Hei,

ber om hjelp i full fart.

Grunnet dårlig koordinasjon mellom rørlegger og snekker i renoveringsfirmaet, mistenker jeg at det ikke har blitt optimalt med gulvbjelkelaget på badet som renoveres.
Tidligere var det våtromsbelegg. Nå skal det flislegges.

Det ene bildet beskriver de utsparinger som rørleggeren har gjort.
Bjelken under sluket er ikke å regne med lenger siden den er 90-100 mm igjen og har sprekker rundt utsparingene.

For å styrke opp gulvet er det lagt 4 ekstra bjelker. De ble ca. 170-180 mm høye for å få plass.
De gule linjene viser deres plassering.
C-C mellom bjelkene er ca. 450-550 mm, men det er dobbeltbjelken ved sluken ca. 650-700 mm til veggen.
I disse nye bjelkene er det også laget utsparinger:
bjelke nr. 2 i henhold til bildetekst
bjelke 3 & 4 har to utsparinger: 60 mm dypt / 50 mm langt samt 60 mm dypt / 400-450 mm langt.

Er disse forsterkningene nok for å bære et baderomsgulv?

Etter å ha lest Träguiden forstår jeg at det kanskje burde ha blitt boret midt på bjelkene for å trekke alle rør i rommet nærmest fordelerskapet.
Hva sier dere?

Forutsetninger:
Mål ca. 2,7 x 1,7 m.
Gulvvarme pluss fall innebærer at rundt 250-300 kg flytsparkel skal brukes.
Ingen badekar.

• Bilde av et baderomsgulv under renovering med rør, utforinger i bjelkelaget, og ekstra trebjelker forsterket med gule linjer som viser plassering.
  • VVS-installasjon i et baderom under renovering med eksponerte rør og ekstra forsterkede gulvbjelker av tre. Oransje verktøy synlig.
Tomture61
cc 30 er passende hvis du tenker å bruke klinker på gulvet med for eksempel gulvspon.
Men du tenker også å flytsparkle!
Man bør unngå å hugge ut bærende bjelker i overkant/underkant, bore hull i midten er det som gjelder. Du svekker bjelken ordentlig.

Hei,

takk for svar. Jeg hadde håpet på mer konkrete svar på spørsmålet; er dette byggeteknisk OK gitt de tilleggede reglene?
At det svekker regelverket er jeg fullt oppmerksom på, men er svekkelsen såpass at det er "no go" uten videre tiltak?

Kjennes jo som litt i grenseland, men om de støper en armert plate med gulvvarme i så kanskje det fungerer?

Holder akkurat på med et bad selv her hjemme, og det blir CC30 med kortlinger hver 100cm og en støpt plate oppå det.
Som amatør tør man jo ikke ta noen snarveier.

Det er nettopp ordet "kanskje funker" som gnager.
Men firmaet har ikke vettet likt deg til derfor å ta i bruk føre-var-prinsippet...

Tror noen at dette er byggteknisk OK?
Kommer til å la takstmann se på bildene for en første uttalelse. Men håper på støtte fra forumet også...

• Liker
7ender
  • Laddar…
Finnes ingen krav på cc 30. Cc60 med skruskrudd spon og Om de flytstøper som man skal med nett, riktig tykkelse osv så blir gulvet selvbærende så bør ikke være noen problemer der.

Det er absolutt ikke riktig å jacke i overkant av stenderne. Dette må utbedres.

Hei,

Takstmann har svart.

Ikke mange riktige hvis man ser på bransjereglene tydeligvis.
Og det er disse jeg må forholde meg til med tanke på forsikringen.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Har gått litt raskt her.
Mest nysgjerrig på hvordan man har tenkt å montere brønnen. Hvor er monteringsplaten? Eller skal det støpes med EPS?

Er det grå elrør/slange som er trukket over gulvet?
Man kan jo tenke at elinstallatøren burde ha snakket om den mest hensiktsmessige måten å trekke disse rørene på.

Dvs man gjør som man alltid har gjort og skal gjøre og borer i midten av bjelken så svekkes stivheten minimalt.

Var man nødt til å montere gulvsluken akkurat der? Kunne man ikke diskutert fram en alternativ plass i stedet for rett over en bjelke?

Det ligger nå golvplater nå med (feilaktig) monteringsplater.

De grå er tappeledninger. Disse ligger rett under gulvplatene og gjør det med stor sannsynlighet for nært. Det innebærer at gulvvarmen sprer seg til kaldtvann = avvik i henhold til takstmann.

Etter modifiseringen av gulvbjelkelaget avviker fra bransjeregler på viktige punkter (forsterkninger, cc avstand, utsparing) trengs bygningsingeniør for å verifisere at det er bygget riktig. Med andre ord: foreløpig bransjestridig. Kanskje holder det, men gjør det ikke det så står jeg selv når det trøbler.

Kommunikasjonen (og åpenbart kompetansen) hos firmaet er elendig for å si det mildt. Dårlig norsk, dårlig innsikt i bransjeregler, raskt og enkelt er devisen. Og da er den kommersielle, innledende kontakten på svensk...

Takk for info.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.