D
Jeg vurderer hvordan jeg på best mulig måte kan feste en aluprofil på en stålbjelke.

Bare lim er et alternativ, men det føles usikkert siden det er utsatt beliggenhet i Sthlms skjærgård.

Går det an å bore et hull og deretter lage gjenger i det hullet?

• Stålbjelke i profil, vurderer festemetoder for aluprofil, inkludert boring og gjenging, i utsatt område i Stockholms skjærgård.
  • Aluminiumsprofil i hvitt med svarte gummipakninger, sett fra siden, brukt i konstruksjoner for styrke og passform, relevant for byggeprosjektspørsmål.
Klart det går an å gjengetappe i en stålbjelke.

Ellers så er det jo en IPE på bildet ditt så gjennomgående hull og mutter på undersiden funker også.

D
Blir vrient å bore rett gjennom bjelken siden profilen skal sitte i midten og da er det stål hele veien (dessuten ikke veldig tykt).

D
Balken er en IPE100

Rickard.
Må den sitte i midten?
Det er jo ellers veldig enkelt med "balkskruv" som borer og lager gjengene i ett.

D
Må og må, blir vel penest.

En IPE100 er 55mm bred i flensene. Aluprofilen er 65mm.

D
Tror balkskruv blir for grov.

Tror det blir bra å legge opp profilen på balken. Borre gjennom både profil og inn i midten på balken ca 10 mm m5 kanskje. Ta bort profilen, kjøre gjengestaren, teste hullene og så på med lim og opp med profilen. Kjøre kanskje hull hver 25. cm.

I med skrue og skive.

Borre og gjenge rett ned i livet går bra det også. Men det er ikke noe gøy å gjenge bunnhull.

Men må hullene sitte i midten? Ser jo ut til å være mye plass å skru i aluminium-profilen.

Et annet alternativ er å bruke blindnagle. Går mye raskere å montere enn å holde på og gjenge eller fikle med skruer og muttere. Men krever at du ikke borer ned i livet.

• Liker
fremax og 1 annen
  • Laddar…
Bor som du sier og deretter gjengpressende skrue. Holde på med gjenging føles som sløsing med tid.

/Høghus

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
PNO PNO skrev:
Borre og gjenge rett ned i livet går bra det også. Men det er ikke gøy å gjenge bunnhull.

Men må hullene være i midten? Ser ut til å være masse plass å skru i aluminium-profilen.

Et annet alternativ er å bruke blindnit. Går mye raskere å montere enn å styre med gjenger eller fikle med skrue og mutter. Men krever at du ikke borer ned i livet.

Det må vel være et gjennomgående hull for blindnitter?

D
Höghus Höghus skrev:
Borra som du säger och sedan gängpressande skruv. Hålla på att gänga känns som slöseri med tid.

/Höghus
En sån här jäkel?

• Gjenget metallskrue med plastbrikke, 3,9x16 mm, rustfritt stål, ved siden av mindre bilde av samme skrue ovenfra.
D
PNO PNO skrev:
Bore og gjenge rett ned i livet går bra det også. Men det er ikke noe gøy å gjenge bunnhull.

Men må hullene sitte i midten? Det ser jo ut til å være masse plass å skru i aluminium-profilen.

Et annet alternativ er å bruke blindnagle. Går mye raskere å montere enn å holde på og gjenge eller fikle med skrue og mutter. Men krever at du ikke borer ned i livet.
Kanskje ikke nødvendig å sitte i midten, men det føles best. Borer man ved siden (samme rom som platen) så kan man jo være sikker på at det begynner å lekke. Men men det ser jo ikke ut til å være noen problemer egentlig å skru gjennomgående i samme rom som platen og der kanskje sette biter eller tynne bolter (m5).

D
Høres ut som det i hvert fall finnes en mengde måter å få på plass den der profilen :)

Akkurat det jeg skrev - blindnit fungerer hvis du kan bore et annet sted enn i midten av bjelken. Livet er altså det som er i midten av bjelken og holder sammen kantene som kalles flenser.

Tipset om gjengepressende skrue er også bra. Det er imidlertid ikke en slik på bildet ditt, men en gjengepressende skrue ser ut som en vanlig M-gjenget skrue ved første øyekast og passer med en vanlig mutter. Men ser man nærmere, er skruen dels litt konisk foran og dels litt lett trekantet tiltrykt foran. Det gjør at den kan forme sin egen gjenge i moderat harde stålsorter, som i bjelker. Man borer da et noe større hull enn om man skulle gjenge med tapp, siden tappen fjerner materiale som spon, mens den gjengepressende skruen presser materiale fra gjengenes daler til deres topper.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
En sån här jäkel?
Typ.
Jeg hadde ikke valgt rustfritt men stålskrue. Har for meg at det kan bli aluminiumlisten som korroderer ellers.
Så hadde jeg nok prøvd å finne skrue med torx-hode.
Men jeg er ingen korrosjonsekspert, noen annen kan kanskje utvikle resonementet.

/Høyhus

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.