Jeg gjetter også på trykkimpregnerte trelekter direkte på betongplaten. Og/eller i veggene hvis du har kjeller/sokkel.
Det pleier imidlertid å lukte surt/kattpiss og ikke som våt jord.

1 1Melina skrev:
Takk for svar. Spørsmålet er hvordan man skal lokalisere hvor lukten kommer fra. Før kjøpet gikk vi rundt med takstmannen og han sa at det kun var litt jordfuktlukt i krypkjelleren som luktet og det kan enkelt løses med plastfolie og avfukter. Jeg kjente derimot en sterk lukt i huset og etter to timer i huset kjente jeg at klærne mine luktet når jeg forlot huset..
Du tenkte ikke at det var en grunn til å trekke deg fra kjøpet når klærne blir luktpåvirket?

DET for meg er en ganske stor varsellampe. Visst kan hus lukte "innestengt" eller ha lukt pga gamle materialer, røykere, matos med mer. Den vanlige lukten smitter dog ekstremt sjelden av på klær.

Mens mugg og lignende ser ut til å sette seg raskt i klær.

Ellers er det vel rådene tidligere som gjelder. Se over ventilasjon (FTX er ikke noe magisk middel mot lukt). Bytte materialer. Sette markplast. Og renovere og bytte overflatene.

• Liker
StarkK og 1 annen
  • Laddar…
F Freiherren skrev:
Jeg gjetter også på trykkimpregnerte trestolper rett på betongplaten. Og/eller i veggene om du har kjeller/sutureng.
Det pleier dog å lukte surt/kattpiss og ikke som våt jord.
Presis. Jordkjeller/jordlukt er jo typisk mugg.

Jeg håper det går bra om jeg låner tråden litt. Vi kjøpte også et hus (førstegangskjøpere) hvor vi dessverre har problemer med lukten, sannsynligvis pga impregnert virke.

Huset er bygget i 2 omganger; krypkjeller 1980 (ca 50m2) og forlengelse av huset 2011 på betongplate (50m2). Totalt 100m2.

Vi har installert en sorpsjonsavfukter for 2 måneder siden, men det har ikke hjulpet merkbart med lukten. Jeg vurderer nå om vi skal få byttet sviller, i det minste på den eldre delen av huset, men jeg lurer på om det er nok? Det sikre fremfor det usikre vil vel da være å, i tillegg til bytte av sviller også bytte bjelkelag i gulvet og installere et ventilert gulv. Men er det noen som har en idé om hvilke summer vi da snakker om dersom vi gjør dette i bare den eldre delen av huset respektive hele huset? Det sure i dette er at kjøkkenet ligger i den gamle delen av huset, så hele det må vel da demonteres og flyttes under renoveringen uansett hva vi velger.

Det er sikkert ulikt, men ventilasjonen i huset behøver jo også å være bra. Skulle si at puster huset bra så burde de holde.
Jeg malte om alt i huset og byttet gulv så jeg hadde ikke noe eksisterende som duften setter seg i, og det fungerer. Går folk inn i mitt hus nå lukter det ingenting.
Men jeg har vært borte typ en uke så kjennes duften tydelig. Skulle gjette at det skyldes at kjøkkenviften ikke går og paxviftene på toalettet ikke gjør jobben. Men duften forsvinner når jeg har vært hjemme typ noen timer og "arbeidet" inn huset.

Kanskje verdt å prøve i stedet? I og for seg ikke kjempebillig tiltak. Lykke til.

V VetarN skrev:
Det er sikkert forskjellige men ventilasjonen i huset trenger jo også å være bra. Skulle si at puster huset bra så burde de holde. Jeg malte om alt i huset og byttet gulv så jeg hadde ikke noe eksisterende som lukten setter seg i og det fungerer. Går folk inn i huset mitt nå lukter det ingenting. Men jeg har vært borte typ en uke så kjennes lukten tydelig. Skulle gjette at det skyldes at kjøkkenviften ikke går og paxviftene på toalettet ikke gjør jobben. Men lukten forsvinner når jeg har vært hjemme typ noen timer og "arbeidet" inn huset.

Kanskje verdt å prøve istedet? Riktignok ikke veldig billig tiltak. Lykke til.
Huset hadde faktisk fått anmerkning på ventilasjonen, derfor lot vi installere 2stk friskluftsventiler i den nyere husdelen i høst.

Jeg tenkte kontakte 2 - 3 selskap for å ta inn tilbud på syllbytte og også bytte av bjelkelag, så får vi se hva vi bestemmer oss for. Det var et annet medlem på forumet i går som gjorde meg oppmerksom på at bjelkelaget trolig ikke er impregnert, og trolig har han rett; jeg vil huske at syllene har mintgrønn farge mens undersiden av gulvet ikke har det.

Så tenker jeg litt som deg; vi bruker huset som fritidshus. Hadde vi bodd der på heltid ville det sikkert hjulpet med å varme opp huset, lufte det oftere og så å si impregnere det med våre lukter.

En soldrevet ventilasjon er ikke så dyr og koster deretter ingenting i drift, alternativt om dere har skorstein så sett en "snurrende ventilator" på skorsteinen.

