20.321 lest ·
16 svar
20k lest
16 svar
Hvordan fikse ujevn vegg før flislegging
I vårt kommende baderom har vi en yttervegg der det tidligere satt fliser til halvveis og puss på halvveis, dette er for lengst revet ned og veggen trenger å jevnes ut for deretter å flislegges. Hvordan gjør man dette på best mulig måte? Ujevnhetene anslår jeg til ca. 2 cm som mest pluss noen større hull. Legger ved et lite bilde av veggen med.
- Kan man pusse den, i så fall hvordan gjør man, hva bør man bruke av mørtel, fremgangsmåte osv, hva kan det koste om man lar en håndverker gjøre det? (4 kvm veggflate)
- Sette opp masterboard som de øvrige baderomsveggene, hvordan fester jeg denne på best mulig måte, fliselim?
- Noe annet forslag?
Takknemlig for all hjelp dere kan bistå med!
- Kan man pusse den, i så fall hvordan gjør man, hva bør man bruke av mørtel, fremgangsmåte osv, hva kan det koste om man lar en håndverker gjøre det? (4 kvm veggflate)
- Sette opp masterboard som de øvrige baderomsveggene, hvordan fester jeg denne på best mulig måte, fliselim?
- Noe annet forslag?
Takknemlig for all hjelp dere kan bistå med!
Det som er mest lettarbeidet er nok en gips-puss eller en sementbundet sparkel. Disse har en mer plastisk konsistens enn en pussmørtel. Om det er lettbetong under skal det være et lavalkalisk produkt hvis man velger sementbasert.
Da er første laget på, får kjøre i flere lag siden jeg er nybegynner, ganske greit ellers å jobbe med faktisk.
- Hvor lenge må det deretter tørke før man kan legge fliser på det?
- Hvor jevnt må det være for at flisleggingen skal bli bra?
- Hvor lenge må det deretter tørke før man kan legge fliser på det?
- Hvor jevnt må det være for at flisleggingen skal bli bra?
Tørketid avhenger av produkt og tykkelse, les produktbladet. Og jevnhet er vanskelig å beskrive, avhenger også litt av hvilke fliser du skal ha.tpsoft skrev:
Kjør med maxits gipsbruk. Platen som skal opp er 10x30cm.
Det holder med ca 2 uker i hvert fall det handler ikke om måneder?
Ifølge maxits bruksanvisning trengtes ingen primer i hvert fall, bare hvis man skulle ha det på glatte underlag om jeg forstod det rett.
Det holder med ca 2 uker i hvert fall det handler ikke om måneder?
Ifølge maxits bruksanvisning trengtes ingen primer i hvert fall, bare hvis man skulle ha det på glatte underlag om jeg forstod det rett.
Gipsplaster er ikke å anbefale mot ytterveggen (om det er under bakken) da det før eller senere vil mugne.
Om det er under bakken kan man gjøre følgende:
jeg ble anbefalt å først legge et lag med primer, pusse med fixet, deretter primer igjen, og til slutt platene.
(Har spurt en flislegger).
Er det over bakken så er det uansett smidig å pusse med fixet.
Mvh /Magnus
Om det er under bakken kan man gjøre følgende:
jeg ble anbefalt å først legge et lag med primer, pusse med fixet, deretter primer igjen, og til slutt platene.
(Har spurt en flislegger).
Er det over bakken så er det uansett smidig å pusse med fixet.
Mvh /Magnus
om jeg får låne tråden litt
...om man har en kjellervegg nå, hva er det best å pusse med da?c-pussmørtel eller?
Har nemlig en del litt dypere sprekker som må "bankes" ut og fylles med noe...og så blir det helpuss
av hele veggene.
/
M
Har nemlig en del litt dypere sprekker som må "bankes" ut og fylles med noe...og så blir det helpuss
av hele veggene.
/
M