Hei
Er det noen som vet om det finnes et smart system eller en god måte å forsterke gulvbjelker som har blitt uthakket for avløpsrør? Rørene skal ligge der, men jeg vil ha en smidig "bro" over uthakkingen slik at bæreevnen blir høyere. Jeg har vurdert å frese ut bjelken og skru fast et flatjern eller lignende. Er det noen som vet om en god løsning?
/Thomas
Er det noen som vet om det finnes et smart system eller en god måte å forsterke gulvbjelker som har blitt uthakket for avløpsrør? Rørene skal ligge der, men jeg vil ha en smidig "bro" over uthakkingen slik at bæreevnen blir høyere. Jeg har vurdert å frese ut bjelken og skru fast et flatjern eller lignende. Er det noen som vet om en god løsning?
/Thomas
Ja, det er urjackat. Er det ikke herlig? Gulvet er en prefabrikkert historie med bjelker av spon cc 40 som er limt mellom 19 mm spon. Dette har rørleggeren deretter saget opp og gått løs på med tigersag og slegge. Jeg holder på å forsterke med "ordentlige bjelker", men på visse steder må det nok være urjackat. På disse vil jeg legge en bro over urjackingen slik at det blir mer likt et hull i bjelken rent styrkemessig. Det gjelder et gulv på loftet. Gulvseksjonen hviler på yttervegg samt to innvendige vegger med ca. 3 meters spennvidde mellom hver innvendig vegg.
Noen tips?
/Thomas
Noen tips?
/Thomas
En solid bit konstruksjonsfiner på hver side av den "ødelagte" gulvbjelken kanskje. Med ca 20 mm tykk plyfa p.b.s burde bæreevnen bli tilnærmet den samme som om det var et hull i bjelken i stedet.
Men hvor lange finerbiter du skal ha og hvordan de best festes, våger jeg meg ikke på å anvise ...
Men hvor lange finerbiter du skal ha og hvordan de best festes, våger jeg meg ikke på å anvise ...
Et tips: Slipp ikke inn rørleggeren igjen! -
Ettersom rørene skal være igjen, kunne du gjøre som Mikael_L foreslår, men det forutsetter at det finnes plass ovenfor rørene. Du blir da nødt til å kappe rørene og lage hull i finéret og stikke inn rørene og skjøte sammen tingene igjen.
Er det en eller flere bjelker som berøres? Dimensjon?
En enklere måte å gjøre det på er som du selv har foreslått med vinkeljern. Ville selv ikke frese dem inn. (Forstår ikke helt hvordan du har tenkt) Tror at det kan innvirke på bjelkens holdbarhet. Føles som den "uthules" ytterligere.
Ettersom rørene skal være igjen, kunne du gjøre som Mikael_L foreslår, men det forutsetter at det finnes plass ovenfor rørene. Du blir da nødt til å kappe rørene og lage hull i finéret og stikke inn rørene og skjøte sammen tingene igjen.
Er det en eller flere bjelker som berøres? Dimensjon?
En enklere måte å gjøre det på er som du selv har foreslått med vinkeljern. Ville selv ikke frese dem inn. (Forstår ikke helt hvordan du har tenkt) Tror at det kan innvirke på bjelkens holdbarhet. Føles som den "uthules" ytterligere.
Jeg tenkte mest på å legge en kryssfiner-bit med et U-formet hull motsatt vei (nedover?).
Men dette går selvsagt ikke hvis røret ligger i overkant eller underkant, bare hvis røret ligger et sted i midtregionen.
En flattjern i OK hjelper nok ganske dårlig. For i OK er det trykkrefter, og flattjernet bøyer seg lett i den svake retningen.
Men en vinkeljern (eller to, en på hver side) burde derimot gjøre nytte også i overkant.
Men dette går selvsagt ikke hvis røret ligger i overkant eller underkant, bare hvis røret ligger et sted i midtregionen.
En flattjern i OK hjelper nok ganske dårlig. For i OK er det trykkrefter, og flattjernet bøyer seg lett i den svake retningen.
Men en vinkeljern (eller to, en på hver side) burde derimot gjøre nytte også i overkant.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 innlegg
Om du er medlem på träguiden finnes det eksempler på hvordan man gjør det. Om hakket er en u med åpning oppad så anbefales en skrulimmet 22mm sponplate som trykkflens i overkant og en 19mm K-plywood skrudd eller spikret under hakket. 25mm konstruksjonsvirke fungerer også bra i stedet for plywood.
www.traguiden.se Det koster ingenting å bli medlem, det finnes mye nyttig informasjon der.
www.traguiden.se Det koster ingenting å bli medlem, det finnes mye nyttig informasjon der.
Klikk her for å svare