7.060 lest ·
35 svar
7k lest
35 svar
Feste i tak med høyest mulig WAF
Nei, jeg tror at de der spennes ut ved at man skrur i en skrue i den, og da trykker man en metalldings innover i hullet når man skrur. Den utvider deretter bakkanten på hylsen. De som Johan linker til ser bedre ut. Jeg ville ikke handlet på Amazon for en sånn greie. Det kan være bra, men det kan også være dårlig.
Jeg selv bruker slagankere fra Tox (Impact, for å være spesifikk). De monteres med verktøy som man slår inn en metallplugg med i bunnen på ankeren. Jeg monterer dog ikke ringer, men betydelig lettere ting som ikke utsetter slagankeret for dynamisk belastning.
https://www.hornbach.se/p/tox-slagankare-impact-m8x30-100-styck/8229674/
Jeg selv bruker slagankere fra Tox (Impact, for å være spesifikk). De monteres med verktøy som man slår inn en metallplugg med i bunnen på ankeren. Jeg monterer dog ikke ringer, men betydelig lettere ting som ikke utsetter slagankeret for dynamisk belastning.
https://www.hornbach.se/p/tox-slagankare-impact-m8x30-100-styck/8229674/
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 innlegg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 innlegg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6.816 innlegg
Uansett ankertype ville jeg aldri stolt på ett eneste festepunkt
Har selv vært ved en lyskaster som festet slapp og slo ned en meter fra meg, ingen ble skadet men hvis du i tillegg skal henge opp-ned så råder jeg å sikre med minst to festepunkter
Har selv vært ved en lyskaster som festet slapp og slo ned en meter fra meg, ingen ble skadet men hvis du i tillegg skal henge opp-ned så råder jeg å sikre med minst to festepunkter
Hei, takk for alle ytterligere tips!
Hva tror dere om mitt andre spørsmål, dvs om man etter å ha skrudd inn skruen og fått ankeret til å ekspandere kan skru ut skruen? Det føles jo begrenset, men langt fra ubrukelig, å ikke kunne skru ut den.
Takk!
Hva tror dere om mitt andre spørsmål, dvs om man etter å ha skrudd inn skruen og fått ankeret til å ekspandere kan skru ut skruen? Det føles jo begrenset, men langt fra ubrukelig, å ikke kunne skru ut den.
Takk!
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 innlegg
Jo, men det er vel uansett meningen at man skrur ut bolten. Litt vanskelig dog å vite på forhånd om den ekspanderende delen sitter fast aksialt, altså at den ikke begynner å rotere rundt. Det gjelder vel å velge et produkt som motvirker det. (Tenk på hvordan det blir når en Molly-ekspanders gjenge løsner fra skaftet.) Noe som er laget for å kunne demonteres. En gjengehylse som vi har snakket om her er jo per definisjon noe som skal klare demontering. Ellers bruker man jo ekspanderbolt for permanent oppsett.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Takfäste till duschdrapperistång? (8mm rundstång)
Badrum -
Fäste till uttag i taket
El -
Montere fester for klesstang langs skråtak
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur fäster jag stegen på taket? Och glidskyddet till stegen på marken?
Tak & Vind -
Var kan man köpa sån här ska skruvas mot taket fäster lampan med en sk
Belysning