Vår 5,6m bjelke sitter uten noen skruer, kun lekter ved siden av som sikrer den sidelengs ved stolpene.

• Liker
nicklas_json
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jeg har sett og sett men forstår ikke helt. Hva er de blå rektanglene? Og de øvre vinkeljernene er vel kanskje ment å skru i en vogn som står "bakom" stålbjelken? Sånn ser det ikke helt ut. Sjekk mitt andre innlegg som forhåpentligvis forklarer hvordan det ser ut :)

Men angående å ta opp råsponten, jeg har kutterspån på loftet så faren er at masse isolering faller ned om jeg sager opp for råsponten. Men det går jo å løse, men ser ikke helt hva jeg vinner på det? Skruen jeg drar gjennom råsponten kommer jo gå inn et godt stykke i underarmen også.
De blå rektanglene kan være tre-regler som du bare klemmer mot livet, eller så bruker du vinkler. Du trenger ingen gjennomgående skrue egentlig. Når det gjelder enden mot murstocken ville jeg satt en regel først som sitter i bjelkelagene oppe og nede, da pelaren ikke har noe støtte i ök i figuren, deretter fiksere pelaren til denne. Bjelken skal stives til bjelkelagets regler da det er disse som stiver, da skruer man direkte til disse.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Jeg ville nok gjort som du har tenkt, men boret vinkelrett i ståldrageren (underfra). Forbore limtrestolpen før montering og bruk skruer med sekskanthode som fransk treskrue i en passende dimensjon, slik at du kan trekke i skruen med vanlig skralle i stedet for skrudrill.
Klokt, det blir første testen :)

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hva er problemet?
Slå et slag med kjørner, bor stegvis med større bor og trekk fast med fransk treskrue eller lignende.

Hvorfor engang skru i vinkel?
Pilaren skal jo bare ta vertikal last fra bjelken. Skulle ikke engang skru den spesielt hardt og borre større hull enn skruen om man er bekymret for lengdeforandringer pga temperatur.
Det var mest spørsmålet om jeg kommer til med å bore og skru inn noe som gjorde at jeg ble tvilende. Om noen andre har forsøkt og mislyktes så kunne jeg "gjort rett fra starten" og bedt noen sveise dit beslag.

Men det er som du sier, kjørner og deretter bore. Dra dit en skrue med sperreskaft, i verste fall kan man jo ha en skive under for å spre ut trykket noe om hullet skulle bli for stort!

Bybe Bybe skrev:
Vår 5,6m bjelke sitter uten noen skrue, bare lekter ved siden av som sikrer den sideveis ved stolpene.
+1 det samme hos oss!

Finnes også bjelkeklammer (caddyklammer) i ulike størrelser som drives inn på bjelken sitter som fjell

• Bilde av en illustrasjon som viser en caddyklamme festet på en bjelke, med lenke hengt fra klammen.
J jonaserik skrev:
Finnes også bjelkeklemmer (caddyklammer) i ulike størrelser som slås inn på bjelken sitter som fjell
Det produktet er IKKE ment for å holde fast/feste en bjelke. Den er til for å f.eks montere en kabel eller annet smått på bjelken. Dessuten kun for innendørs bruk da den ødelegger et eventuelt malt overflatebelegg.

• Liker
Gaxxan
  • Laddar…
Nå var det ikke for å henge en bjelke i, men for å holde den plass oppå stolpen i sidelengs og det trengs ikke mye kraft for det. Så at jeg viste den var for at det kunne være en løsning, har selv brukt mellom stålbjelke og stolpe. Så ingenting nytt under solen for meg, men kanskje for deg.

Jeg har ikke skrevet noe om å henge en bjelke i den, men det produktet er ikke ment å holde en bjelke fast. Den er ment å feste ting på en bjelke, noe som er noe helt annet. Og nei, den er ikke ny for meg, men jeg vet også hva den er til for.

Ja med enkelhet så blir det samme sak som å bore i bjelken og skru inn i topp på stolpen. Det er i sidelengs som det skal holde, så bjelken ikke faller av.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.