æh, innså nå at bildet ble feil. Den korrugerte platen ligger på andre ledden. Skal se om jeg klarer å tegne det riktig :)

Nå har jeg ikke lest alt.

Men selv hadde jeg grunnet med 2 lag av en eller annen type grunning for stål. På jobben har vi 50my som standard for stål som skal grunnes før innkledning.

Og festingen hadde jeg satt 4 stk m12 stenger med hilti hit 70 for tegl. På hver side av bjelken. Sveisingen kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet total last på bjelken.

C
Cff skrev:
äh, innså nå at bildet ble feil. Den korrugerte platen ligger på andre ledden. Skal se om jeg klarer å tegne det riktig :)
OK, da tror jeg at jeg endelig forstår hvordan det skal se ut. Forvirringen oppstod på grunn av at jeg misforstod hva som er opp og ned på ditt første bilde.

Forutsatt at bjelken er riktig dimensjonert så er min eneste mening da den samme som du selv påpekte, at vinkeljernet burde vært sveiset utenpå bjelken. Som det er nå vil sveisen måtte bære hele lasten. Hadde jernet ligget utenpå hadde sveisesømmen sin eneste oppgave vært å sørge for at det ikke faller fra hverandre. Ville også valgt et jern med minst samme materialtykkelse som bjelken, men kanskje det allerede er slik?

Diagram av vinkeljern festet på en bjelke, med blå piler som peker nedover. Røde markeringer viser sveisesømmer som bærer lasten.

Sist redigert:
Du tegner bra bilder!
Jepp, det føles som at største problemet er at vinkeljernene sitter på feil side (og det på siden er jo kuttet og fastsveiset med en enslig sveiseskjøt på utsiden). De er også av svakere dimensjon enn selve bjelken.
Er det like sterkt om jeg borer og skrur istedenfor å sveise (om jeg skjærer bort de vinkeljernene som sitter nå og setter dit nye, som sitter riktig)?

C
Cff skrev:
Du tegner bra bilder!
Er det like sterkt om jeg borer og skruer i stedet for å sveise (om jeg skjærer bort de vinkeljernene som sitter nå og setter dit nye, som sitter rett)?
Takk! Min oppfatning er at det går akkurat like bra med skrue og mutter i dette tilfelle!
Det trenger ikke være så sterkt om bjelken hviler på vinkeljernet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.