Jeg kommer antagelig til å måtte fikse noen ting i en nyinnkjøpt borettslagsleilighet (ikke min).
Det mest akutte er trappen, en virkelig spennende sak hvis man blir begeistret av furu:
(Bildene er litt uskarpe på grunn av at det er meglerbilder og jeg ville ikke legge ut tidligere eiers innredning.)
Her er det satt opp panel på veggen, deretter er det festet en tynn bred list oppå vangstykket for å skjule skjøten mot panelet. På trinnene er det lagt plastmatte og festet trappeneser i tre. (Hele leiligheten ser for øvrig ut til å ha blitt renovert en gang av en ekte treelsker.)
Om man hadde tenkt seg at alt var malt i en gråhvit nyanse i stedet for furu-furu-furu, så hadde det nok faktisk sett ganske ok ut.
Tanken nå er uansett at:
A. Fjerne trepanel + lister + plastmatte
B. Male trappen
C. Tapetsere
D1. Sette inn renoveringstrappetrinn
D2. Alternativt legge ny plastmatte på trinnene + trappeneser i metall
Spørsmål til det:
Det beste resultatet får man vel antageligvis hvis man demonterer trappen og maler vangstykkene etc. hver for seg. Men jeg antar at delene er limt og at det blir en ganske stor jobb?
Jeg googlet litt på trapperenoveringer og flere steder har jeg lest at det er viktig å slipe bort all gammel lakk før man maler om. Hvorfor det? Rimeligvis holder det vel å matte ned overflaten hvis man skal male over med dekkende maling.
Hvordan tror dere man bør gå frem for å pynte opp døren under trappen? Det er jo ingen "hel" dør, men det er horisontale ribber i den, så det er nok vrient å penselmale den.
Så har vi neste ting jeg funderer på. Hva ville vel all furu vært uten det obligatoriske...
Pizza-buen! Eller buene snarere, ettersom det i tillegg til å lage en bue av døren også er laget en over trappen. Disse vet jeg ikke helt hva man skal gjøre med. Det ser faktisk ganske ok ut, så det haster ikke i seg selv. Men trapperenoveringen vil jo medføre en omtapetsering, og da er det passende å vurdere buene samtidig. Listverket ser ut til å bestå av ujevn "pusset isopor" eller liknende, så det føles litt tvilsomt om det går an å bare tapetsere mot dem og få det pent.
Har dere noen kreative ideer om hva man kan gjøre med buene? Det mest åpenbare er jo å lage den store om til en vanlig døråpning og lukke igjen den lille. Men da tror jeg at rommet (øvre hallen) vil oppleves som mørkere og mer innestengt. (Rommet har ingen egne vinduer, stuen på den andre siden av buene har derimot store vinduer mot sør.)
Nå dukket det opp en ny vanskelig problemstilling, så nå håper jeg på svar fra noen som vet hvordan trapper vanligvis er konstruert.
Trappen ser nå ut slik etter litt riving:
Jeg trodde at vangebordene skulle ligge mot veggen, men det var en åpen spalte mellom. Men her ser det litt hjemmesnekret ut...inkilede bordbiter mellom trappen og veggen som det har blitt dratt skruer gjennom: Slik kan det ikke gjerne få fortsette å se ut.
Bordene er neppe der fra begynnelsen. Men tror dere trappen har vært festet i veggen fra begynnelsen eller bare i gulv og øvre bjelkelag?
Jeg lurer på om dette er årsaken, det er en spalte nederst i skjøten mellom vangebordene. Tror dere at trappen rett og slett har begynt å sige sammen der, og så har noen stoppet det ved å skru den til veggen?
Hvordan bærer man seg åt for å utbedre det i så fall? Trappen er jo u-formet og like bred som rommet, så selv om man løsner hele trappen, så går det ikke å flytte den ut og komme til den. Muligens skulle det gå å støtte opp med en donkraft under spalten og presse opp litt, trykke i lim i spalten og dra i en skrue skrått nedenfra. Men det føles som om risikoen er at spalten utvider seg oppover i stedet for å presses sammen nederst. (De to veggene i hjørnet er gipsvegger, så det går ikke å legge et mothold mot veggen.)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.