skulle trenge litt mer lagringsplass i huset, har et ubrukt loft (kaldloft, uisolert). Trodde man kunne kaste opp julepynt og annet stæsj som ikke direkte tar skade av kulde og noe fuktighet.
Huset er bygget i 1928, 2 etasjer og så loft på det.
Var oppe og rotet rundt på loftet i går, mellom takbjelkene (45x150) ligger det et lag papp, sagflis (ca 10-15cm tykt lag), så bord mellom takbjelkene (ca 28x150), en eller annen gammel "matta" og øverst har noen lagt isolasjon.
Har ingen problemer med fukt, så vil ikke endre noe på "isolasjonen". Min tanke er å legge et lag råspont, eller lignende, oppå isolasjonen.
Tenkte ikke å lagre noen tunge bokser eller store laster, men er jo likevel bekymret for at huset ikke tåler den økte vekten. Min tanke er å plassere boksene ut mot sidene, for å få så lite tyngde midt på takbjelkene.
Hvis jeg hopper/gynger midt på bjelkene føles det at de svikter/beveger seg.
Spennet er ca 350cm, og bjelkene er altså 45x150. Tror dere at de tåler den økte vekten, eller kan jeg forsterke konstruksjonen på noen måte?
Regel oppå, eller ved siden av bjelken, som skrus i takstolen?
Usikker på om jeg får opp 350cm lange regler opp gjennom luka, ville det vært mulig å skjøte de nye reglene, og likevel få til en forsterkning?
Eller er det nok om jeg legger regler over flere takbjelker så vekten fordeles på flere bjelker enn en?
Gulvstokkene som du snakker om er hanebjelker. Deres hovedoppgave er å holde sammen takstolene. De er ikke dimensjonert for å bære annen last enn isolasjonen. Derfor føles de ustabile å gå på. De tåler imidlertid oppbevaring av lettere ting som julepynt og lignende. Glassullsmattene som ligger oppå sagflisen er en form for tilleggsisolasjon som har blitt lagt til i etterkant. Det beste er om du først bygger på hanebjelkene slik at ny rupanel ikke presser ned isolasjonen (som virker litt slurvete lagt). Fjern de gamle løst lagte plankene. Utnytt muligheten til å organisere det hele slik at det blir litt mer pent.
Golvreglene som du snakker om er hanebjelker. Deres hovedoppgave er å holde sammen takstolene. De er ikke dimensjonert for å bære annen last enn isolasjonen. Derfor kjennes de svaiende å gå på. De tåler dog lagring av lettere ting som julepynt og lignende. Glassullsmattene som ligger oppå sagflisen er en form for tilleggsisolasjon som har kommet til i ettertid. Det beste er om du først bygger på hanebjelkene slik at ny rupanel ikke presser ned isolasjonen (som virker litt slurvete lagt). Fjern de gamle løst lagte bordene. Benytt anledningen til å organisere det hele slik at det blir litt mer ryddig.
Ok. Forstår.
Fant et bilde som ligner vår konstruksjon, bortsett fra at vi ikke har hanebjelke nummer 2.
Hanebjelke nummer 1 er ca 350cm lang.
Du mener da at jeg legger på en 45x95 på den eksisterende 45x150, så de sammen danner «en» bjelke som måler 245 i høyden?
Og om jeg føler at cc110 mellom bjelkene er for langt, så får jeg legge opp cc60 oppå de 45x95 jeg har lagt.
Er det mulig å skjøte den 45x95 bjelken, med typ hullplate eller bjelker «omlapp», eller er det bare å glemme?
Du bygger på med 45x95 for å få distansen, det innebærer ingen forsterkning av hanbjelkens bæreevne. Du kan skjøte hvordan du vil. Den store avstanden mellom takstolene må du kompensere med å velge litt tykkere rupanel. I en gammel takstol kalles de skråstilte takbjelkene for høyben. Begrepene overramme og underramme brukes først og fremst om fagverkstakstoler. Hanbjelkene har også til oppgave å redusere høybenenes dimensjoner. Derfor kan det være flere hanbjelker.
Du bygger på med 45x95 for å få distansen, det innebærer ingen forsterkning av hanbjælkens bæreevne. Du kan skjøte hvordan du vil. Den store avstanden mellom takstolene må du kompensere med å velge litt tykkere råspont. I en gammel takstol kalles de skrå takbjelkene for høgben. Begrepene overramme og underramme brukes i første omgang om fagverkstakstoler. Hanbjelkene har også som oppgave å redusere høgbenens dimensjoner. Derfor kan det finnes flere hanbjelker.
Takk for svar. Er med på at det delvis er for å bygge opp råsponten og lage plass for isoleringen, men hvis man legger 2 bjelker oppå hverandre, burde de da ikke bli sterkere også, og tåle mer vekt på midten? Eller tenker jeg feil?
Som en presisering til @justusandersson kommentar, som jeg vet at han allerede har ypperlig kontroll på, så blir det selvfølgelig stivere med en regel til på toppen men ikke i nærheten av så mye som om de var limt slik at de samarbeider fullt ut.
Legger man sammen to regler med samme dimensjon (uten friksjon) blir det dobbelt så stivt som med en enkel regel. Hvis de to reglene forbindes (uendelig friksjon) blir det åtte ganger stivere enn med en enkel regel.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.