Hadde i fjor et byggefirma som gjorde en utbygging i vinkel. Superfornøyde på alle måter. I dag oppdaget vi en sak som vi og takstmannen hadde oversett, som vi nok gjerne skulle ha fått utbedret:
Skissen er litt klønete laget, men "problemet" er at takrennen ligger for langt ut, sammenlignet med eksisterende bygning. Det skaper også litt trøbbel på den andre siden av utbyggingen som går sammen med huset, der blir det en liten konflikt mellom vindskeiplaten og takrennen. Det var en bekjent som sto og så som gjorde oss oppmerksomme på dette.
Spørsmålet er nå, hvordan utbedrer man dette på best mulig måte? Det har gått for lang tid for at jeg har lyst til å krangle med firmaet, de var som sagt veldig dyktige og hyggelige og hadde vel ganske enkelt ikke tenkt på dette når de bygde. Det er ingen tekniske feil med hvordan de har gjort det, men det er helt estetisk fra vår side.
Hvordan går man frem for å fikse det? Det er ca 6 cm som begge takrennene skal flyttes inn. Jeg tenker at man må løfte nederste taksteinrad, skru bort rennkrokene og flytte dem inn og bøye dem om slik at de kan være 6 cm lenger inn/opp men samtidig ligge på samme nivå som før. Så får man kappe nederste taksteinen slik at vannet kan renne ned i rennen på samme sted som før. Det ligger en lekter nederst, denne tenker jeg at man skråkutter slik at man får inn denne noen cm også. Vindsperren og pappen rører man ikke.
Som sagt, bilder.. men i min (blikkenslager)verden så avhenger problemet av at kroken er i lodd, men gesimsbordet sitter i vinkel mot takfallet? Da blir det luft i bunnen mellom kroken og gesimsbordet. Men kroken ligger jo mot siste lukten så hvordan det skal gå an å flytte inn forstår ikke jeg.
Mulig at en Annen type krok kan løse problemet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.