Martin_B
Så her mener jeg, som ifølge prinsipp c.

stabilisering.png

Kilde:
Dimensionering av trekonstruksjoner
Del 1
UTGAVE 2:2016

Troligvis har du sikkert vegger på de 3 sidene, da er de stabiliserende. Skulle det være slik at du kun skal ha glass uten noen vegg stumper er det en annen femma. Da er det ytterst viktig at taket (stabiliseres med skivvirkning eller stag) på tilbygget forankres til eksisterende hus.
Angående dine spørsmål bør du kanskje kontakte konstruktøren angående dine funderinger rundt å bygge sammen nytt og gammelt uten bevegelsesfuge. Han har sikkert oversikt over alle forutsetninger som kanskje ikke alle kommer frem i denne tråden.

Martin_B
B bossespecial skrev:
Angående dine utgangsspørsmål skal du kanskje kontakte konstruktøren angående dine funderinger rundt å bygge sammen nytt og gammelt uten bevegelsesfuge. Han har sikkert oversikt over alle forutsetninger som ikke alle kanskje fremkommer i denne tråden.
Nei jeg lånte tråden bare, er ikke jeg som bygger :) ..men jeg synes emnet er interessant likevel.

Ahh, noen ganger går det litt fort :rofl:

Stabiliteten av en bygning er det aller viktigste, spiller ingen rolle hvor sterke alle bjelkene er om huset uansett blåser overende. Stabiliteten av en bygning er det første man skal finne ut av da dette er utrolig vanskelig å løse på et altfor sent tidspunkt (Dette gjelder selvfølgelig sjelden vanlige villaer da disse oftest er lave og fulle av vegger)

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja det er merkelig at man får så forskjellige råd. Nesten hvor man enn leser, høres det nesten hysterisk ut at man ikke får bygge sammen. "Det må være frittstående!" bla. bla.
Jeg lette for en stund siden etter info om akkurat dette, og prinsipp-løsninger på forskjellige konstruksjoner, hvordan man bør koble til eksisterende bygning, hvordan tilkoblingen ved taket skal se ut så det ikke lekker inn, men jeg fant ingenting konkret som løser problematikken om at det skal være frittstående, men likevel være stabil og tett mot eksisterende bygning uten at vann skal finne veien inn ved regn osv.

Men da bygde du altså tilbygget med 3 vegger så å si? Og utnytter dermed eksisterende bygnings yttervegg og bruker som en innervegg i tilbygget?
Hvordan får du stabilitet i tilbygget når det blåser fra siden da?
Burde gi etter som et korthus om ikke det er forankret i hovedbygningen og der ikke finnes en 4. vegg bygget med plate-materiale?
Jeg har støpt sålen som en kvadrat og muret med Leca, så grunnen har 4 sider.
Jeg har tenkt å lage spikerslag også på siden mot eksisterende bygg, dels fordi eksisterende vegg ikke er rett og så har jeg et opplegg til etasjeskillet. Det blir dog typ 45x70 eller 45x95 på den veggen i stedet for 45x170 + 45x70 som det er på de 3 andre veggene. Blir deretter osb og gips på alle vegger.

• Liker
Martin_B
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.