Medlem
· Halland
· 4 519 innlegg
Hei!
Fant en gammel tråd om dette emnet:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-golvregel-mot-betongplatta-med-saettlim.html
som dessverre er stengt. Uansett, hvordan gjør man i dag (tråden er fem år gammel) for å feste veggregler mot betongplate, er det ok å bruke setelim eller er det risiko for fukt fra betongplaten?
Hvis man nå må bore i platen, hva sier forumet om betongekspander. Jeg vil minnes at de kan settes ganske grunt. Eller holder det med spikerplugg?
/Ander
Fant en gammel tråd om dette emnet:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-golvregel-mot-betongplatta-med-saettlim.html
som dessverre er stengt. Uansett, hvordan gjør man i dag (tråden er fem år gammel) for å feste veggregler mot betongplate, er det ok å bruke setelim eller er det risiko for fukt fra betongplaten?
Hvis man nå må bore i platen, hva sier forumet om betongekspander. Jeg vil minnes at de kan settes ganske grunt. Eller holder det med spikerplugg?
/Ander
Skal du bore i platen, da må du vite til 100% at den IKKE inneholder innstøpte varmeslynger.
Skal du bore så sett bunnsvillpapp under bjelken - så er det bare å bore rett gjennom bjelken og inn i betongen. Så slår du i stikkplugg eller ekspanderspiker.
Skal du lime, så rengjør overflaten og lim med PL400 - da sitter bjelken - stryk ut en jevn hinne på bjelken så limet fungerer som en fuktsperre.
Skal du bore så sett bunnsvillpapp under bjelken - så er det bare å bore rett gjennom bjelken og inn i betongen. Så slår du i stikkplugg eller ekspanderspiker.
Skal du lime, så rengjør overflaten og lim med PL400 - da sitter bjelken - stryk ut en jevn hinne på bjelken så limet fungerer som en fuktsperre.
Medlem
· Halland
· 4 519 innlegg
Alvorlig talt, holder det med 120 kg og noen øl for å flytte veggen? Da blir det som Tyresö sier å måle når man lager platen og ta bilder med utlagte referansemål, f.eks. stablede 50cl ølbokser så man ser nøyaktig hvor det IKKE er sløyfer.Tyresö skrev:
/Anders
Hahaha, det morsomste var for noen år siden da han sto ute i hagen sin og tømte blæren, når han var ferdig falt han over ende og dro med seg trillebåra i fallet. Han har fått tak i mange gardiner og dratt med seg både kjøkkenstoler og TV-en når han har falt over ende.Anders_Nilsson skrev:
Det er derfor han ikke får drikke øl hjemme hos oss....
Men hvis du limer fast ribben med PL400 - da sitter den definitivt fast, det er i det minste ikke limfugen som slipper.
Samme sak med stålspiker eller annen dubbing. Det sitter men man skal som sagt være sikker på at det er rør/slangefritt under.
Derfor jeg alltid anbefaler at man tar bilde av hvordan slangene ligger sammen med en tommestokk eller målebånd. Da kan man senere avgjøre nøyaktig hvor de er.
Derfor jeg alltid anbefaler at man tar bilde av hvordan slangene ligger sammen med en tommestokk eller målebånd. Da kan man senere avgjøre nøyaktig hvor de er.
Klikk her for å svare