Nå begynner slutten på husbyggingen å nærme seg...
Ettersom herrene som muret opp underetasjen tydeligvis ikke var så nøye, ble veggene ganske ujevne.
Hvordan skal jeg nå gjøre når jeg skal flislegge badet i underetasjen ???
Veggene er murt opp av Lammi blokk som deretter ble fylt med betong. m.a.o. solide betongvegger.
Er det bare å slenge på limet og jevne ut ujevnhetene med dette, eller skal man "sparkle" med noe før ??
Hadde tenkt å avrette med gips puss, men kom på at det kanskje ikke orker å holde opp flisene etterpå.....
Noen gode ideer ???
Ettersom herrene som muret opp underetasjen tydeligvis ikke var så nøye, ble veggene ganske ujevne.
Hvordan skal jeg nå gjøre når jeg skal flislegge badet i underetasjen ???
Veggene er murt opp av Lammi blokk som deretter ble fylt med betong. m.a.o. solide betongvegger.
Er det bare å slenge på limet og jevne ut ujevnhetene med dette, eller skal man "sparkle" med noe før ??
Hadde tenkt å avrette med gips puss, men kom på at det kanskje ikke orker å holde opp flisene etterpå.....
Noen gode ideer ???
Hei,
hvorfor ikke ta "herrene" som skapte elendigheten?
De bør utbedre dette.
Antar at det var et firma.
Har du ikke betalt alt? Med kvittering? Det finnes jo en del du kan presse på i så fall. Gjør det i så fall skriftlig!!
Vil de ikke etter et par påtrykkninger kan du holde tilbake betalingen eller la et annet firma fikse det for pengene du holder tilbake.
hvorfor ikke ta "herrene" som skapte elendigheten?
De bør utbedre dette.
Antar at det var et firma.
Har du ikke betalt alt? Med kvittering? Det finnes jo en del du kan presse på i så fall. Gjør det i så fall skriftlig!!
Vil de ikke etter et par påtrykkninger kan du holde tilbake betalingen eller la et annet firma fikse det for pengene du holder tilbake.
Ujevnhetene varierer mellom 1-2 cm, og det er veggblokkene som er forskjøvet i forhold til hverandre.
Dessverre var monteringen (muringen) av underetasjen et panikkprosjekt som vi skulle gjort selv, men da tegningene ble 2-3 måneder forsinket, rakk vi det ikke selv og måtte leie inn noen litt tvilsomme håndverkere. (som tydeligvis til og med hadde alkoholproblemer, oppdaget vi senere) Det er litt vanskelig å få tak i håndverkere med en ukes varsel.
Men jeg har klart å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Jeg kommer nå til å pusse med Maxits (=Optirocs) Gypsum for utjevning og deretter flislegge oppå det.
Dessverre var monteringen (muringen) av underetasjen et panikkprosjekt som vi skulle gjort selv, men da tegningene ble 2-3 måneder forsinket, rakk vi det ikke selv og måtte leie inn noen litt tvilsomme håndverkere. (som tydeligvis til og med hadde alkoholproblemer, oppdaget vi senere) Det er litt vanskelig å få tak i håndverkere med en ukes varsel.
Men jeg har klart å finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Jeg kommer nå til å pusse med Maxits (=Optirocs) Gypsum for utjevning og deretter flislegge oppå det.
Pusse opp veggene. Du kan med fordel bruke Gypsum naturgips, lett å arbeide med.
plexi
plexi
Jeg har et lignende problem når jeg skal flislegge på min gamle kjellervegg (som i dag er malt). En håndverker foreslo stålregel og gipsplate, men det bygger unødvendig mye synes jeg. Håndverkeren likte ikke å pusse med gips, hadde dårlige erfaringer med at det ikke holder så bra. Finnes det ingen andre alternativer til gips for å pusse slett med??
Hvis du fjerner malingen først, er kalkpuss et av alternativene jeg tror på. Storkner ikke så raskt som gipset (du rekker å jevne ut overflaten) og er mye billigerefremag skrev:
gaia
Nå har vi pusset veggene med Optirocs/maxits Gypsum og det ble kjempebra.
Vi slo senere opp et par planker med spiker gjennom pussen for å få rette hjørner, så oppdaget jeg at pussen sitter "skit" bra, krakelerte knapt noe der spikeren hadde gått inn, bare et lite rundt hull etter spikeren.
Lett å arbeide med og blir kjempefint.
Anbefaler sterkt dette.
Vi slo senere opp et par planker med spiker gjennom pussen for å få rette hjørner, så oppdaget jeg at pussen sitter "skit" bra, krakelerte knapt noe der spikeren hadde gått inn, bare et lite rundt hull etter spikeren.
Anbefaler sterkt dette.
Kan man legge fuktspærre på dette senere hvis man vil dusje mot veggen?NordiCs skrev:Nå har vi pusset veggene med Optirocs/maxits Gypsum og det ble kjempebra.
Vi spikret deretter opp et par bord med spiker gjennom pussen for å få rette hjørner, så oppdaget jeg at pussen sitter "skikkelig" bra, krakelerte knapt noe der spikeren hadde gått inn, bare et lite rundt hull etter spikeren.
Anbefaler sterkt dette.
Vi brukte også gips, ble kanon. Så er det bare å rulle på primer og fuktsperre i henhold til instruksjonene.
Var dog litt bekymret for å bruke gips på et baderom, da det er vannløselig. Da jeg hyrte guttene tok jeg det for gitt at de skulle bruke "ekte" sementbasert puss. De forsikret meg imidlertid om at gips fungerer på baderom, og det står også i produktbeskrivelsen.
/A
Var dog litt bekymret for å bruke gips på et baderom, da det er vannløselig. Da jeg hyrte guttene tok jeg det for gitt at de skulle bruke "ekte" sementbasert puss. De forsikret meg imidlertid om at gips fungerer på baderom, og det står også i produktbeskrivelsen.
/A
Klikk her for å svare