden i den andre retningen muligens et større problem, men så er det dobbelte bjelker hele veien som gir ytterligere noen dm til i mulig spennvidde.

catherineb kan være takknemlig for å ha to så dyktige og engasjerte lærere som Bernieberg og Mikael_L. Mikaels innlegg #65 kunne vært en del av et kompendium. Med de nye opplysningene både om spennvidde og dobling av visse bjelker finnes naturligvis ingen problemer med verken nedbøying eller svikt. Bjelkelagsplanen i #73 forklarer mye. Jeg tror at doblingene først og fremst er for å oppfylle sviktkravene i neste fag. Sviktegenskapene blir bedre om man skrulimer to bjelker på c/c 600 enn om man legger dem separat på c/c 300, siden svikten måles uavhengig av spennvidden.

• Liker
Bernieberg og 1 annen
  • Laddar…
Takk for all innsatsen. Jeg har fått godkjenning fra husleverandøren til å frese ned sponplate i bjelkene på det området som er aktuelt.

Det var akkurat som noen ovenfor skrev, at de tenkte seg en nivåforskjell i og med planløsningens utførelse. Vi kommer uansett til å frese ned slik at vi får alt på jevn nivå.

Nå til mitt verktøyspørsmål: jeg fikk jo et tips her om at man kan bruke en håndoverfres, men jeg finner ingen fresestål som er brede nok til at det skal gå smidig, den største jeg fant er F=25 og det tar jo bare halvparten av bjelkens tykkelse.

Finnes det noen smidigere måte enn å frese?

Du får jobbe med fresen litt sideveis, i bredden på regelen.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
Fres er ikke det rette verktøyet for dette. Bruk en håndsirkelsag (senkesag med parallellanlegg er bedre) og en multimaskin (f.eks. Fein Multimaster) for å sage ut i starten og slutten. Multimaskinen kan erstattes med et hakk med håndbladet og et skarpt stemjern. Sørg for å ikke sage for mye ved start og stopp, slik at du unngår svekkelse.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Fres er ikke det rette verktøyet for dette. Bruk en håndsirkelsag (senkesag med parallellanlegg er bedre) og en multiverktøy (Eks. Fein Multimaster) for å sage ut i begynnelsen og slutten. Multiverktøyet kan erstattes med et kutt med håndsirkelsagen og et skarpt stemjern. Pass på å ikke sage for mye ved start og stopp, så du risikerer svekkelse.
Takk!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.