Vi skal straks støpe nytt betongfundament for vår veranda. Jeg vurderer nå innfesting/forankring av trestolpene. Tidligere sto de bare direkte på betongen. Vedlegger et bilde av den gamle verandaen. Den nye blir med vinduer og plater bak "rekkverket".
Stolpene er 130 mm massivt tre, så stolpesko finnes knapt i den dimensjonen? Jeg vurderer å støpe inn en gjengestang (20 mm) for hver stolpe og deretter sette mutter, stålplate og mutter. På den måten får jeg en mulighet til å justere i høyden. Lager du en utsparing i stolpen for den oppstikkende delen av gjengestang + mutter.
Er dette en vettig løsning? Eller bør jeg heller ha 4 smalere gjengestenger per stolpe? Fortsatt med stålplate som den står på.
Legger ved en profesjonell skisse på hvordan jeg mener
Skal man kanskje ha en stålplate også under betongoverflaten, som et slags "ankare"? Kanskje lettere å fikse gjengestengene før støpingen da?
Kan også nevne at jeg gjerne støper inn løsningen for å slippe å bore nær kanten på det nye fundamentet senere. Om det går. Alternativt om man kan la det være et hull for senere innstøping med noe?
Nei, egentlig synes jeg ikke det. Det var bare noe som fløy i meg pluss at svigerfar hadde noen slags justerbare føtter på et bygge hjemme og det syntes han var bra. Jeg tenkte mer at det kanskje er et pluss når man skal kappe til de 4 meter lange stolpene og få det i vater når man legger gulvet på balkongen. Om noen av dem da skulle bli noen mm feil så...
Ville du anbefale 1 stk 20mm gjengestål per søyle eller 4 tynnere som holder platen? Hvis jeg tar 4 smalere kommer de kanskje 10cm fra kanten men får lavere last per stykk.
Fikk min inspirasjon fra "Stolpsko FZV" på www.wurth.se.
Der har man en plate underst også, antakelig for å bolte fast. Ville det bli bedre om man har en nedre plate også, som man støper inn med muttere og alt?
Hvordan mener du med moment? Belastning sideveis? Når bygget er ferdig bør vel belastningen mest bestå av trykk ovenfra samt eventuell vindpåvirkning. Før vi gjorde om verandaen stod trestolpene direkte på en betongkloss med et rør i midten. Tenkte å unngå tre mot betong denne gangen.
Tror momentet som oppstår i en konstruksjon likt bildet er ubetydelig i dette tilfellet.
En leddet forbindelse er dermed å foretrekke. Stolpesko finnes i disse størrelsene, dels faste, dels justerbare, både i sidelengs og i høyden.
F.eks. Hilti har mange forslag på stolpesko.
Hvis forbindelsen skal dimensjoneres for å ta moment så må søylen bli fast innspent, noe som krever litt beregninger samt at det er et mer avansert knutepunkt.
Balkongen i seg bør gjøres "vridstabil" (ja så den ikke kan trykkes sammen til en rombeform) og deretter festes ordentlig i huset. Da skal ikke stolpene trenge å ta moment i innfestingene, men de kan sees som leddede innfestinger.
Så ser jeg på saken i alle fall. Som den ikke-konstruktør jeg er.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.