oceanis skrev:
Om du har sparklet og remset ordentlig så trenger du ikke microlit.
Ok, da får det bli microlitfritt. Jeg kommer sprøytemale hele greia så det burde ikke vises noen forskjeller forårsaket av at sparklet suger mer/mindre enn gipsen. Men spørsmålet om sparklets grovhet består. Finnes det noen grunn til å bruke finsparkel eller er det nok med grovsparkel?

Karl_Pedal skrev:
Ok, då får det bli microlitfritt. Jag kommer sprøytemale hele greia så det burde ikke vises noen forskjeller forårsaket av at sparkelen suger mer/mindre enn gipsen. Men spørsmålet om grovhet på sparkelen gjenstår. Finnes det noen grunn til å bruke finsparkel eller holder det med grovsparkel?
Personlig ville jeg ha finsparklet, og hvis du har gjort det bra med grovsparkelen er det jo bare et ytterst tynt lag finsparkel som knapt trenger å slipes så det går fort.

S
Karl_Pedal skrev:
Ok, da får det bli microlitfritt. Jeg kommer til å sprøytemale hele greia så det burde ikke synes noen forskjeller forårsaket av at sparklet suger mer/mindre enn gipsen. Men spørsmålet om sparklets grovhet gjenstår. Finnes det noen grunn til å bruke finsparkel eller holder det med grovsparkel?
grovhet? det skal være glatt overalt før du maler

varmkorv skrev:
Etter å ha satt microlit i taket for første gang i går må jeg bare si at det ikke er gøy. Vanskelig å sette skjøtene mot hverandre (ikke overlappende). Jeg lyktes greit. Men ikke så bra som jeg skulle ønske.

Kaprer tråden litt, men tror TS også er interessert i svar på min undring. Om man som jeg har glipper på 2 mm i den ene enden og overlappende i den andre enden av microlitremse. Hva tror dere om min plan.
1 Grunnmale
2 Sparkle glippen så slipe
3 Høvle overlappskjøten så eventuelt sparkle om det trengs.

Min tanke er at etter grunnmaling er det lettere å slipe sparkelen og høvle skjøtene når microliten er hardere av malingen. Hva tror dere om det?
Å sparkle glippen kan du gjøre direkte men å høvle "overlappen"....nja et godt spørsmål. Microliten er jo ganske vanskelig å håndtere så kanskje det ville lette med en strykning med grunn. Men du kan jo begynne med å bare dra over skjøten med maling for å så forsøke å høvle av "overlappen". Det er jo ingen grunn til å grunne hele taket direkte uten å fikse skjøtene først.

• Liker
varmkorv
  • Laddar…
SBH skrev:
grovhet? det skal være glatt overalt før du maler
Jo, jevnhet er jo en parameter men så finnes det jo ulike finkornede sparkel. Jeg innbiller meg at etter to strøk så er kornstørrelsesforskjellen ubetydelig så jeg er litt usikker på hva det finkornede sparklet har for hensikt. Det synker jo mer sammen når det tørker men hva har det for påtakelige fordeler?

S
Karl_Pedal skrev:
Jo, jevnhet er jo en parameter men så finnes det jo ulike finkornede sparkel. Jeg innbiller meg at etter to strøk så er kornstørrelsesforskjellen ubetydelig så jeg er litt usikker på hva det finkornede sparklet har for formål. Det synker jo mer sammen når det tørker men hva har det for påtakelige fordeler?
altså. finsparkel får bort ting som du eventuelt ser i strykelys. du får en ekstra jevn overflate. oftest holder det med mediumsparkel.

• Liker
Karl_Pedal
  • Laddar…
Nå har jeg kommet et stykke på vei med dette og har en fundering rundt dette med slepelys. Jeg synes det er vanskelig å få gode skygger når sparkel og gips er grått og brunt i kombinasjon med sommerhalvårets lyse kvelder. Hvordan gjør man for best å se hvor det er ujevnt? Skal man legge på et lag med hvit grunning før man belyser?

Du ser betydelig bedre etter første strøk, ja. Prøv å lyssette langs veggen for enklest kontroll!

• Liker
Karl_Pedal
  • Laddar…
Lettest er å trekke en strykning, deretter kjøre lyskastere langs med veggene, da kommer alle defektene frem.

• Liker
Karl_Pedal
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.