Hei,

Står i ferd med å installere en HEB 140 bjelke på limtrestolper. Jeg har lest om mulige risikoer med å blande tre/stål på grunn av hvordan de ekspanderer i temperatur. Men spennvidden er ca. 2,3 m så det må vel antas å være ubetydelig.

Uansett, noen som har tips til hvordan jeg fester stålbjelken på limtrestolpene?

Jeg hadde først tenkt å bore et hull på hver side i hver ende og så skru en skrue på skrå inn i hver side. Men jeg innser at det vil bli veldig vanskelig å bore i stålet på skrå; alternativet er et stort hull som er rett, men det føles ikke helt riktig.
Diagram av en HEB 140 stålbalk på en limtrestolpe, med måldimensjoner og røde kryss markert for å vise feilaktig plassering eller montering.

Jeg har sett noen alternativer der man sveiser på flenser ned mot bjelken, men det krever både sveis og presise mål. Det går jo selvfølgelig an å ordne, men jeg ville nok foretrukket en løsning der jeg kan legge opp bjelken og så feste selv. Som sagt, det er ingen gigant, HEB 140 2,3 m burde veie ca. 70-80 kg.

Så hvordan ville dere gjort det?

Hvor bred er søylen?

B bossespecial skrev:
Hvordan bred er søylen?
Limtre 90x90 skruvlimmet med en 45x95 regel, så 135mm.

Fra et holdf. Synspunkt skal limtresøylen være tilstrekkelig. 45x95 regelen er bare for å få en bredere støtteflate og litt ekstra ”kjøtt”

Skal alt klart inn etterpå kan du skyte fast Bmf beslag i bjelken som du skrur til søylen. Et annet alternativ er å enten sveise dit en pinne på undersiden eller borte og sette dit en bolt som stikker ut og deretter borte et tilsvarende hull i søylen som pinnen/bolten passer i. Fyll hullet med polyuretanlim før montering.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Skal alt være klart etterpå kan du skyte fast Bmf beslag i bjelken som du skrur til søylen. Et annet alternativ er å enten sveise på en stang på undersiden eller bore og sette på en bolt som stikker ut og deretter bore et tilsvarende hull i søylen som stangen/bolten passer i. Fyll hullet med polyuretanlim før montering.
Hvilken type Bmf beslag tenker du på da? Det eneste jeg kan komme på er en spikerplate eller lignende, men jeg er da usikker på hvordan jeg fester den i stålbjelken.

Jeg kunne som du sier bore et hull i flensen, sette inn en bolt med mutter som går ned et stykke og deretter lime den der. Men hvor stødig sitter den da? Man får ikke den samme direkte "bekreftelsen" på at den sitter som ved en skrueforbindelse :) Men det er jo en ganske "enkel" løsning.

Skal bjelken trykkes opp mot dekke? Da kunne du styre overflensen med vinkler mot dekke. Du kunne også bruke vinkler ved underkant opplegget. Hvor tykk er veggen som bjelken tilslutter til?
Tverrsnitt av H-bjelke med markeringer for tykkelse og vinkler, samt blått område for understøttelse. Rød X over bjelkedel.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Skal bjelken presses opp mot bjelkelaget? Da kunne du styre overflensen med vinkler mot bjelkelaget. Du kunne også bruke vinkler ved underkant av opplaget. Hvor tykk er veggen som bjelken slutter til?
[bilde]
Takk!

Vinkeljernene i overkant vil i så fall festes mot rupanel som igjen er spikret i undertakene på takstolene. Vinkeljernene i underkant ville jo passe fint. Søylen vil på den ene siden være festet i hjertevegg, på den andre siden er det en skorstein så der vil den være festet i bjelke for bjelkelaget som hviler på kjellerveggens hjertevegg.

Så oppsummert.
* Søyle ved hjertevegg - forankret i hjertevegg og bjelkelag
* Stålbjelke - forankret (det vi diskuterer :) ) I begge søylene. Samt så tenkte jeg å bore hull i overflensen og skru en skrue opp i hver takstol, totalt 2 stk.
* Søyle ved skorstein - forankret i stålbjelken samt bjelkelag

Har du noen oversikt som viser hvordan bjelken går og hvor søylen står? Hvordan er de støttet ellers, er det noen retning som er låst?

