Googler og googler men jeg går bet.

Jeg vil avveksle en konstruksjon og lurer på om en liggende limträpelare 90x90mm ville funke. Eller er pelare konstruert på en annen måte enn bjelkene?

Er det ellers et alternativ å skru lime sammen 2 stk 45x95mm konstruksjonstrelast? Spennet er ca 1,7 meter.

Nå vet vi jo ikke hva den er tenkt å bære, men spontant synes jeg at 90 eller 95 mm høres svakt ut for den spennvidden. Men som sagt, hva kommer til å belaste den?

I prinsippet tror jeg at en limtrestolpe har omtrent samme styrke som en limtrebjelke av samme dimensjon.

H hempularen skrev:
Nå vet vi jo ikke hva den er tenkt å bære, men spontant synes jeg at 90 eller 95 mm høres svakt ut for den spennvidden. Men som sagt, hva vil belaste den?

I prinsippet tror jeg at en limtresøyle har omtrent samme holdbarhet som en limtredrager av samme dimensjon.
Har laget en annen tråd om det, men får ingen svar. Ser ut som at det fungerer best å stille mange spørsmål som kan besvares med JA eller NEI bare :)

Jeg skal erstatte en altfor svak underarm (eller hva man skal kalle det i denne konstruksjonen) som har sittet siden -57. Så huset holder jo sammen, men den hadde sunket ned. Så alt annet enn 30 mm vil være sterkere enn det har vært.

Og jeg vil ikke ha en megabjelke der når alt annet tydeligvis ikke er bygget med lignende dimensjoner.

Takknemlig for innspill

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-byter-jag-ut-denna-underarm.547628/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.