Hei alle!

Vårt hus er trolig en av de vanligste hustypene i Sverige (se min signatur) og har bjelkelag i en slags lettbetongelement mellom inngangsplan og kjeller. Nå skulle jeg gjerne ordne et festepunkt i verkstedet som tåler minst 100 kg, så jeg kan løfte litt motorer og annet med talje.

Jeg har ikke boret så mye i disse lettbetongelementene selv (og det var noen år siden nå) men jeg vil huske at de er hullete. Jeg er litt bekymret for at en stor kake av bjelkelaget skal rase ned om jeg ikke finner en virkelig stabil løsning for dette.

Er det noen som kjenner igjen typen av betongelement og som har tips om en sikker måte å montere en slags festepunkt som jeg kan henge minst 100 kg i?

Jeg har sett en løsning å sette opp typ en i-bjelke med støtte ved ytterveggene, men det er jeg ikke så sugen på av ulike årsaker...bare så det er sagt.

Det er ikke lett å ta bilder av et innertak, men dette bildet gir en idé i alle fall:
Innertak i garasje med lettbetongelement, røykvarsler og garasjeportåpner synlig.

Mvh
Paxman

Jeg tror det blir vanskelig å få 100 kg rett løftekraft uten å montere en plate på den andre siden av lettbetongelementet. Antar at du ikke er så ivrig på å ta opp gulvet ovenfor for å kunne frese ned en plate med gjengestang i?

Alternativet kan kanskje være at du borer flere hull og setter ankermasse og gjengestang og fester en plate som så får fungere som innfesting til blokken.

Jeg tenker at 8 stk m6 burde være tilstrekkelig fordelt på en overflate på kanskje 0,75-1 m2. Men som sagt, jeg er ikke noen konstruktør.

I de der elementene finnes det armering, så jeg vil tro det er best å gjøre innfestingen tvers over hvordan elementene ligger, for dermed å fordele vekten over armeringen.

Takk for svaret xLnT!

X xLnT skrev:
Antar at du ikke er så gira på å ta opp gulvet ovenfor for å kunne frese ned en plate med gjenget stang i?
Hehe...nja...jeg er ikke så lysten på å ta opp parketten i soverommet som ligger over garasjen...:p

X xLnT skrev:
I de der elementene finnes det armering, så jeg vil tro man gjør best i å gjøre innfestingen på tvers av hvordan elementene ligger for å dermed fordele vekten over armeringen.
Mener du at det ligger armering mellom elementene som holder dem sammen, altså på tvers av skjøtene som synes tydelig?

Det er litt frustrerende når man kjøper et gammelt hus, at man ikke vet hvordan ting er konstruert. Jeg vet f.eks. ikke hvordan teglfasaden er bygd opp. For å finne ut det må jo ting rives, og det er man jo ikke så gira på. :giggle:

P Paxman skrev:
Takk for svaret xLnT!

Hehe...njae...jeg er ikke så sugen på å bryte opp parketten i soverommet som ligger over garasjen...:p

Mener du at det ligger armering mellom elementene som holder dem sammen, altså på tvers av skjøtene som synes tydelig?

Det er litt frustrerende når man kjøper et gammelt hus, at man ikke vet hvordan ting er konstruert. Jeg vet f.eks. heller ikke hvordan teglfasaden er bygget opp. For å få vite det må jo ting rives, og det er man jo ikke så sugen på. :giggle:
Nei, det ligger innstøpt armering i elementene i samme retning dvs langs med skjøtene. Eksakt cc-mål kan jeg ikke gi deg dessverre. Så om du skal feste noe, fest det i 90 grader mot skjøtene, ikke langs med elementene/skjøtene.

Du mener at armeringen ligger typ så her skjult inne i elementene:

Tak av betong med linjer som markerer plassering av skjult armering, en røyksensor og litt av en garasjeportåpner.

Jeg tror jeg støtte på en slik armering da jeg boret i taket en gang for lenge siden.

P Paxman skrev:
Du mener at armeringen ligger typ så her skjult inne i elementene:

[bilde]

Jeg mener å huske at jeg støtte på en slik armering når jeg boret i taket en gang for lenge siden.
akkurat så mener jeg.

• Liker
Paxman
  • Laddar…
Bumper denne tråden for å se om det er noen andre som har ytterligere input i spørsmålet. Igjen har behovet for å ha et løftepunkt i garasjetaket dukket opp, og det plager meg at jeg ikke vet 100%-ig hvordan disse bjelkelagselementene er bygget opp. :cool:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.