Har nettopp begynt å fjerne en vegg som "støtter" en takbjelke. Litt vanskelig å beskrive, men jeg har et "loft" som spenner 5100 mm og som har hatt en vegg som har vært ganske "skranglete" under. Nå har jeg lagt i isolasjon og lagt gulvsponplater, satt en trapp i den ene enden. Tidligere var det bare gulvbjelker og undertak i form av en slags board. I forbindelse med dette ble en gammel skorstein revet, som så vidt holdt sammen. Uansett, nå er tanken å forsøke å forsterke den gulvbjelken som tidligere lå innbakt i skorsteinen. Spørsmålet er om man kunne "forsterke" ved å sette 2"4" mellom den nye 2"6" som nå spenner 5100 og den gamle tømmerstokken som sitter litt over en meter ovenfor. Legger inn litt bilder for å se om noen forstår hva jeg mener.
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
Hei!
Hvis man ikke kan konstruksjonsteknikk og vet hvordan kreftene fordeler seg, er mitt råd. Be en konstruktør legge noen 1000-lapper på en skisse med dimensjoner.
Hvis man ikke kan konstruksjonsteknikk og vet hvordan kreftene fordeler seg, er mitt råd. Be en konstruktør legge noen 1000-lapper på en skisse med dimensjoner.
Hvis man skal ta opp vertikale laster er loddrette lekter ganske bra....larsbj skrev:
Takstolens midtstolpe (midt i bildet på det første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen fører) og ytterligere en meter opp støtte takstolen på midten?
Eller var tanken å fjerne hele veggen på første etasje?
Ja, nettopp. Du forstår helt riktig. Jeg hadde nesten våget å håpe på å ta bort veggen helt. Den var så skjør så det er tvilsomt hvor mye nytte den har gjort, men nå når murtaket er borte så tenkte jeg at jeg må stive opp hele konstruksjonen. Murtaket sto i den enden/hjørnet (siste bildet) omtrent der trappen begynner.MathiasS skrev:Om man skal ta opp vertikale laster er loddrette lekter ganske bra....
Takstolens midtstolpe (midt i bildet på første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtte en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen leder) og ytterligere en meter opp støtte takstolen midt på?
Eller var tanken å ta bort hele veggen på bunnplanet?
Utgikk fra at TS ikke ville ha en stolpe i rommet nedenfor uten føre lasten til ytterveggene og da gjør bare vertikale stolper nesten ingen nytte uten et fagverk er nødvendig.MathiasS skrev:Om man skal ta opp vertikale laster er loddrette stolper ganske bra....
Takstolens midtstolpe (midt i bildet på første bildet) ser ut til å trenge en vertikal støtte under seg. Du har allerede en støtter en meter under denne. Hvorfor ikke lage en solid stolpe her som både kan bære gulvbjelkelaget (dit trappen leder) og ytterligere en meter opp støtte takstolen i midten?
Eller var tanken å fjerne hele veggen på bunnplanet?
F.eks slik

d^_^bseniorkonsult skrev:
Seniorkonsul.t Jeg kan vel PM:e deg om jeg trenger flere tips av den karakteren, Ok Takkar
Ja ja så morsomt. Det var noe lignende jeg kanskje trodde. Blir det liksom at man fordeler ut lasten mot "endene"?larsbj skrev:
Kan man bruke 2"4" og spikerplater eller fungerer det med bare å gå omløpende og kjøre fransk skrue eller M10 skrue og mutter gjennomgående.
Eller skal det være doble skråstrevere på hver sin side av bjelken?
Den gamle midtstolpen er liksom bare fastkilte med tapp i nederenden og på samme måte oppe i mønestroken (heter det så)
2´´4´´ og spikerplater vil fungere bra, ta en 2´´8´´ til den stående i midten da den får dobbelt last sammenlignet med øvrige stående, de skrå blir dragstag og holder med 2´´4´´husbonden skrev:Ja ja va gøy. Det var noe lignende som jeg kanskje trodde. Blir det liksom at man fordeler lasten mot "endene"?
Kan man bruke 2"4" og spikerplater eller funker det med å bare gå overlappende og bruke fransk skrue eller M10 skrue og mutter gjennomgående.
Eller skal det være doble skråstag på hver sin side av bjelken?
Den gamle midtstolpen er liksom bare fastkilte med tapp i nedre enden og på samme måte oppe i mønestokken (heter det så)
De "kjøper" jeg med hud og hår. Direct. Og dette koster (formoder jeg) ikke "noen 1000-lapp..."larsbj skrev:
Super takk larsbj
finn bilde før skorstein ble revet vedlagt
Bygningsveteran
· Åland
· 2 077 innlegg
husbonden; Latterlig og uvitende kommentar. Det jeg mener er at når man ikke vet belastninger og konstruksjon, så er det ting man ikke skal gjette og drive med selv som amatør. Like greit som når det gjelder elektrisitet. Det handler om sikkerhet.
For øvrig er dette arbeidet byggesøknadspliktig med høye sanksjonsavgifter hvis man omgår loven. Men du som besserwisser reparerer vel tennene dine selv etter konsultasjon på nettet.
For øvrig er dette arbeidet byggesøknadspliktig med høye sanksjonsavgifter hvis man omgår loven. Men du som besserwisser reparerer vel tennene dine selv etter konsultasjon på nettet.
Klikk her for å svare