Jeg har en eldre L-formet trapp som har sviktet på de nederste trinnene siden jeg flyttet inn i huset. Nå er det på høy tid å gjøre noe med den, ettersom et plantrinn har gått i stykker og flere ser ut til å være i risikosonen.
Plantrinnene består av flere biter og biten lengst frem støttes i forkant av underliggende opptrinn (og den bakre biten virker å være spikret i bakre opptrinn, så den får vel noe støtte derfra).
Dog "viker" bitene seg mot hverandre (som en takrenne, overdrevet, se rød markering nedenfor), og en kileformet bit har delvis sprukket (oransje markering):
Jeg vil forsterke dette. Rommet under trappen er en liten bod som brukes som lager, så estetikk nedenfra er ikke prioritert...
Kan man tenke seg at man kiler inn noe mellom vang og plantrinn? Eller drar en ekstra regel i vognen for å gi planstøtte?
Er det en idé å sette en hel plate under hvert plantrinn (og ha regel i vangen under denne) for å jevne ut trykket når man trår midt på trinnet?
Lim ser ikke ut til å bli oppmuntret når jeg leser andre trappetråder, på grunn av risiko for knirking i fremtiden (selv om den allerede knirker..) Men hvordan fester jeg da best plantrinnene mot en slik plate nedenfra? Er det bedre å skru opp platen nedenfra mot plantrinnene? Jeg vil jo heller ikke at det blir en liten glipe slik at trinnet slår mot platen.
Vinkeljern for å feste platen mot opptrinnene foran og bak?
Det ble en plukkelek av 15 mm kryssfiner som forsterkning av både sett- og trinnene, med diverse lekter skrudd inn blant annet i vangstykkene for å støtte de nye platene. Ble helt ok. Svikt borte, mindre eller ingen knirking, så får vi se hvordan det holder over tid.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.