Hei!
Jeg har nettopp fått svar på at linoleumsgulvet mitt (fliser) er limt med svartlim og asbest.
Har kjøpt alt verneutstyr som trengs og googlet ganske mye om hvordan jeg skal få det bort. Virker som det finnes litt forskjellige teknikker.
Enten leier man en maskin som sliper det bort og støvsuger opp støvet. Da må jeg finne noen som vil leie ut det til formålet. Og med tiden og så kan det bli vanskelig å få tak i noen.
Alternativ to er å varme opp med varmluftspistol på limet og skrape det bort. Samtidig som man skal holde gulvet vått for at ikke støvet skal sveve i luften.
Jeg snakket litt med pappa om det, og nevnte varmluftspistol, og han sa at da han skrapte bort maling fra båten i sommer brukte han gassvarmer, som skal være mye bedre. Han sa at det gikk veldig lett. Det krøllet seg sammen og så skrapet man det enkelt bort med en båtskrape. Han syntes jeg skulle gå for den varianten.
Hva tror dere om denne ideen? En tanke jeg hadde var at det kanskje ikke er bra å varme opp asbest da metallene i det blir varme og kanskje kommer inn i lungene og sånt lettere, men vet ikke. Kanskje det ikke helt fungerer slik. Og burde jo ikke være noen forskjell med varmluftspistol i så fall.
Har dere noen andre gode tips til hvordan jeg skal få bort limet? Flisene kan jeg nesten bare plukke bort med en sparkel. De løsner veldig lett. Noen har allerede falt av av seg selv.
Jeg har nettopp fått svar på at linoleumsgulvet mitt (fliser) er limt med svartlim og asbest.
Har kjøpt alt verneutstyr som trengs og googlet ganske mye om hvordan jeg skal få det bort. Virker som det finnes litt forskjellige teknikker.
Enten leier man en maskin som sliper det bort og støvsuger opp støvet. Da må jeg finne noen som vil leie ut det til formålet. Og med tiden og så kan det bli vanskelig å få tak i noen.
Alternativ to er å varme opp med varmluftspistol på limet og skrape det bort. Samtidig som man skal holde gulvet vått for at ikke støvet skal sveve i luften.
Jeg snakket litt med pappa om det, og nevnte varmluftspistol, og han sa at da han skrapte bort maling fra båten i sommer brukte han gassvarmer, som skal være mye bedre. Han sa at det gikk veldig lett. Det krøllet seg sammen og så skrapet man det enkelt bort med en båtskrape. Han syntes jeg skulle gå for den varianten.
Hva tror dere om denne ideen? En tanke jeg hadde var at det kanskje ikke er bra å varme opp asbest da metallene i det blir varme og kanskje kommer inn i lungene og sånt lettere, men vet ikke. Kanskje det ikke helt fungerer slik. Og burde jo ikke være noen forskjell med varmluftspistol i så fall.
Har dere noen andre gode tips til hvordan jeg skal få bort limet? Flisene kan jeg nesten bare plukke bort med en sparkel. De løsner veldig lett. Noen har allerede falt av av seg selv.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Om du tester å varme og det ikke støver da men blir mykt så ville jeg gått for det.iamrane skrev:Hei!
Jeg har nettopp fått svar på at mitt linoleumgulv (plater) er limt med svartlim og asbest.
Har kjøpt alle verneklær som trengs og googlet en del i hvordan jeg skal få det bort. Virker å være litt forskjellige teknikker.
Enten leier man en maskin som sliper det bort og støvsuger opp støvet. Da må jeg finne noen som vil leie ut til formålet. Og med tiden kan det bli vanskelig å få tak i noen.
Variant to er å varme med varmluftspistol på limet og skrape det bort. Samtidig skal man holde gulvet vått slik at ikke støvet flyr i luften.
Jeg snakket litt med pappa om det, og nevnte varmluftspistol og han sa at når han skrapte bort maling fra båten i sommer brukte han gassvarmer, som skal være mye bedre. Han sa at det gikk veldig lett. Det korvet seg sammen og så skrapte man enkelt bort det med en båtskrape. Han syntes jeg skulle gå for den varianten.
Hva tror dere om denne ideen? En tanke jeg hadde var at det ikke burde være bra å brenne på asbest da metallene i det blir varme og kanskje lett kommer inn i lungene og sånt, men vet ikke. Kanskje det ikke helt fungerer sånn. Og burde ikke være noen forskjell med varmluftspistol i så fall.
Har dere noen andre bra tips for hvordan jeg skal få bort limet? Platene kan jeg nesten bare plukke bort med en sparkel. De løsner veldig enkelt. Noen har allerede falt bort av seg selv.
Om du sliper så støver det og det er støvet som er farlig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 innlegg
Tenk på å ventilere godt bare.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Jeg har ingen anelse faktisk hvilken som funker best.iamrane skrev:
Derimot så kan jeg synes at om man slipper åpen flamme så er det positivt.
Men du har rett, gassbrenner er definitivt kulere enn varmluftpistol (hårføner).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 innlegg
Jeg nok hadde ønsket å ventilere likevel, risiko for ikke fullt så hyggelige gasser som kan dannes.
Skal du bruke en metode som baseres på forbrenning (gassbrenner for eksempel) anbefaler jeg virkelig ventilasjon.
Skal du bruke en metode som baseres på forbrenning (gassbrenner for eksempel) anbefaler jeg virkelig ventilasjon.
Så skulle jeg plastet inn alle innganger og utganger til rommet, samt all ventilasjon, så ikke støv sprer seg til øvrige deler av huset. Etter arbeidet, våttørke alle overflater, ventilere ordentlig, evt. leie en ordentlig luftrenser med filter beregnet for formålet som får stå et døgn.
Sist redigert:
Ved asbestarbeid benytter man seg vanligvis av å plastre inn et begrenset område, og skaper et undertrykk i rommet med en type vifte. Utløpet fra vifte sendes gjerne ut utendørs. Man skulle tro at man også filtrerer luften før den sendes ut.
På denne måten minimeres risikoen for at støvet sprer seg ukontrollert.
Profesjonelt benytter man seg også av en sluse hvor man skifter klær. Denne bygges ofte av samme type plast som brukes til å plastre inn døråpninger.
På denne måten minimeres risikoen for at støvet sprer seg ukontrollert.
Profesjonelt benytter man seg også av en sluse hvor man skifter klær. Denne bygges ofte av samme type plast som brukes til å plastre inn døråpninger.
Akkurat! Plast inn døråpninger og ventiler skal jeg gjøre. Gass er ingen fare. Og akkurat. Våttørk og slikt o. Takk for alle tips! Har
* halvmask + p3 filter
* heldrakt (for sanering)
* vernebriller
* beskyttelseshansker (for sanering)
* gummistøvler.
Ikke flere beskyttelsesprodukter jeg trenger, eller? Foruten innplastningen og holde det fuktige gulvet.
* halvmask + p3 filter
* heldrakt (for sanering)
* vernebriller
* beskyttelseshansker (for sanering)
* gummistøvler.
Ikke flere beskyttelsesprodukter jeg trenger, eller? Foruten innplastningen og holde det fuktige gulvet.
