37.683 lest ·
26 svar
38k lest
26 svar
Fjern svartlim med asbest
Legg gjerne ut et bilde på hvordan svartlimmet ser ut for oss andre som leter febrilsk etter eksempelbilder!
Legger opp bilder senere. Men google på bilder. Finnes jo sykt mange. Men slik jeg har forstått det så kan man ikke se med det blotte øye om det er asbest eller ikke.
Uansett. Litt oppdateringer. Platene løsnet veldig enkelt. Dog fungerte ikke varmluftpistol og skrape
For tykt og grovt under. Løsnet ingenting.
Vurderer å leie betongsliper med sug og støvsuger på cramo på mandag. Håper bare de har en inne og at man kan levere den på tirsdag eller så. Får se hva de sier. Ellers får jeg ta det etter nyttår. Men hadde vært deilig nå uansett når det er mange klemmedager.
Tror leien skulle gå på ca 3000 med asbestsanering etterpå. Kan det være verdt det.
Uansett. Litt oppdateringer. Platene løsnet veldig enkelt. Dog fungerte ikke varmluftpistol og skrape
Vurderer å leie betongsliper med sug og støvsuger på cramo på mandag. Håper bare de har en inne og at man kan levere den på tirsdag eller så. Får se hva de sier. Ellers får jeg ta det etter nyttår. Men hadde vært deilig nå uansett når det er mange klemmedager.
Tror leien skulle gå på ca 3000 med asbestsanering etterpå. Kan det være verdt det.
Fant denne gamle tråden, men jeg står overfor det samme problemet. Hvordan gikk det? Lyktes du med å fjerne svartlimen på egen hånd?iamrane skrev:
Legger opp bilder senere. Men google bilder. Det finnes jo sykt mange. Men slik jeg har forstått det, kan man ikke se med det blotte øyet om det er asbest eller ikke.
Uansett. Litt oppdateringer. Flisene løsnet veldig enkelt. Men varmluftspistol og skrape fungerte ikkeFor tykt og grovt under. Løsnet ingenting.
Vurderer å leie betongslip med sug og støvsuger fra cramo på mandag. Håper bare de har en inne og at man kan levere den på tirsdag eller så. Får se hva de sier. Ellers får jeg ta det etter nyttår. Men det hadde jo vært greit nå likevel når det er masse inneklemte dager.
Flott, venstre bilde tilsvarer omtrent min situasjon. Hvordan gjorde du det med innkapsling av rommet, og gjorde du noen forsøk med å skape undertrykk?iamrane skrev:
Jeg byttet ut et av vinduene i rommet med en byggplate. I den satte jeg en gammel baderomsvifte. Utenfor satte jeg en gammel støvsuger og dro slangen gjennom platen samt koblet den til slipemaskinen.
Det skapte altså et undertrykk i rommet og luften fra støvsugeren blåste ut på utsiden av huset. Støvsugeren kastet jeg når jeg var ferdig.
Det skapte altså et undertrykk i rommet og luften fra støvsugeren blåste ut på utsiden av huset. Støvsugeren kastet jeg når jeg var ferdig.
Kanskje ikke så smart å la asbest komme ut i hagen eller til naboene siden fibrene farer overalt
Kommer såklart an på hvordan man bor og også hvor mye asbest man sanerer. Konsentrasjonen i uteomgivelsene blir jo ekstremt liten. Bor man veldig tett er det kanskje mindre bra. Det er nok verre å bo nabo med en stor vei året rundt enn å bo nabo med noen som sliper asbest en gang noen timer. Støvsugeren blåser jo ikke slipestøvet rett ut det meste fester seg i hepafilteret. Vet ikke hvordan proffene gjør når de skaper undertrykk. Om de har en slags spesialfilter også der? Kanskje er det bra å velge en regnfull dag.C CamillaLennartsson skrev:
Gammel tråd, men samme problemiamrane skrev:
Hva slags type slipemaskin var det? Var det en renoveringsslip med skive med "Klackar" (bilde 1) eller en maskin med frestender (bilde 2)? Eller noe helt annet??
Håndmaskin??

Klikk her for å svare