Har nettopp begynt å fjerne en vegg som "støtter" en takbjelke. Litt vanskelig å beskrive, men jeg har et "loft" som spenner 5100 mm og som har hatt en vegg som har vært ganske "skranglete" under. Nå har jeg lagt i isolasjon og lagt gulvsponplater, satt en trapp i den ene enden. Tidligere var det bare gulvbjelker og undertak i form av en slags board. I forbindelse med dette ble en gammel skorstein revet, som så vidt holdt sammen. Uansett, nå er tanken å forsøke å forsterke den gulvbjelken som tidligere lå innbakt i skorsteinen. Spørsmålet er om man kunne "forsterke" ved å sette 2"4" mellom den nye 2"6" som nå spenner 5100 og den gamle tømmerstokken som sitter litt over en meter ovenfor. Legger inn litt bilder for å se om noen forstår hva jeg mener.

• Loft med synlige trebjelker, stiger og vinduer. Bygningsstrukturen ser uferdig ut, med materialer og oppbevaring i bakgrunnen.
  • Innredning av loft under renovering, med synlige trebjelker, stige og isolasjonsmaterialer. En lysstråle skinner inn fra et stort vindu.
  • Et loft under renovering med synlige bjelker, støttestrukturer og diverse verktøy og materialer spredt rundt arbeidsområdet.
  • En mørk loft med takbjelker som viser isolering og trepaneler, en trekonstruksjon og hengende ledninger og kabler.
  • Gammelt loft med bjelker og en trapp i et byggprosjekt, med diverse byggeutstyr og materialer i bakgrunnen.
  • Renoveringsprosjekt på loft med synlige trebjelker og vertikale stendere, omgitt av verktøy og bygningsmaterialer.
  • Et oppussingsprosjekt med synlige trebjelker og isolasjon, en arbeidslampe og verktøy. Bak sees en stige og et rotete arbeidsområde.
  • Et loftområde under renovering med synlige trebjelker, stiger og byggeutstyr.
  • En tretrapp i et renoveringsprosjekt, omgitt av bygningsmaterialer. Trappen fører opp til et loft.
  • En trekonstruksjon med trebjelker og skråstivere under et tak. Lys og trepaneler kan sees i bakgrunnen.
Lag et fagverk mellom bjelkene, loddrette stendere gjør ikke så stor nytte.

Ok. Da mener du at man saler på omtrent som på siste bildet. en 2"4" i 45 gr vinkel, så en loddrett så ytterligere en på 45 osv eller mener du at alle skal være 45 graders?

Hei!
Hvis man ikke kan konstruksjonsteknikk og vet hvordan kreftene fordeler seg, er mitt råd. Be en konstruktør legge noen 1000-lapper på en skisse med dimensjoner.

larsbj skrev:
Lag en fagverkskonstruksjon mellom bjelkene, loddrette lekter gjør ikke så stor nytte.
Hvis man skal ta opp vertikale laster er loddrette lekter ganske bra....:)

Takstolens midtstolpe (midt i bildet på det første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen fører) og ytterligere en meter opp støtte takstolen på midten?

Eller var tanken å fjerne hele veggen på første etasje?

MathiasS skrev:
Om man skal ta opp vertikale laster er loddrette lekter ganske bra....:)

Takstolens midtstolpe (midt i bildet på første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen leder) og ytterligere en meter opp støtte takstolen midt på?

Eller var tanken å ta bort hele veggen på bunnplanet?
Ja, nettopp. Du forstår helt riktig. Jeg hadde nesten våget å håpe på å ta bort veggen helt. Den var så skjør så det er tvilsomt hvor mye nytte den har gjort, men nå når murtaket er borte så tenkte jeg at jeg må stive opp hele konstruksjonen. Murtaket sto i den enden/hjørnet (siste bildet) omtrent der trappen begynner.

MathiasS skrev:
Om man skal ta opp vertikale laster er loddrette stolper ganske bra....:)

Takstolens midtstolpe (midt i bildet på første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtter en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen leder) og ytterligere en meter opp støtte takstolen i midten?

Eller var tanken å fjerne hele veggen på bunnplanet?
Utgikk fra at TS ikke ville ha en stolpe i rommet nedenfor uten føre lasten til ytterveggene og da gjør bare vertikale stolper nesten ingen nytte uten et fagverk er nødvendig.
F.eks slik Fackverk med vertikale og diagonale stolper, brukt for å overføre last til yttervegger uten behov for midtstolper i underliggende rom.

