Hei,

vi skal snart flytte inn i vårt nye hus. Det skal bli veldig gøy. Det er en del ting som må gjøres, blant annet å ta ned et par vegger i andre etasje. Hva trenger vi å tenke på?

- Inngår veggene (se rødmerkede på vedlagt tegning) i den bærende konstruksjonen?
- Hvis så, kan vi selv sende inn byggemelding til kommunen eller må en bygningsingeniør gjøre det?

Petter

• Plantegning av et hus, med røde markeringer på enkelte vegger i andre etasje, viser mulige bærende vegger som vurderes for fjerning.
Ingen som har noen smarte tips til oss?

Petter

Det er vanskelig å si når det ikke fremgår av tegningen hvordan mønet ligger i forhold til overetasjen. Om jeg gjetter at den går i den retningen som er vannrett på tegningen, så er den kortere rødmerkede veggen antagelig bærende. Den lengre rødmerkede veggen, den mot stuen, er den antagelig ikke med mindre delen med stuen er tilbygd.

Uansett trenger du å konsultere en bygningsingeniør for å finne ut hvordan det virkelig ligger til.

Byggemeldingen skal du, byggherren, sende inn, men antakelig trenger du å vedlegge hva ingeniøren/konstruktøren har kommet frem til.

Takk for svaret.

Mønet går, som du sier, i horisontal retning på tegningen.

Vi får ta kontakt med en bra bygningsingeniør.

Petter

Kan nesten love at den ikke er bærende. Men hvis du vil være helt sikker, så kontakt en slik som jeg er (konstruktør).

Takk Petersk,

om jeg skulle ansette en sånn som deg hva ville du da gjort? Hva tror du det ville kostet? Hvor får man tak i en bra konstruktør?

Mvh

Petter

La oss si at man enkelt på stedet kan konstatere at den ikke er bærende. Da havner du nok på typ 2000kr. Kommer nok litt an på hvor du bor.

Sjekk din PM!

Er veggen ikke bærende, lærer du nok ikke å gjøre noen byggemelding.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.