1
Går det an å fjerne fuktlukt fra et rekkehus med krypkjeller fra 1970?

Besiktigelsesmannen lokaliserte ingen mugg.

Fukt lukter ingenting.

Det finnes imidlertid andre ting som kan lukte i en fuktig krypkjeller, mugg er en ting. Det kan være jordbakterier (i bakken under huset) som lukter, men det pleier ikke være så farlig så lenge man ikke rører rundt og tilfører oksygen til dem. Du kan også ha trykkimpregnert treverk i grunnen, og til slutt kan det være treverk som er malt med noen illeluktende maling.

I mitt tilfelle med et hus bygget i 1973 var hele blindbunnen malt med cuprinol, som i kombinasjon med fukt gir en skikkelig ubehagelig kjemisk lukt. Jeg måtte rive ut all blindbunnen og isolasjonen i gulvet for å bli kvitt det verste. Det sitter dog igjen litt i veggisolasjonen. Etter noen år med avfukter som blåser ut luften fra grunnen var lukten i huset borte...

1
Takk for svar. Spørsmålet er hvordan man skal lokalisere hvor lukten kommer fra. Før kjøpet gikk vi rundt med takstmannen og han sa at det kun var litt jordfuktlukt i krypkjelleren som luktet og at det enkelt kunne utbedres med plastfoliematte og avfukter. Jeg kjente derimot en sterk lukt i huset, og etter to timer i huset kjente jeg at klærne mine luktet da jeg forlot huset.

Hva bør man begynne med ved overtakelse? Hvilken ekspert skal man ringe? Takstmannen sa at han ikke kjente noen lukt i huset, men jeg er bombesikker på at jeg kjente den da jeg kjenner igjen den lukten fra hytta på landet.

Har dere allerede kjøpt kåken?

Hva slags lukt kjente du?

1
Ja, vi har kjøpt huset.

Jeg er ingen ekspert men lukten jeg kjente er akkurat den samme som lukten vi har på hytta på landet. Det er som fukt/mugg/innestengt lukt. Vanskelig å beskrive. Har ingen anelse om hvordan jeg skal lokalisere og utbedre lukten. De har selvtrekk i huset og jeg vurderer om lukten forsvinner hvis vi installerer et FTX ventilasjonssystem. Vil virkelig ikke flytte inn hvis lukten ikke forsvinner. Har overtakelse om 2,5 måneder.

Finnes vel mange måter å fikse mugg/innestengt lukt på. Alt handler om hvor mye penger man vil bruke.

1. Ser det ut til å være mugg nede ved kantene?
2. Har pussen løsnet noen steder i kjelleren?
3. Er det noe annet materiale i kjelleren?
Hvis ja, så kanskje det trengs å dreneres om?

Hvis ikke synes jeg det virker som om det kan være luft som ikke sirkulerer bra.
Da finnes det som sagt flere forskjellige løsninger. En var som du nevnte FTX.
En annen kan være ventilerende gulv og vegger som for eksempel japes Ventgulv.

Så hvis det er mugg eller lignende så ville jeg rådført meg med et firma som driver med mugg som JAPE. De har jo hundrevis av forskjellige produkter for sånt.

Er det ting på kjellergulvet?
Hvis ja, så kan det være det som lukter.

Men jeg er enig i at det kan være lurt å prøve å fikse sånt før man flytter inn. Ellers kan det lett bli at det aldri blir gjort.

1 1Melina skrev:
Ja, vi har kjøpt huset.

jeg er ingen ekspert men lukten jeg kjente er nøyaktig den samme som lukten vi har i hytta på landet. Det er som fukt/mugg/innestengt lukt. Vanskelig å beskrive. Har ingen anelse hvordan jeg skal lokalisere og utbedre lukten. De har selvtrekk i huset og jeg lurer på om lukten forsvinner om vi installerer et FTX ventilasjonssystem. Vil virkelig ikke flytte inn hvis lukten ikke forsvinner. Har tilgang om 2,5 måneder.
Finnes det mange tilluftsventiler? Er det selvtrekk, og huset er relativt tett, så kan mangel på tilluft gjøre at det trekkes luft via grunnmuren, noe som kan gjøre at det lukter mer enn nødvendig...

Var dere nede i kjelleren og så før kjøpet? Finnes det noen bilder derfra?

FTX er jo en løsning på ventilasjon, og det er jo klart at om man øker luftutskiftningen i alle rom så blir jo lukten mindre, men på den annen side er jo problemet fortsatt der..