V VetarN skrev:
Det er sikkert ulikt, men ventilasjonen i huset må jo også være god. Ville sagt at hvis huset puster bra, så burde det holde.
Jeg malte om alt i huset og byttet gulv, så jeg hadde ikke noe eksisterende som lukten setter seg i, og det fungerer. Går folk inn i mitt hus nå, lukter det ingenting.
Men etter å ha vært borte omtrent en uke, føles lukten tydelig. Jeg vil gjette at det skyldes at kjøkkenviften ikke går, og at paxviftene på toalettet ikke gjør jobben. Men lukten forsvinner når jeg har vært hjemme i noen timer og "arbeidet inn" huset.

Kanskje verdt å prøve i stedet? For øvrig ikke en veldig billig tiltak. Lykke til.
Hei! Lurer bare på om du har gjort noen flere tiltak angående lukten?

Vi hadde problemer med lukten og bestemte oss til slutt for å gjøre en større renovering, så vi byttet gulv (ikke bordene nederst, men isolasjon og overgulv), vi byttet plasten i krypkjelleren, vi lot drenere terrassen, malte om innsiden av huset, og vi har fra tidligere Anticimex corroventa og har installert 2 stk. avtrekksventiler. Huset var luktfritt i ca 2 måneder, men nå er lukten tilbake, riktignok ikke like sterk som tidligere, men dessverre definitivt der. Jeg vurderer om det ikke kan være slik at isolasjonen i taket har blitt luktinfisert og at det nå er det som lukter...? Hva mer kan gjøres bortsett fra å rive ned og la bygge nytt? Kanskje luktundersøkelse av noe slag for å forsøke å fastslå luktens kilde?

Hva er det for hud
S StarkK skrev:
Hei! Lurer bare på om du har gjort noen flere tiltak angående lukten?

Vi hadde problemer med lukten og bestemte oss til slutt for å gjøre en større renovering, så vi lot bytte gulv (ikke plankene nederst men isolasjon og overgulv), vi byttet plasten i krypkjelleren, vi lot drenere terrassen, malte om innsiden av huset, vi har fra før Anticimex corroventa og har installert 2 stykker avtrekksventiler. Huset var luktfritt i ca 2 måneder men nå er lukten tilbake, riktignok ikke like sterk som tidligere men dessverre definitivt der. Jeg lurer på om det ikke kan være slik at isolasjonen i taket har blitt luktinfisert og at det nå er det som lukter...? Hva mer kan gjøres bortsett fra å rive ned og bygge nytt? Kanskje luktundersøkelse av noe slag for å prøve å fastslå luktens kilde?
hva er det for hus, er det 70-talls? Da kan det være syllene så du må bytte dem.

Ellers sørg for å ha litt trekk i ventilasjonen. Det hjalp oss.

V VetarN skrev:
Hva er det for hud

hva er det for hus, er det 70-tall? Da kan det være syllene så må du bytte dem.

Ellers sørg for å ha litt trekk i ventilasjonen. Det hjalp oss
Begynnelsen av 80-tallet. Hadde imidlertid en ekspert på syllbytte for nesten 2 år siden som konstaterte at syllene var i god stand. Han trodde lukten skyldtes at det hadde oppstått lett hvitmugg på blindbunnen som i sin tur hadde smittet isolasjonen. Og mye riktig, da isolasjonen var fjernet og lå i big bag på oppkjørselen - den luktet sterkt! Vi røkte da både krypkjelleren og innsiden av huset. Det hjalp i noen dager...

Lukten forsvant imidlertid helt etter den store renoveringen i sommer, men begynte å komme tilbake ca. 2 måneder etter den, gradvis økende.
V VetarN skrev:
Hva er det for hud

hva er det for hus, er det 70-tall? Da kan det være syllene så må du bytte dem.

Ellers sørg for å ha litt trekk i ventilasjonen. Det hjalp oss

Siste er jo å sjekke ventilasjonen da. Jeg har mange som gjort lignende hos mine naboer og fremfor alt har tette vinduer men glemt at huset har hatt selvtrekk. Ta inn noen som sjekker flyten for luft. Er en billig løsning å lage litt til- og fra-luft eller sjekke eksisterende system. Det kanskje ikke utbedrer problemet men mildner symptomene og kanskje "ditt" problem dermed

• Liker
StarkK
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Siste er jo å sjekke ventilasjonen da. Jeg har mange som har gjort lignende hos mine naboer og fremfor alt har tette vinduer men glemt at huset hadde naturlig trekk. Ta inn noen som sjekker luftstrømmen. Er en billig løsning å lage litt til og fra luft eller sjekke eksisterende system. Det kanskje ikke utbedrer problemet men mildner symptomene og kanskje "ditt" problem dermed.
Takk, skal sjekke det. Akkurat som for deg, nå når vi var i huset i helgen, fyrte på, varmet opp til romtemperatur osv - det ble klart bedre. Ikke luktfritt men bedre og ikke sammenlignbart med hvordan det var før den store reparasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.