Holder på å fikse et loftsbjelkelag i et gammelt torp. I et kammer med lavt under taket og dårlig isolasjon i loftsbjelkelaget har jeg plukket ned gulvet på loftet, renset ut isoleringen (hovedsakelig løv og havre samt musebæsj - isolasjonen gjort høsten 1890) og deretter plukket ned takbordene i kammeret (håndsagde bord, cirka 30-25 cm brede, antagelig 200+ år gamle, skrøpelige men helt ok for 100 år til).
Randvilkår: rommet er 270 cm x 470 cm. To langsgående takbjelker, cirka cc 90. Både taket i kammeret og gulvet på loftet er litt ustabile. Bjelkelaget er underdimensjonert. Se bilde (tatt fra kammeret og opp mot loftet, med innertak og loftsgulvbord fjernet):
Tenkte å gjøre to tre forbedringer:
1. Øke isolasjonshøyden. De eksisterende bjelkene er 5 tommer høye og sitter cirka cc 90 cm. Tenkte å legge på 2 tommer, sånn at det blir 170 mm. I stedet for havre, løv og musebæsj tenkte jeg å isolere med linisolasjon.
2. Heve ståhøyden i kammeret med et par centimeter, til litt over 180 cm.
3. Øke stabiliteten på loftsgulvet.
Dette tenkte jeg å gjøre ved å rett og slett skru (og eventuelt lime) nye bjelker parallelt med de gamle. Det er et meget gammelt hus; kammeret er antagelig fra tidlig 1700-tallet (og opprinnelig mest sannsynlig et kornlager/spiskammer, før det ble et kammer på 1800-tallet) og jeg vil derfor ikke endre rommets karakter eller bytte ut mer enn nødvendig. Derfor beholde den lave takhøyden og de gamle bjelkene; ellers hadde det jo enkleste, raskeste og konstruksjonsmessig beste vært å bare erstatte bjelkene med tre nye bjelker og heve dem et par desimeter.
Har tenkt å med jekk løfte eksisterende bjelker på midten med 2-4 cm (hva som nå går) og skru fast de nye bjelkene og da få en forspent konstruksjon, der de gamle bjelkene løftes av de nye, tilskrudde. Det finnes nå to alternativer:
1) 2x7 bjelker skrus i siden av respektive eksisterende 5-tommers bjelke, slik at de nye bjelkene stikker opp 2 tommer over eksisterende bjelke. Da økes isolasjonsrommet med 2 tommer. Gulvbordene på loftet får da en mindre anleggsflate. Denne løsningen forespråkes av de tømrerne/snekkerne som jeg har hyret for andre jobber med huset.
2) En 2x7 legges oppå respektive eksisterende bjelke på flaten og skrus ovenfra. Blir litt mer juks å få på plass og kanskje litt vanskeligere med isolasjonen. Men større anleggsflate for takbordene. Denne løsningen forespråkes av fylkets bygningsvernsekspert som jeg har konsultert.
Spørsmål:
1) Hvilken av de ovennevnte løsningene gir størst stabilitet?
2) Hvilken av løsningene kan holde forspentheten og heving av takhøyden best?
3) Det blir jo noe form for vridningsmoment på eksisterende bjelker med løsning 1 ovenfor. Jo høyere belastning på loftsgulvet, desto høyere vridningsmoment. Men er momentet i det hele tatt særlig stort? Loftsgulvbordene hviler og er festet i respektive ende.
4) Finnes det noen annen, bedre løsning på det jeg vil oppnå (uten å fjerne eksisterende bjelker).
Skru på Platten ovenpå gir ikke så mye. Spennvidden er altså 4,70? Egentlig duger ikke engang 2x9" med så lang spennvidd. Men kan du leve med litt skjelvende gulv så gå for alternativ 1. Sett inn en ekstra 2x7" mellom de eksisterende også. På den måten får du bare 45cm spennvidde på gulvplankene på loftet!
Om vinden ikke skal brukes så burde en solid bjelke, typ 6x8", kunne legges på tvers midt over de eksisterende bjelkene og skrus sammen. Tverrbjelken hviler/festes i langveggene.
Slik er det i min egen og naboens skånelänga/torp, der loftene fungerte som korntørker. (Noe som kunne forklare hvorfor "isolasjonen" besto av havre.)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.