Snailman
https://www.bauhaus.se/skarvremsa-hornskyddstejp-tesa-papper-metall-30mx50mm.html

Finnes noe lignende på Bauhaus, har brukt sånn på litt uvanlige vinkler, og også brukt i vinduene, der du har noen form for hjørneprofil (var av kostnadsgrunner). Pass på å ha sparkel ordentlig under hele remsa, det vil av og til bli luftbobler under selve platen.

De jeg brukte var i en pappkartong, husker ikke om jeg kjøpte hos krauta eller Bauhaus, men var i Jönköping ved motorveien. Tror begge kjedene ligger der.

Brukte så abranet uten støvsuger (lathet) og har malte vegger.

Bauhaus ser ut til å ha gratis frakt akkurat nå og halv pris på remsa.

Sist redigert:
Det er det samme, man limer opp den med lim enklest.

• Liker
Karl_Pedal
  • Laddar…
Snailman skrev:
[lenke]

Finnes noe lignende på Bauhaus, har brukt sånn på litt spesielle vinkler, og også brukt i vinduene, der du har en slags hjørneprofil (av kostnadsårsaker). Sørg for å ha sparkel ordentlig under hele remsen, det vil noen ganger bli luftbobler under selve platen.

De jeg brukte var i en pappkartong, husker ikke om jeg kjøpte hos krauta eller Bauhaus, men var i Jönköping ved motorveien. Tror begge kjedene ligger der.

Brukte så abranet uten støvsuger (latskap) og har malte vegger.

Bauhaus ser ut til å ha gratis frakt akkurat nå og halv pris på remsen.
Bauhaus har vi ikke i Jönköping ennå, men k-rauta ligger som du sier ved motorveien.

• Liker
Snailman
  • Laddar…
Kanon, da blir det å skaffe metall/papp-remsa til taket! Antar at jeg får lage en gradmall å bøye etter før jeg limer opp remsen.

Nå er jeg i gang med vindushjørnene og slås da av at jeg ikke har tenkt på i hvilken rekkefølge man skal gjøre to momenter. Det er mykfogingen mellom gips og vindu samt mellom gips og vindusbrett jeg tenker på. Skal den gjøres før jeg sparkler eller gjør man det sist?

Stefan N skrev:
Det er det samme, man limer det opp med lim enklest.
Type lim for våtromstapet?

Ja, våtrumslim.
Man trenger ikke forkante den senere. Det er to separate plåtremsor i papiret så den følger vinkelen på hjørnet.

• Liker
Karl_Pedal
  • Laddar…
Glitrende! Noen synspunkter på om jeg skal fuging ved vinduene før eller etter sparkling?

Etter sparkel, før maling ville jeg gjøre

Jeg pleier å "lime" med våtromsgrunn (samme som under våtromsduk) så sitter det selv om sparkelen senere bløter opp remsen.

Snailman
Det var krautas versjon jeg har brukt. Proroc eller hva den hette.

Nå har jeg kommet et godt stykke på vei og har da et relatert spørsmål: Hvis man planlegger å kle hele taket i microlit før maling, er det da noe poeng med å bruke finmasset som siste lag eller er det bare å kjøre grovt rett av?

Microlit dekker stort sett ingen feil i sparkelen fordi det er så tynt. Å sette microlit i tak er et h-vete og blir lett stygt. Man skal være ganske erfaren med å sette i tak for å få det bra.

Men hvis du har remset skjøtene dine er det jo ingen grunn til å styre med microlit, for jeg antar du har gipset taket.

Hmm, ja jeg har remset alle skjøter med våtromslimmede papirremser. Så microlit er meningsløst?

Hvis du har sparklet og remset ordentlig så trenger du ikke microlit.

oceanis skrev:
Microlit dekker stort sett ingen feil i sparkelen fordi den er så tynn. Å sette microlit i tak er et mareritt og blir lett stygt. Man må være ganske erfaren for å få det pent i taket.

Men hvis du har remset dine skjøter, er det jo ingen grunn til å styre med microlit, for jeg antar du har gipset taket
Etter å ha satt microlit i taket for første gang i går, må jeg bare si at det ikke er gøy. Vanskelig å sette skjøtene mot hverandre (ikke overlappende). Jeg lyktes greit, men ikke så bra som jeg skulle ønske.

Kaprer tråden litt, men tror TS også er interessert i svar på min undring. Hvis jeg som har glipper på 2 mm i den ene enden og overlappende i den andre enden av microlitbanen. Hva tror dere om min plan.
1 Grunnmale
2 Sparkle glippen og så slipe
3 Høvle over overlappingen og eventuelt sparkle hvis det trengs.

Min tanke er at etter grunnmaling er det lettere å slipe sparkelen og høvle skjøtene når microliten er hardere av malingen. Hva tror dere om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.