Ja, men i verste fall så legg lim, tjærepapp, lim da. Burde funke og da vil det nok sitte fast. Selv nøyde jeg meg med å spenne fast lektene mot taket med sylpapp under.

arny skrev:
Bygghandler: Generelt så anbefaler man jo ikke at man legger tre direkte mot betong, men har du så mye fukt i platen at det blir problemer med gulvlekterne har du andre problemer som er større.
Samme tanke slo meg.. kryper så mye fukt opp der så er de nok annet bak det osse.. Ting utvikler seg hele tiden og så også sikkert betong. Den er sikkert bedre i dag enn den var for 20 år siden.

En annen tanke som slo meg.. Sette-lim blir jo hardt som pokker og sitter som fjell, dette hjelper vel til å forhindre fukt fra å krype opp i lekterne om man påfører det i et jevnt lag over hele lekten? Eller er det noe i et såpass hardt lim som suger fukt ekstra godt??

mats_o skrev:
Tja men i verste fall så legg lim,tjærepapp,lim da. Burde funke og da lærer det å sitte fast. Selv nøyde jeg meg med å spenne fast lektene mot taket med sulfatpapp under
Skal du lime, så kjør som mats_o anbefaler. Da er du sikker.

Skal du spikre fast lekten, så bruk expanderspiker. Det er lettest, raskt og holder veldig bra.

Gammelt emne men likevel :-)
Flyttet inn i et hus i 2002 der man på 80-tallet hadde lagt "hjärtväggen" i et hus direkte på betongplaten uten fuktsperre. Den var ikke råtten, men ja den var ganske ordentlig angrepet etter 2+ år. Drøye kostnader på 50-70 000 for den som solgte huset å få den i det hele tatt solgt. ^
Jeg ville ikke ha tatt noen sjanser med tre på betong uten fuktsperre (aldersbestanding)

Snurret inn her nå da jeg skal sette en innervegg i kjelleren og det blir stålprofiler hele veien...

A
Stellemark skrev:
Flyttet inn i et hus i 2002 der man på 80-tallet hadde lagt "hjertveggen" i et hus direkte på betongplaten uten fuktsperre. Den var ikke råtten, men ja den var ganske ordentlig angrepet etter 2+ år. Dryg kostnad på 50-70 000 for den som solgte huset å få den engang solgt. ^
Jeg ville ikke tatt sjansen med tre på betong uten fuktsperre (aldringsbestandig)

Snurret inn her nå da jeg skal sette en innervegg i kjelleren og det blir stålstendere hele veien...
Så får du rust istedenfor

;)

Stellemark skrev:
Flyttet inn i et hus 2002 hvor man på 80-tallet hadde lagt "hjärtväggen" i et hus direkte på betongplaten uten fuktsperre. Den var ikke råtten, men ja, den var ganske kraftig angrepet etter 2+ år. Høy kostnad på 50-70 000 for den som solgte huset å få den i det hele tatt solgt. ^
Jeg ville ikke gamble i det hele tatt med tre på betong uten fuktsperre (aldersbestandig)

Snublet inn her nå da jeg skal sette opp en innervegg i kjelleren og det blir stålstendere hele veien...
Jeg har også tenkt på dette og forhørt meg. De fleste ser ut til å lime nå til dags. Spørsmålet er vel om huset du nevner ovenfor har den typen grunn som nyproduserte hus har i dag. Typ 300 mm isolasjon + gulvvarme. Det burde jo spille en ganske stor rolle?

/Johan

Microkatten
Jeg løfter denne tråden da jeg har lignende - men ikke nøyaktig samme - problem.

Jeg har i et oppvarmet rom i et gammelt uthus et meget tynt betonggulv, som man slurvete har støpt direkte oppå jordbunnen. Jeg vil legge opp dette for å få inn et plankegulv.

Før jeg så den dårlige tilstanden på gulvet hadde jeg tenkt å skru fast trelekter i gulvet med fuktsikring under lektene. Nå er det tvilsomt om betongen holder for å skru, og jeg vurderer alternative løsninger.

Å lime trelektene direkte mot betongen føles så som så.

Dere som har brukt stållekter, hvordan har dere festet det som ligger oppå lektene? Kan det fungere å feste gulvplank i stållekter (jeg skal ikke ha plate materiale oppå lektene)?

En annen idé er å lime en u-formet metalskinne mot betongen og lime (alt. sette skruer horisontalt, gjennom skinneveggene og lekten) trelektene i skinnen. Kan det være fornuftig?

Bruk stålskinne til svill som du limer med passende montasjelim, deretter stender du på som vanlig.

Har til og med brukt dobbeltsidig tape av god kvalitet når vi bygde vegger i kontorlandskap, også revet vegger av samme type og det sitter ordentlig, vil jeg love!

Sist redigert:
Microkatten
Du mener mitt siste alternativ? Hvordan fester du da regelen i stålskena, også det med lim?

Skrur fast reglene med en gipsskrue for å stabilisere den, deretter drar du gjennom skinnen når du skiver veggen på begge sider.

Beklager, jeg siktet til TS's spørsmål, i ditt tilfelle forstår jeg ikke helt hvordan du mener?

Microkatten
Det gjelder altså regler for gulv.

Sist redigert:
Polyuretanlimet lærer å fungere som fuktbarriere i seg selv, men...

Varmeledningene burde være lette å finne. Et IR-kamera og et utlagt målbånd så ser man målene på hvor de er.

Hadde jeg vært i ditt tilfelle, ville jeg ha bygget en ramme av tre i passende dimensjon (avhengig av hvor høyt det får bygge), la oss si 45x70, som du fester inn i veggen der det går. Deretter lager du støttepunkter for lektene på cc60 med pallningsbrickor i plast som du fester med en betongskrue gjennom lektene, mest for å fikse brickene. Alternativ 2 er dyre, ferdigborede nivellreglar med plastskrue.

• Liker
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Fagforeningen, takk, det var en ny interessant innfallsvinkel!

Jeg avviste Nivell pga. at også der skrur man regelverket punktvis i betongen. Jeg vil ha en løsning som sprer ut trykket mot betongsålen, eller som i det minste ikke penetrerer betongen. Nå vil jeg ikke ha større byggehøyde enn ca. 50mm opp til overkant av bjelker, men din løsning muliggjør fuktsikring under bjelkene uten å skru i stykker betongen. Din rammeverks-variant kan som du skriver også utføres ved hjelp av Nivell-bjelker og -skruer.

Jeg får fundere på den karamellen en stund!

• Liker
Dellbrant og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.