og her er hvordan det ser ut fra andre siden (sett fra under loftet). Legg merke til at det som er sveiset mot den vertikale siden tilhører den gamle biten som satt feil og som de skar av.:
cpalm - angående skruv og plugg, bruker man det sammen med kjem-massen? Jeg har fått instruksjoner fra byggkonsulenten om at jeg skal bruke kjemanker, regnes skruv og plugg - kombinert med kjem-masse - som det?
Med stående mente jeg at jeg hadde lagt bjelken på "høykant", bjelken tåler mer belastning sånn.
Nei, jeg mente skrue og plugg i stedet for kjemiankeret.
Forstår ikke helt bildet som viser hvordan vinkeljernet er påsveiset.
Angående dimensjonering, sjekk her: http://www.fischersverige.se/PortalData/10/Resources/fischer_se/pdf_dokument/M0006_ankarmassa.pdf
Ifølge tabellen kan M10 belastes med en tverrkraft på 8 kN, dvs ca. 3 tonn med 4 innfestingspunkter. Nå gjelder dette riktignok betong, og hullene har en minimumsavstand som jeg mistenker er underskredet. Men det burde rekke og bli over(?)
Va mye mening! Jeg synes det virker veldig rart at det sitter et feste til siden?
Det tilfører jo ikke så mye.
Hvorfor ikke en bit med 4 hull over bjelken.
Beregningen var jo 4 kjemankere, riktignok litt svakere men hvordan var de plassert i forhold til bjelken?
som jeg forstod instruksjonene skulle jeg sette to vinkeljern med to kjemiske ankre i hver. At vinkeljernene skulle være i de retningene de er plassert går jeg ut ifra siden de andre to sidene ligger mot loftet (som ikke kan flyttes på for å skru fast bolter i bjelken).
Jeg har bestemt meg for å dobbeltsjekke med byggkonsulenten (men det føles litt surt siden jeg hadde planlagt å fikse dette i løpet av helgen for å kunne få unna stemplene før byggherrene kommer på mandag (under loftet er det et bad som skal gjenoppbygges. Det er ganske lite så stemplene føles litt i veien når det er flere personer som skal arbeide i badet
Jeg gjorde noe lignende da jeg bygde inn min vegghengte toalett. Jeg brukte ankermasse fra biltema og vanlig gjengestang som kappes i riktig lengde. Det har holdt bra, og det er strekkstyrke jeg tar i disse boltene, så samme løsning burde være perfekt for deg siden du skal ta skjærfasthet, noe som er mer gunstig.
nja, jeg er nesten sikker på at han snakket om to vinkeljern med to skruer i hver. At stålfirmaet valgte å feste vinkeljernet på innsiden av bjelken istedenfor på utsiden... din tegning virker jo mer fornuftig.
Må bare la byggekonsulenten se på det og komme med en uttalelse. Ser virkelig ikke frem til alternativet med å igjen måtte heise ned bjelken og dra den ned trappene og av gårde til stålfirmaet...
Bildet ditt var superpedagogisk (om jeg må be stålfirmaet om å gjøre om, så vil jeg nok ta med bildet ditt).
Om nåværende løsning ikke duger, kan det være et alternativ å sette et nytt vinkeljern og bore hull og skru sammen også delen som ligger mot bjelken (istedenfor å sveise)? Da ville jeg ikke behøve å flytte bjelken igjen...
Har sett litt nærmere på bildene dine. Tolker jeg det riktig at det er en U-bjelke som skal monteres omtrent slik?:
Hvis bjelken er vendt på denne måten og de røde pilene viser belastningen, vil den bli tatt opp av den delen av bjelken som jeg har markert med blått. Dvs. større delen av bjelken vil ikke bidra særlig til bjelkens lastbærende evne. Lurer på hvorfor man har valgt en bjelke med et slikt "bredde / høydeforhold"?
Uansett, det som avgjør er selvfølgelig spennvidden og hvor stor last du legger på bjelken. Har noen regnet på dette? Et tips er jo å be konsulenten om å lage en enkel tegning neste gang så det ikke oppstår noen uklarheter.
Det er en L-formet bjelke som sitter under og på utsiden av loftet (som i denne enden "henger i luften" - midten av loftet, som er ca 2 m bred, balanserer på en vegg som vel er det som hovedsakelig bærer opp loftet). Formentlig er det ikke så stor belastning på kantene, uten bjelken skal, foruten å sørge for at kanten ikke buer ned, stabilisere den korrugerte platen som er det nederste laget på loftet (så ligger det så vidt jeg kan se to lag med plywood, totalt 2 cm, og oppå det et tynt gulv) - den korrugerte platen har ca 5 cm mellom "toppene" og "dalene". Det viste seg rett og slett å være mer komplisert enn jeg trodde - det løser seg, men det er litt frustrerende for jeg ville jo få fast bjelken nå i helgen for å kunne fjerne stempene (hva heter egentlig stämp i flertall?). Stor takk for all input! Setter stor pris på det!
Loftet ble bygget en gang 93-95 og siden veldig mye annet i leiligheten (et innredet loft) er dårlig og ikke fagmessig gjort, gjelder det nok loftet også. Men det har aldri føltes ustabilt og jeg er ikke bekymret (det er lite og rommer stort sett bare en seng).
Her er mitt forsøk på å tegne opp hvordan det ser ut:
Jeg har nå også anskaffet gjengeskruer:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.