• Liker
husbonden
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Hei!
Om man ikke kan konstruksjonsteknikk og vet hvordan kreftene fordeler seg så er mitt råd. Be en konstruktør legge noen 1000-lapper på en skisse med :p:p dimensjoner.
d^_^b:rolleyes: Wow. Hvilket tips. Det hadde jeg ingen anelse om, at man kunne betale tusenlapper for å få hjelp med å tegne konstruksjonstegninger. Da hadde jeg jo ikke spurt på dette forumet, eller..?

Seniorkonsul.t Jeg kan vel PM:e deg om jeg trenger flere tips av den karakteren, Ok Takkar

larsbj skrev:
Utgikk fra at TS ikke ville ha en stolpe i rommet nedenfor men føre over lasten til ytterveggene, og da gjør bare vertikale stolper nesten ingen nytte uten et fagverk kreves.
For eksempel sånn her [bilde]
Ja ja så morsomt. Det var noe lignende jeg kanskje trodde. Blir det liksom at man fordeler ut lasten mot "endene"?
Kan man bruke 2"4" og spikerplater eller fungerer det med bare å gå omløpende og kjøre fransk skrue eller M10 skrue og mutter gjennomgående.
Eller skal det være doble skråstrevere på hver sin side av bjelken?

Den gamle midtstolpen er liksom bare fastkilte med tapp i nederenden og på samme måte oppe i mønestroken (heter det så)

husbonden skrev:
Ja ja va gøy. Det var noe lignende som jeg kanskje trodde. Blir det liksom at man fordeler lasten mot "endene"?
Kan man bruke 2"4" og spikerplater eller funker det med å bare gå overlappende og bruke fransk skrue eller M10 skrue og mutter gjennomgående.
Eller skal det være doble skråstag på hver sin side av bjelken?

Den gamle midtstolpen er liksom bare fastkilte med tapp i nedre enden og på samme måte oppe i mønestokken (heter det så)
2´´4´´ og spikerplater vil fungere bra, ta en 2´´8´´ til den stående i midten da den får dobbelt last sammenlignet med øvrige stående, de skrå blir dragstag og holder med 2´´4´´

larsbj skrev:
2´´4´´ og spikplater vil fungere bra, ta en 2´´8´´ til den stående i midten da den får dobbel belastning sammenlignet med øvrige stående, de skrå blir dragstag og holder med 2´´4´´
De "kjøper" jeg med hud og hår. Direct. Og dette koster (formoder jeg) ikke "noen 1000-lapp...":)

Super takk larsbj
finn bilde før skorstein ble revet vedlagt

• Murstokk av teglstein i et gammelt loftsrom med skråtak, gulvbord, bøtte, og flasker. Bildet viser før murstokken ble revet.
  • Loft med synlige trebjelker, kabler og planker. En murstock er nylig revet.
  • Gammelt loft med trebjelker og planker, synlige ledninger og to rustne oljelamper. Uten murstock.
  • Gammelt loft med trebjelker og murvegg, før murstock ble revet. Flasker og en bøtte i metall sees ved siden av veggen.
  • Uklart bilde av en trevegg med grovt treverk og gamle parafinlamper i et hjørne.
  • Loftrom med synlige trebjelker og uferdige planker når før murstock ble revet.
  • Trebjelker og trebord i taket på en gammel bygning, viser konstruksjon før murverk ble revet.
  • Gammelt trebjelkelag med mursteinspipe i en rustikk loftstue, før renovering.
  • Taket med synlige trebjelker og en åpen peis i rustfritt stål før rivning av skorstein.
  • Hull i en gammel mursteinspipe sett nedenfra, med skadet betong og rust på metallet rundt. Fliser og treverk er også synlige.
  • Loft med trebjelker og en rød stol, sett før fjerning av murstock. Pappesker på gulvet. Naturlig lys strømmer inn bak.
  • Loft med trebjelker, noen pappesker og en gammel rød bilsete lagret. Vinduer i bakgrunnen slipper inn lys.
  • Rusten metallplate med hull i midten, del av en murstock som skal rives, synlig treverk rundt platen.
  • Gammel murstock i hus, delvis revet og viser innsiden av murverket før full riving.
husbonden; Latterlig og uvitende kommentar. Det jeg mener er at når man ikke vet belastninger og konstruksjon, så er det ting man ikke skal gjette og drive med selv som amatør. Like greit som når det gjelder elektrisitet. Det handler om sikkerhet.
For øvrig er dette arbeidet byggesøknadspliktig med høye sanksjonsavgifter hvis man omgår loven. Men du som besserwisser reparerer vel tennene dine selv etter konsultasjon på nettet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.