
Hei,
Har et hus som er utvidet med en garasje på siden (Bildet viser kjellerplan). 1 plan pluss kjeller. Over garasjen er det stue. Bjelkelaget i den større huskroppen er tre mens garasjen har lettbetongelementer med not og fjær. Spennvidden er ca 4,5 m. Rommet ca 9x4,5m.
Tanken er nå å gjøre om garasjen til et allrom, hvilket inkluderer å mure igjen porten og sette inn en dør.
Da takhøyden er dårlig, skulle jeg ønske å fjerne halvparten av bjelkelagselementene og erstatte med noen typer bjelker. Dette for å kunne sette inn belysning, el mm. Tanken er også å sette inn en spiraltrapp ned.
Kan man gjøre dette nedenfra?
Hvordan demonterer man disse?
Hva erstatter man med?
Takknemlig for innspill
Krilleman
Hva jeg forstår så står ikke ytterveggene på disse. Ellers hadde man jo sett dem.
Kanskje kunne man plukke ned ett, stemple opp, erstatte med en eller annen bjelke osv.
Trenger vel bare ta 4-5 stykker egentlig for å muliggjøre en trapp etc.
Dette kanskje man skulle ta inn en konstruktør for å sjekke?
Kanskje kunne man plukke ned ett, stemple opp, erstatte med en eller annen bjelke osv.
Trenger vel bare ta 4-5 stykker egentlig for å muliggjøre en trapp etc.
Dette kanskje man skulle ta inn en konstruktør for å sjekke?
Ser likt ut i mitt hus. Her, som hva jeg har sett, så står veggelementene (også siporex) på bjelkelagselementene. Avvekslinger etc i disse bjelkelag er jo ikke noe man finner på selv, iallfall ikke jeg. En av vanskelighetene er jo å i det hele tatt feste noe i disse elementene, men det kan avhjelpes med ny bjelke under. Men, hvordan det blir i endene, der veggelementene står føles som en vanskelig nøtt.
Veggene i overetasjen er vanlige stendere (trestamme).
Er det noen som har fjernet noen slike elementer?
Har not/spot noen funksjon for bæringen eller er det bare for montering dvs få det glatt og tett?
Er det noen som har fjernet noen slike elementer?
Har not/spot noen funksjon for bæringen eller er det bare for montering dvs få det glatt og tett?
Om man skulle gi seg på det ville man altså:
1. Rive gulvet over
2. Stemple opp
3. Sage i sponten. Deretter dele elementet.
4. Forsiktig (med hjelp av x antall personer) løfte ned delene.
5. Erstatte med av konstruktør foreslått bjelke.
1. Rive gulvet over
2. Stemple opp
3. Sage i sponten. Deretter dele elementet.
4. Forsiktig (med hjelp av x antall personer) løfte ned delene.
5. Erstatte med av konstruktør foreslått bjelke.
Klikk her for å svare