Har et 60-tallshus som jeg renoverer. Har kommet til punktet da jeg må bestemme hvordan jeg skal gjøre før jeg isolerer loftet. Halve huset er renovert, og da har jeg gipset direkte på huntonittplaten. På loftet ligger det ytterst lite isolasjon og kun litt vindsperre. Spørsmålet er bare hva som skjer hvis jeg sprøyter 300-400mm løsull der oppe. Hadde en konstruktør hjemme som mente at man ikke skal begynne å forandre konstruksjonen alt for mye på et fungerende hus. Men med mer isolasjon så er det selvsagt risiko for fukt. Å legge plast i sperrefagene før isolasjon mente han var mye jobb, hans forslag var å stifte forhydningspapp på huntonittplaten før gipsen. Da får man en beskyttelse, som riktignok ikke er like tett som plast, men gjør en del.
Om du sparkler gipsfugene i taket så får du et lufttett innertak, det burde rekke langt. Vær dog nøye med å tette ved innvendige vegger/tak-overgangene. Det viktigste er lufttettheten, diffusionstett er bra, men ikke like viktig...
Jo gipsen er hele 2400x1200 som sparkles med remse som dessuten limes med våtromslim. Veggene er OSB og gips som går opp mot gipsen i taket. Skjøten er mykfoget med latex. Så det føles som om det blir ganske tett.
En tanke var å gjøre som på badet på kjøkkenet. Grunn med våtromsgrunn og deretter male to lag takmaling. Føles som de er de mest kritiske områdene.
Det føles som en ok løsning, se bare over ventilasjonen også,
sikre at du har undertrykk i huset. Da burde det være ok.
løsningen i vegg/tak-vinkelen burde jo kunne fungere, skal du ha taklister?
-Om taklister, kan du vente med en list et år eller to for å se at
latex-fugen ikke sprekker opp. (Men det der med siste listen kanskje
kommer naturlig uansett, det pleier vel alltid å mangle en?
Du vil uansett mislykkes med å gjøre det gamle huset diffusionstett, så sats i stedet på å få det så "lufttett" som mulig, dvs at varm fuktig inneluft ikke skal kunne stige opp (blåse opp) til kaldloftet, eller andre kalde områder, som ut i ytterveggene.
Lufttett + kontrollert ventilasjon som sikrer et svakt undertrykk i huset.
Jeg kommer ikke til å ha taklister. Som du skriver er det alltid en risiko for sprekker i myk fugen. I større sprekker mot taket har jeg først grunnet og fylt opp for så å dra en pen fuge. Alt er malt 5-6 ganger (vegg og tak sammen).
Ventilasjonen ble merkbart dårligere allerede etter jeg slo på OSB og gips i alle soverom. Luften stod helt stille. Så jeg monterte vindusventiler som en kortsiktig løsning, noe som gjør at vi har et ok klima inne. Jeg vil bytte vinduer og oppvarmingsmetode for huset. Som en del av dette vil vi se på hvilken løsning vi skal gå for. Fasadeventiler, vindusventiler, FTX-anlegg eller annen løsning.
Det jeg ønsker å oppnå er å redusere risikoen for mugg på loftet. Nå ligger det 50-100 mm isolasjon i beste fall. Flere steder ligger det aviser eller gammelt treverk. Kan legge til at, med elkassett har våre strømregninger vært høye denne vinteren. Så tiltakene er å isolere loftet, bytte vinduer og se over oppvarmingen. Loftet tar vi først, og siden jeg jobber med overflaten inne vil jeg nå ha med eventuelle tiltak som papp/plast mellom undertak og gips.
Mange sier at man ikke skal begynne å endre for mye, i en fungerende konstruksjon, om man ikke har problemer i dag. Men faktum gjenstår at jeg vil ha på mer isolasjon både for varmetap og lydoverføring. Om jeg legger på 300-400 mm løsull vil jeg forhindre muggvekst i så stor grad som mulig. Konstruktøren jeg hadde hjemme mente at jeg ikke har plast på de rommene som jeg allerede har renovert (soverom, gang og bad), og at å kle plast ovenfra var omstendelig. Så hans forslag var en forhudningspapp som uansett puster. Jeg kan tenke meg at han er ute etter nettopp lufttett som dere skriver. Dette blir i så fall på kjøkken (10m2) og stue (35m2).
Da var det dags for stuen og igjen er det spørsmålet om jeg skal sette plast eller ikke. Noen sier at det ikke skader mens andre mener at jeg skal droppe den. Taket er renset og råsponten er nå forsterket med skruer. 2400x1200x13 gips kommer til å henge i taket.
Nå ser det ut som bildet og der ser man at over råsponten ligger det en type asfaltmatte eller lignende. Antar at dens funksjon er å være dampsperre. Dog ligger den bare mellom takstolene og det er ikke tett. Men det er vel ikke bra å ha både plast nede og den matta oppe, da er det vel risiko for at fukt blir igjen ved råsponten. Eller er denne matta ikke tett?
Har ikke satt plast i soverom eller gang før jeg gipset der, siden jeg tenkte at jeg tar det ovenfra. Men det letter jo arbeidet med plasten før gipsen. Det var en konstruktør som mente at stue, bad og kjøkken er viktigst. Hva skal jeg gjøre, plast eller ikke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.