D
Uerstattelig!

Det blir vel neste steg, undersøke hvilke materialer som passer sammen…..

Skyt den fast med boltepistol eller selvborende skrue. Så nå har du fått alle mulige forslag. Velg et som du synes høres bra ut og som du kan kjøpe i nærheten. Alle fungerer akkurat like bra.

• Liker
fremax og 2 andre
  • Laddar…
Rustfritt og alu fungerer sammen, den galvaniske korrosjonen er forsumbar med mindre det er direkte i saltvann typ.

Forsinket har ingen påvirkning i det hele tatt så lenge sinklaget er intakt.

Personlig hadde jeg valgt rustfri selvborende skrue.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Planen er å 1) ta i litt ekstra i materialtykkelse og 2) male hele konstruksjonen

richardtenggren
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skyt fast den med boltepistol eller selvgjengendeskruv. Så nå har du fått alle mulige forslag. Velg et som du synes høres bra ut og du kan kjøpe i nærheten. Alle fungerer akkurat like bra
Hvordan er presisjonen på boltepistol/spikerpistol for stål?
Tenkte også å foreslå det, men mangler erfaring med slike, men er nysgjerrig. :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tenkte også å foreslå det, men mangler erfaring med slik, men er nysgjerrig. :)
Boltepistol hadde jeg droppet når det kommer til sensitive deler som aluprofil til tak. Treffer man midt i livet i I-bjelken går ikke spikeren gjennom, og da skal man prøve å få bort den når den stikker opp gjennom aluprofilen og samtidig sitter fast i stålet = ikke enkelt.

Så er det litt farlig å skyte stålpiker i stål også :worried:

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
M Maijckel skrev:
Bolt pistol hadde jeg droppet når det kommer til sensitive deler som alu-profil til tak. Treff mitt i livet i I-bjelken går spikeren ikke gjennom, og da skal man forsøke å få bort den når den stikker opp gjennom alu-profilen, og samtidig sitter fast i stålet = ikke enkelt.

Så er det litt farlige saker også å skyte stålspiker i stål :worried:
Forstår det, min tenkte applikasjon er mindre kritisk. Handler om å feste gulvåser/reglar hvilende på den ”nedre” flensen på en H-bjelke, problemet er vel om det går an å skråskyte.

D Derbyboy skrev:
Kun lim er et alternativ men det føles usikkert da det er utsatt beliggenhet i Sthlms skjærgård.
Jeg tenker spontant at det er mer stabilt, ingen risiko for lekkasje og mindre ustabilt enn skruer:thinking:

Trykktette popnagler i sikksakk?

D Derbyboy skrev:
Jeg funderer på hvordan jeg på best mulig måte kan feste en aluprofil på en stålbjelke.

Kun lim er et alternativ men det føles usikkert da det er utsatt beliggenhet i Stockholms skjærgård.

Går det å bore et hull og deretter lage gjenger i det hullet?
Må du bruke I-bjelke?

Burde det ikke bli penere med rektangulær hulprofil (vkr eller kkr). Da kan du bruke selvborende gjengeskruer som ikke blir synlige.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jeg tenker spontant at det er mer stabilt, ingen lekkasjerisiko og mindre vaklende enn skruer:thinking:
Så tenkte jeg også…men så tenkte jeg Stockholms skjærgård, saltvann, 20-30 år…..

Kan forårsake store skader om et tak på 21 m2 løfter….

D
M Maijckel skrev:
Må du bruke I-bjelke?

Blir det ikke penere med rektangulær profil (vkr eller kkr). Da kan du bruke selvborende gjengeskruv som ikke blir synlig.
Jo jeg jobber med å undersøke hvilke dimensjoner jeg ville trenge i VKR.

Blir helt klart penere!

D Derbyboy skrev:
Jo jeg jobber med å undersøke hvilke dimensjoner jeg ville trenge i VKR.

Blir helt klart penere!
Selvborende gjengeskruv vil gå minst 10-20 ganger raskere enn å bore og gjenge

PNO PNO skrev:
... Det er dog ikke en slik på bildet ditt, men en gjengepressende skrue ser ut som en vanlig M-gjenget skrue ved første øyekast og passer med en vanlig mutter. Men ser man nærmere etter, så er skruen dels litt konisk foran og dels litt lett trekantet tiltrykt i fronten. Det gjør at den kan forme sin egen gjenger i moderat harde stålsorter, som i bjelker. Man borer da et noe større hull enn om man skulle gjenge med tapp, ettersom tappen skjærer bort materiale som spon, mens den gjengepressende skruen presser materiale fra gjengets daler til toppene.
Nja... både skruen på bildet og de du snakker om kalles nok gjengepressende. De du tenker på er vel Taptite som skaper maskin/sylindriske gjenger.
https://www.bulten.com/sv-SE/Technologies/Threads/Taptite

Ifølge https://www.nfgab.se/sortiment/c/fa...-och-borrande/604-gangpressande-skruv-taptite anbefales rustfrie gjengepressende skruer kun til myke materialer. Antageligvis fordi rustfritt har dårligere fasthet.

/Höghus

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tenkte også å foreslå det, men mangler erfaring med sånn, men er nysgjerrig. :)
spikeren sitter der du vil ha den. Vi skyter fast alt som går da det er den enkleste måten. I ditt tilfelle ville jeg brukt Hilti Bx3 med 14mm stålspiker

• Liker
richardtenggren
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.