Ja, det høres rimelig ut. Kanskje legge bjelker i kryss i innertaket pluss at tregulvet på balkongen stiver opp? Festet i huset er den i og med at de to indre hjørnestolpene er spikret inn i husveggen. Satt med 7-tommerspiker eller lignende :-)

OK, så leddet innfesting kan funke. Ville det vært bedre enn mitt forslag med gjengestenger?

De tidligere stolpene var ikke engang festet i fundamentet. Bare sto rett opp og ned.

Infesting av trepelar med metallbeslag og bolter på betonggulv.

En innfesting på hver side av søylen ifølge bildet.

Takk for hjelpen! Vi bygger ferdig støpeformen i helgen så jeg vil gjerne rekke å få hjem tingene. Støping forhåpentligvis snart deretter. Skal jeg tolke dette som at min idé med gjenget stang ikke er bra?

PCLarsson skrev:
[bilde]

En innfesting på hver side av søylen ifølge bilde.
Men der står jo søylen nede på betongen. Vil unngå det. De blir trolig ikke helt innkledd.

Får jeg ikke tak i noe kanskje jeg bygger 4 små "bokser", så kan man vel spare groper i betongen og støpe inn riktige fester senere?

gstv skrev:
Joma har som du allerede har sett mange varianter som ville fungere for deg. Hvis du ikke har støpt så er jo det enkleste å sette ned en stolpesko i betongen. type [lenke].
Alle disse regnes som leddede innfestninger.

Er ikke noe problem å bore 10 cm fra kanten, men unødvendig, mye enklere å støpe inn.
Ja, det føltes veldig unødvendig å bore. Man vet jo aldri om man lykkes å lage noen sprekk eller sånn.
Det heller mot sånne der Hero justerbare stolpesko fra Joma, driver og ringer rundt for å sjekke om jeg kan få tak i dem før helgen. Skal finnes på Ahlsells og Beijer i Jönköping.

Mikael_L
Jeg synes bare at alle de der justerbare variantene er ganske stygge, ja i din anvendelse altså.
(Til det der fine huset mao)

Jeg tror at jeg selv bare ville prøve å ordne en enkel plate under stolpen, bare så treet kommer en 5-20mm over betongoverflaten.

Sist redigert:
Mikael_L, jeg det var jo det som var min første tanke med gjengestang og mutter + plate, men ingen her virker jo til å synes at det var en god idé ;)

Eventuelt kler vi inn nederste del av søylen med noe lignende en gulvlist eller så. På innsiden i alle fall. På utsiden får man vel håpe at det skjules rimelig godt med malingen. Eller så kan man dekke med en plate eller noe. Hadde uansett tenkt å ha en plate som hindrer vann fra å renne langs med kanten på fundamentet.

Jeg ville gått for ditt forslag med en gjenget stang med en topp plate og mutter slik at du enkelt kan justere høyden.

Ja, det vil nok bli så. Har diskutert med konstruktør også og fikk positiv respons for ideen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.