1
Takk for svarene! :)

Ja, vi var nede i grunnen. Det luktet litt jordlukt ifølge tilsynsmannen, men ifølge ham var det ingen fare så lenge man hadde det kaldt. Derimot var luken til krypkjelleren ikke tett nok. Vurderer å legge en plastfoliematte og en avfukter samt tette igjen luken bedre.

Tok også kontakt med sameiet, og de fortalte at de fleste har hatt problemer med impregnert tre i bjelkelaget, altså den stamme som legges oppå husgrunnen. Det impregnerte treet i bjelkelaget avgir en svak gass som i sin tur gir kjellerlukt/fuktlukt. Så løsningen på problemet, som mange huseiere har tatt i bruk, er å erstatte det impregnerte treet med nye friske trestendere i bjelkelaget.

Spørsmålet er om vi kan spare kostnader ved å rive alt selv og deretter betale entreprenører for å legge til nye trestendere. Vi er dog ukyndige på området, men riving burde vel alle klare?

Ok, det finnes altså flere hus som er like? Da er jo første trinn å snakke med dem.

Om det er trykkimpregnert trevirke i bjelkelaget pleier det å være svillen, hvilket er et ganske stort prosjekt å bytte.

At luken er tett eller ei er nok uinteressant i sammenhengen, med mindre det lukter mer i rommet hvor den finnes...

Å legge plast og sette inn en avfukter er jo aldri feil, men det beste er å begynne med å logge temperatur og fuktighet, så dere vet hvilken type tiltak som gir mest effekt for pengene...

Var det "deres" takstmann eller betalte selgeren for den?

1
Selgerens, føltes som at han vifta og forklarte bort alt jeg spurte om. Han sa at han ikke kjente fuktlukt i huset samtidig som jeg er bombesikker på at jeg kjente det igjen.

Får nok ta og se på en fuktmåler, burde nok begynne med det.

om det er impregnerte sviller er det stor risiko for at det er de som er skurken i dramaet. har det problemet i min entré som er bygget omtrent i samme tidsperiode som ditt hus. om det er som du sier at det er flere naboer som har hatt lignende problem og at de har byttet svillene så er det nok det du må regne med å gjøre også. ta kontakt med naboene, spør hvordan de gjorde det og hva det kostet og om de kan anbefale noen firma.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
1 1Melina skrev:
Selgers, føltes som at han veivet og forklarte bort alt jeg spurte om. Han sa at han ikke kjente fuktlukt i huset samtidig som jeg er bombesikker på at jeg kjente det igjen.

For nok ta og se på en fuktmåler, burde nok begynne med det.
Jeg antar at dere ikke gjorde en egen inspeksjon?

Det finnes ikke noe som heter "fuktlukt", du må finne ut hva som lukter, siden problemene har ulike løsninger.

• Liker
StarkK og 3 andre
  • Laddar…
Hei,

kjøpte hus for 3 år siden omtrent og vi hadde en klassisk 70-talls fuktlukt i huset. Vi malte hele huset innvendig og byttet gulv. Så installerte vi en sånn avfukter i krypkjelleren. Vi satte opp masse tilluft og avtrekk siden huset var tettet i etterkant. Nå er det bra trekk i huset og lukten er borte. Merker imidlertid når jeg er borte en langhelg at duften kommer tilbake. Men jeg tenker at det kommer av at jeg ikke bruker komfyr og at baderomsdørene er mer lukket. Så det går absolutt.

1
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jeg antar at dere ikke gjorde en egen besiktigelse?

Det finnes ikke noe som heter "fuktlukt", du må finne ut hva som lukter, ettersom problemene har ulike løsninger.
Med stor sannsynlighet er det gamle impregnerte trestolper i bjelkelaget som er årsaken til lukten.

• Liker
Freiherren
  • Laddar…
I 1987 ble Pentaklorfenol forbudt i trykkimpregnert trevirke. Gjennom nedbrytning i fuktighet dannes Pentakloranisol, som regnes å lukte "mugg" og er påtrengende. Hus fra 70-tallet med bunnstokker på fuktig plate kan ha/få dette problemet.
//Not. Dagens trykkimpregnerte trevirke i de lavere klassene har kun kobbersalter som aktiv substans, men forestillingen om at det er farlig innendørs lever fortsatt. Derimot er det selvsagt unødvendig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.