Skal regle opp innerveggene i vårt hus med plate med inngjute gulvvarmesløyfer. Min snekker foreslo at gulvreglene festes med sette-lim i stedet for med skruer/spikerplugger, for å eliminere risikoen for å bore i gulvvarmerør. Er det noen som har erfaring med dette? Er det vanlig å gjøre det slik? Finnes det noen problemer med dette? Noen som har tips som gjør monteringen lettere?

Hvordan tenkte snekkeren å gjøre for at det ikke skal vandre fukt fra betongen til stendere?

• Liker
PeaceRichStrong
  • Laddar…
Skal du ha trelektorer skal du naturligvis ha plast og/eller tjærepapp mot betongen.

Om du ikke har kontroll på varmeslyngene må du jo finne ut hvor dypt ned disse ligger i betongen! Jeg har disse nærmest celleplasten, deretter armeringsmattet på distanser og tykkelse på platen 10 cm. I teorien skal det altså gå an å bore ~5 cm uten problemer, men får du ikke svar på dine spørsmål, kan du jo ikke gjerne ta sjansen :o

Safe-metoden blir jo da å spenne fast veggelektorene mot taket samt å punktlime trelektoren mot betongen. Der du ikke limer har du naturligvis plast/tjærepapp ifølge ovenfor...

Du kan jo også bruke stålregel som bunnopplegg og kjøre med tre som reisverk.

Jeg selv tror ikke at det skal være noen problemer å bore og skru. Dels skal det ikke ligge noen sløyfer under veggene, og dels ligger sløyfene under armeringen, dvs nesten 10 cm ned i betongen. Det var snekkeren som foreslo å sette limingen for å helt eliminere risikoen for at man borer i rør (noen kan jo ha målt feil, og i verste fall har noen gulvvarmesløyfe flytt opp høyere enn den burde). Det er selvfølgelig som å ha både belte og bukseseler. Men siden jeg har fått forslaget, vil jeg vite om noen andre har gjort det på denne måten. Er det vanlig?

I kjelleren min brukte jeg stålregel i bunnen som ble limt til betongen. Jeg brukte Casco Fast Extra. Sitter som fjell!

ClasseClas
Min snekker dubbet med betongspiker som han slo ned maks. 5mm i platen.

Har snakket mer med snekkeren og hans kolleger (alle i samme firma). De sier at de aldri borer i plater med gulvvarmerør. De bruker et polyuretanlim som sveller og fyller bra. Fuktvandring fra plate til lekter mener de ikke skal være et problem. En plate med gulvvarme skal ikke inneholde så mye fukt. Ingen andre som har limt innerveggene?

• Liker
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Har samme forutsetninger som Arny og har limt innerveggene med festelim. Når jeg deretter med stenderne oppe angret meg og kom på å flytte en vegg noen desimeter var det veldig lett (altfor lett?) å med noen velrettede slag med brekkjernet få fugene til å slippe. Vurderer nå å komplettere med stålspiker noen mm ned i betongen.

min plate med gulvvarme er 11 år gammel. Jeg spikret mine, med grunnpapp under, men har vanskelig for å tro det kan vandre fukt i platen, hvor skal den komme fra?

• Liker
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Vet ikke om det kommer an på hvilket lim man bruker, men snekkeren advarte mot å sette lektene feil med polyuretanlimet. Han sa at det ikke er fugen som slipper hvis man prøver å fjerne en lekt, men at det er lekten som går i stykker. Man må skrape bort restene av lekten.

Det virker ikke som at det er mange her som har brukt lim for innfesting av skillevegger, til tross for mine snekkers påstand om at "det er så man gjør i dag".

• Liker
Byggja og 1 annen
  • Laddar…
Har også limt.
Men jeg anbefaler stålregler mot betongen.
Fuktvandring har man spesielt om sommeren
om man skrur ned/stenger av varmen.

/Thrax

• Liker
byggarätt
  • Laddar…
Saturnus skrev:
min plate med gulvvarme er 11 år gammel. Jeg spikret mine, med grunnpapp under, men har vanskelig for å tro det kan vandre fukt i platen, hvor skal den komme fra?
Fra fuktigheten i huset som har vandret ned i platen. Fra fuktigheten i jorden under platen. Fra eventuell kapillær oppsuging av vann. Pluss alle andre feil og mangler.

Skal det være både bukseseler og livrem ved montering av regler mot gulv med gulvvarme, så skal det gjelde også fukt.

Så lurer jeg på, har byggherrer ikke hørt om digitalkameraer og referansepunkter?

• Liker
Byggbobbos12
  • Laddar…
Jeg tror personlig at jeg har kontroll over hvor gulvvarmerørene ligger, så jeg tør nok bore i platen (Hvor dypt har dere som har boret boret? Hva har dere brukt for festeelementer, skruer og plugg/spikerplugg/expanderspiker/expandebolt/annet?)

Fra snekkerens synsvinkel forstår jeg at han ikke vil bore. Skulle han bore i et rør, så ville det blitt mange og lange diskusjoner om hvem sin feil det er. Det tryggeste er å ikke bore. At en snekker skulle stå og prøve å tolke digitale bilder og ta ansvar for tolkningen tror jeg ikke man kan forvente, og snekkeren er jo vanligvis ikke med når platen støpes.

Å dømme av denne tråden ser det ikke ut til å være så mange som har valgt å bruke lim.

Vi har brukt både spikerplugg og stålspiker, begge 70mm lange så de når ned omtrent 25mm i betongen.

Man vil jo ikke risikere å spikre i slangene selv om risikoen er liten da disse ligger helt nederst i platen.

Har nå snakket rundt med litt forskjellige folk og fått følgende svar:

To andre snekkere fra andre firmaer: limer trelektene direkte mot betongen. "Det er så man gjør i dag"

Byggevarehus: Generelt anbefaler man jo ikke å legge tre direkte mot betong, men har du så mye fukt i platen at det blir problemer med gulvlektene har du andre problemer som er større. Skal man gjøre det riktig bør man bruke stålstendere mot betongen.

Kvalitetsansvarlig: OK å lime trelektene. "Det er så man gjør i dag".

Villaeiernes byggetekniske rådgivning: Torde ikke gi noen anbefalinger.

Så hva skal man konkludere med av dette? Det ser ut som liming av trelekter direkte på betongen er svært vanlig. Alle jeg har snakket med har vært enige om at hvis betongplaten avgir så mye fukt at det blir problemer med gulvlektene, er dette et lite problem i sammenhengen. Men, skal man gjøre det helt korrekt, skal man bruke stålstendere mot platen. Alle synes å vegre seg mot å bore i platen.

• Liker
toskan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.