Hei!
Holder på å renovere kjøkkenet i vårt småhus fra 1937 og flytter da vann og avløp fra den ene til den andre veggen. Rørleggeren gjorde dette i går, og etterpå har jeg begynt å fundere på om jeg må forsterke gulvbjelkene med tanke på at man har tatt ut ganske store hull (ca. 7 cm i diameter for avløpet)? Bjelkene er 75 x 195 mm, c/c ca. 60 cm. Jeg er ganske sikker på at bjelkene løper på tvers over hele huset, dvs. ca. 7m (i kjøkkenets lengderetning), hvorav kjøkkenet er 3,80 m langt og det finnes en bærende vegg i kjelleren under ved kjøkkenets "slutt". Oppå bjelkene skal jeg sette 28 mm gulvspon der undergulvet ikke kunne reddes, så blir det eikeparkett oppå. Uroer jeg meg unødvendig, eller burde jeg forsterke bjelkene med f.eks. skrulimmet konstruksjonsfinér á la: https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/ ? Andre tanker?
Takk på forhånd!

• Rørarbeid i kjøkken under renovering; viser rør festet i gulv med sponflis rundt.
Hulltakingen for avløpet lengst bort i bildet ser ut til å svekke bjelken betydelig.

Hva har du under bjelkelaget? Kjeller, krypkjeller, boligareal?

Ettersom du har begynt å tenke i de banene så er det bare å følge opp og forsterke dem, om ikke annet så for sinnets ro.
Det er ingen stor ekstrasteg i en renovering uansett å gjøre det!

F fribygg skrev:
Håltakningen for avløp lengst bort på bildet ser ut til å svekke bjelken betydelig.

Hva har du under bjelkelaget? Kjeller, krypkjeller, boligareal?
Innredet kjeller; akkurat her bad/badstue.
Fra et stabilitetsperspektiv - er det verst med hull høyt oppe eller langt nede på bjelken? Har sett bilder hvor man har laget et "U" øverst f.eks. ved baderomsbygging. Jeg tenkte at et hull langt nede var verre med tanke på hvordan bjelken bøyer seg om den begynner å svekkes, men jeg kanskje er ute og sykler?

J John Karlsson skrev:
Ettersom du har begynt å tenke i de banene, er det bare å følge løpet ut og forsterke dem, om ikke annet så for sinnsroens skyld.
Det er ikke et stort ekstratrinn i en renovering uansett å gjøre det!
Takk for svar. Tenker litt så også. Er metoden jeg lenket med skrulimmet kryssfiner rimelig? Skal man da bare prøve å sette dette på så stor overflate som mulig under hullene på hver bjelke for "så bra som mulig-tilnærmingen"? Alternativet å fjerne rørene - sette dit kryssfiner - bore hull for kryssfineret føles kanskje litt overkill eller?

Har jobbet med modulhus på 90-tallet.
Det var standard å spikre plyfa ved hulltaking.
Vi satte også en smal plyfa over hullene som også ble limt og spikret.

Hei, mest gunstig for bæreevnen hadde vært om hullene sitter sentrisk på bjelkehøyden, omtrent midt i spennvidden (midt mellom støtte). Det kan være at bjelkene hadde klart det uten forsterkning om hullene var plassert slik, men man hadde trengt å gjøre en beregningssjekk på det. En av bjelkene har dessuten hullene ganske høyt oppe så man hadde sannsynligvis ikke fått til beregningen uten forsterkning.

Forsterkning i henhold til håndboken ser ut til å kunne fungere, men du hadde sannsynligvis trengt den skrulimmede trykkflensen hvis du har plass til den i høyden.

Eksakt utforming med skruer, forsterkningsplater/plyfa og trykkflens er vanskelig å svare på uten å regne på det, alternativt så overdriver du mye.

• Liker
raekan
  • Laddar…
L Lennart12 skrev:
Hei, mest gunstig for bæreevnen hadde vært om hullene sitter sentrisk på bjelkehøyden, omtrent midt i spennet (midt mellom støtte). Kan være at bjelkene hadde klart det uten forsterkning om hullene var plassert slik, men man hadde trengt å gjøre en beregningscheck på det. En av bjelkene har dessuten hullene ganske høyt opp så man hadde sannsynligvis ikke fått til beregningen uten forsterkning.

Forsterkning ifølge treveiledningen ser ut til å kunne fungere, men du hadde sannsynligvis trengt den skrulimmede trykkflensen om du får plass med den på høyden.

Eksakt utforming med skruer, forsterkningsplater/plyfa og trykkflens er vanskelig å svare på uten å regne på det, alternativt så overdriver du skikkelig.
Takk for svaret! Har kjøpt 21 mm konstruksjonsfinér som jeg skal sette så brede og lange deler som mulig langs med bjelkene, eventuelt på begge sider om det får plass. Så kommer en gulvsponplate oppå bjelkene som skrulimmes, så det blir jo tilsvarende trykkflensen. Skal prøve å få på plass en liten bit tynn metall å legge oppå bjelkene eller i hullene oppå rørene så man ikke i fremtiden tilfeldigvis skrur/ spikrer noe i dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.