24.590 lest ·
13 svar
25k lest
13 svar
Forskjell på EU-standard og Svensk-standard på gipsplater
Ikke svar på ditt spørsmål men....
Jeg har i løpet av sommeren kjøpt ca 50 stk hver av byggmax økonomigips og "standardkvalitet".
Jeg merket ingen forskjell i det hele tatt når jeg jobbet med dem.
Grunnen til at jeg kjøpte begge sorter var at jeg har 2.5m takhøyde i andre etasje.
Jeg har i løpet av sommeren kjøpt ca 50 stk hver av byggmax økonomigips og "standardkvalitet".
Jeg merket ingen forskjell i det hele tatt når jeg jobbet med dem.
Grunnen til at jeg kjøpte begge sorter var at jeg har 2.5m takhøyde i andre etasje.
Jeg ville uten problem våge å bruke Byggmax budsjettskive.
Men da jeg skulle ha 23 stk til garasjen, fikk jeg samme pris for knaufdanogips normalskive som Byggmax budsjett hos min lokale byggevarehandel. Det + superbillig frakt avgjorde ganske raskt.
Byggmax er normalt sett billigere bare så lenge man skal kjøpe litt mengde, med en gang det gjelder litt mer materiale, så pleier den tradisjonelle byggevarehandleren å kunne møte Byggmax priser. De har helt klart den marginen. Vil de ikke senke prisen sin til Byggmax-pris, så straff dem med å handle fra Byggmax i stedet.
Men da jeg skulle ha 23 stk til garasjen, fikk jeg samme pris for knaufdanogips normalskive som Byggmax budsjett hos min lokale byggevarehandel. Det + superbillig frakt avgjorde ganske raskt.
Byggmax er normalt sett billigere bare så lenge man skal kjøpe litt mengde, med en gang det gjelder litt mer materiale, så pleier den tradisjonelle byggevarehandleren å kunne møte Byggmax priser. De har helt klart den marginen. Vil de ikke senke prisen sin til Byggmax-pris, så straff dem med å handle fra Byggmax i stedet.
Jeg glemte å si at selv kjører jeg bare med byggmax både i garasje og inne. Men skulle lokale bygghandleren kunne matche prisen så ville jeg selvfølgelig handle der. Min er dog ikke i nærheten, skiller 1000kr per pall gips.
Jeg kjørte Byggmax gips med svensk standard på alle platene unntatt én. Den med EU-standard kostet 10 kroner mindre, men den var totalt verdiløs. Det var den verste gipsplaten jeg noensinne har arbeidet med. Det var knapt mulig å skru inn gipsskruenes hoder i gipsen. Når man endelig fikk inn hodet, deformerte papiret rundt hodet seg slik at det dannet seg bulker som stakk utenfor platen. Noen ganger hørtes det ut som om det ble sprekker inne i platen når man skrudde inn hodet. Å sparkle disse skruene ble ikke pent.
Platen er skikkelig hard og totalt verdiløs å bruke. Advarer alle mot å kjøpe denne platen!
Jeg vil påpeke at jeg ikke har brukt dårlige skruer, men Grabber gipsskrue for enkelgips. Disse skruene er helt fantastiske på normale plater.
Platen er skikkelig hard og totalt verdiløs å bruke. Advarer alle mot å kjøpe denne platen!
Jeg vil påpeke at jeg ikke har brukt dårlige skruer, men Grabber gipsskrue for enkelgips. Disse skruene er helt fantastiske på normale plater.
Jeg synes det kan være stor forskjell på ulike gipsplater, spesielt når man skjærer, for noen sprekker rett og fint i snittet mens andre ser ut som faen. Det samme gjelder når man skrur dem, noen går fint mens andre blir dritt og sprekker mm.
Større kvalitetsforskjeller på budsjettgipsen, men den funker hvis man ikke ser strengt på tidsforbruket for å håndtere den.
Korkede Lafarge legger f.eks. platene i forskjellige retninger, så man må snu annenhver plate hele tiden, snakk om dobbeltarbeid!
Større kvalitetsforskjeller på budsjettgipsen, men den funker hvis man ikke ser strengt på tidsforbruket for å håndtere den.
Korkede Lafarge legger f.eks. platene i forskjellige retninger, så man må snu annenhver plate hele tiden, snakk om dobbeltarbeid!
Klikk her for å svare