3D-modell av et hus med tilbygg, viser kjellerplan med en garasje på siden, åpne takbjelker, og en planlagt ombygging til allrom.
Hei,

Har et hus som er utvidet med en garasje på siden (Bildet viser kjellerplan). 1 plan pluss kjeller. Over garasjen er det stue. Bjelkelaget i den større huskroppen er tre mens garasjen har lettbetongelementer med not og fjær. Spennvidden er ca 4,5 m. Rommet ca 9x4,5m.

Tanken er nå å gjøre om garasjen til et allrom, hvilket inkluderer å mure igjen porten og sette inn en dør.

Da takhøyden er dårlig, skulle jeg ønske å fjerne halvparten av bjelkelagselementene og erstatte med noen typer bjelker. Dette for å kunne sette inn belysning, el mm. Tanken er også å sette inn en spiraltrapp ned.

Kan man gjøre dette nedenfra?
Hvordan demonterer man disse?
Hva erstatter man med?

Takknemlig for innspill

Krilleman
 
S
jeg ville ikke røre dem. om jeg ikke kan jobbe fra to hold og selv om jeg kunne det så ville jeg ikke rive dem.
du har sikkert vegger som står på bjelkelaget, og de må du jo ha støtte for.

man kan jo rive en om gangen. og stive opp.
 
Hva jeg forstår så står ikke ytterveggene på disse. Ellers hadde man jo sett dem.

Kanskje kunne man plukke ned ett, stemple opp, erstatte med en eller annen bjelke osv.

Trenger vel bare ta 4-5 stykker egentlig for å muliggjøre en trapp etc.

Dette kanskje man skulle ta inn en konstruktør for å sjekke?
 
Ser likt ut i mitt hus. Her, som hva jeg har sett, så står veggelementene (også siporex) på bjelkelagselementene. Avvekslinger etc i disse bjelkelag er jo ikke noe man finner på selv, iallfall ikke jeg. En av vanskelighetene er jo å i det hele tatt feste noe i disse elementene, men det kan avhjelpes med ny bjelke under. Men, hvordan det blir i endene, der veggelementene står føles som en vanskelig nøtt.
 
  • Liker
RoughChuck
  • Laddar…
S
bedre å ta råd fra en som har sett konstruksjonen i virkeligheten.
 
Veggene i overetasjen er vanlige stendere (trestamme).

Er det noen som har fjernet noen slike elementer?

Har not/spot noen funksjon for bæringen eller er det bare for montering dvs få det glatt og tett?
 
S
not og spånt er for å få en tetthet
 
Blir nok å ta dit en konstruktør. Føles ikke som en vanlig snekkerjobb dette...
 
S
det funker jo men kanskje ikke som ensom person
 
Om man skulle gi seg på det ville man altså:
1. Rive gulvet over
2. Stemple opp
3. Sage i sponten. Deretter dele elementet.
4. Forsiktig (med hjelp av x antall personer) løfte ned delene.
5. Erstatte med av konstruktør foreslått bjelke.
 
S
stemple opp fra kjelleren til taket.

rive og rens bort alt på blokkene. stemple under blokken. kapp av ved veggene. kapp blokken i løftbare stykker.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.