Du kan jo alltid bore hullene i bjelkens underflens før montering så blir det lettere å bore og deretter montere en skrue ovenfra når den ligger på søylen. Men omgivelsen gir opplysninger om hvor stiv innfestningen trenger å være.

Diagram som viser vinkelfeste av takstol, med detaljer for å skru i vegg, plassering av vinkeljern og gjennomgående skruer.
Jeg foreslår at du fjerner råsponten lokalt slik at vinklene festes direkte til takstolen.
Ytterligere eksempler på hvordan du kan låse den i enden.

R roli skrev:
Har du noen oversikt som viser hvordan bjelken går og hvor søylen står? Hvordan er de støttet ellers, noen retning som er låst?

Du kan jo alltid bore hullene i bjelkens underflens før montering så blir det lettere å bore og deretter montere en skrue ovenfra når den ligger på søylen. Men omgivelsene gir opplysninger om hvor stiv innfestningen trenger å være.

Her er et bilde på hvordan jeg hadde tenkt å gjøre det
Diagram av byggeprosjekt med beskrivelse av plassering av stålbjelker i hjørtevegger og limtresøyler, samt innfestingsmetoder.

Og her er selve plasseringen i huset. (ikke bry dere om navnene på rommene, kjøkken og soverom (ved stuen) har byttet plass).

Byggtegning av et hus med ulike romnavn som kjøkken og soverom, samt strukturelle detaljer som murstock og hjertevegger.

B bossespecial skrev:
[bilde]
Jeg foreslår at du tar bort råsponten lokalt slik at vinklene festes direkte til takstolen.
Ytterligere eksempel på hvordan du kan låse den i enden.
Jeg har sett og sett men forstår ikke helt. Hva er de blå rektanglene? og De øvre vinkeljernene er vel kanskje ment å skrues i en vogn som står "bak" stålbjelken? Sånn ser det ikke helt ut. Sjekk mitt andre innlegg som forhåpentligvis forklarer hvordan det ser ut :)

Men ang. å ta opp råsponten, jeg har kutterspån på loftet så risikoen er at masse isolering faller ned hvis jeg sager opp for råsponten. Men det går jo å løse, men ser ikke helt hva jeg vinner på det? Skruen jeg drar gjennom råsponten vil jo gå en god del inn i underarmen også.

• Liker
Larmal
  • Laddar…
Med den løsningen så vil ikke bjelken bli utsatt for spesielt mye mer last i overgangen mellom bjelke og søyle enn vertikale laster. Da synes jeg det er tilstrekkelig om du får ned en skrue fra bjelken i søylen. Setter du deretter skrue gjennom overflensen inn i takstolene så blir det perfekt. Søylene skal være låst, dvs festet stabilt i de veggene som de står mot.

R roli skrev:
Med den løsningen så vil ikke bjelken utsettes for spesielt mye mer last i overgangen mellom bjelke og søyle enn vertikale laster. Da synes jeg at det holder om du får ned en skrue fra bjelken i søylen. Setter du deretter skruen gjennom overflensen inn i takstolene så blir det perfekt. Søylene skal være låst, dvs festet stabilt i de veggene som de står mot.
Takk, ja jeg føler meg egentlig rolig med at alt burde bli stabilt. Men bukseseler og belte vet du. Min tanke er imidlertid om jeg klarer å skru inn en skrue i flensen. Jeg tenker at selv om jeg borer et hull i flensen nedenfra. Så blir det jo en kronglete vinkel med skrumaskin og skrue da..

Dessuten er jo søylen ved skorsteinen ikke festet i noen vegg. Det er derfor jeg tenker å feste HEB-bjelken mot takstolene og overkant på søylen. Og deretter søylen mot bjelkelaget. Da burde den med være låst i alle tenkelige retninger :)

Jeg ville nok gjort som du har tenkt, men borret vinkelrett i stålbjelken (nedenfra). Forbor limtrestolpen før montering og bruk skruer med sekskanthode, typ fransk treskrue i en passende dimensjon, så du kommer til å dra i skruen med vanlig skralle i stedet for skrudrill.

• Liker
Viktor.J
  • Laddar…
Hva er problemet?
Slå et slag med kjørner, bor trinnvis med større bor og trekk fast med fransk treskrue eller lignende.

Hvorfor engang skru i vinkel?
Pilaren skal jo bare ta vertikal last fra bjelken. Skulle ikke engang skru den spesielt hardt og bore større hull enn skruen om man er bekymret for lengdeendringer pga temperatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.