Jeg skal feste en stålbalk i en teglvegg. Stålbalken hjelper til med å bære et loft, så det er viktig at den sitter ordentlig (den største delen av tyngden bæres dog av en vegg som går under midten av loftet, denne innfestingen gjelder et hjørne av loftet - den andre enden av stålbalken hviler på vertikale veggskinner).
Jeg har blitt instruert til å bruke kjemiske anker 10 mm tykke, 4 stk. På Bauhaus fikk jeg hjelp av en fyr som jeg ikke vet om jeg helt tør stole på, så jeg vil dobbeltsjekke at jeg nå har riktig utstyr før jeg borer hullet og sprøyter inn massen.

Jeg har Fischer FIS VS 300 T-masse og Fischer Betongekspander FBN II 10/5 K (10x71) FZV (bildet nedenfor). Kan jeg bruke disse?
Stålbjelke festet til teglvegg med stålvinkler, klare for bruk av kjemiske ankre. Veggen er synlig med mursteinsstruktur i bakgrunnen. Fischer betonganker FBN II 10/5 K med gjenge og sekskantskrue, brukt for å feste stålbjelke i teglvegg.
Fischer Betongexpander etikett med modell FBN II 10/5 K (10x71) FZV, strekkode og mål. Instruksjonsark for Fischer Betongexpander FBN II 10/5 K, viser mål og monteringsanvisning.

Det der er en betongekspander og ikke et kjemankre. Jeg gjetter at den vil sprekke teglsteinen hvis du prøver å montere en slik ekspander i tegl.

Takk. Da var magefølelsen min riktig altså. Synd at man ikke skal kunne stole på råd man får fra "spesialister" på byggevarehusene.
Så hvor finner jeg kjemianker (hva står det på forpakningen)? For det var det jeg ba om på Bauhaus... - og hvis det ikke fungerer å finne riktig når man ber om det, så må jeg i stedet finne riktig selv.

Kjemisk anker er en 2-komponents "lim/masse" som sprøytes inn i hullet og deretter pleier man å føre inn en gjengestang som man kapper til med passende utstikk.

Vet dessverre ikke hvor man kan få tak i dette som privatperson. Selv pleier jeg å handle fra HILTI http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_catnavigation.jsf?lang=sv&nodeId=-43449

EDIT: Såg at du hadde fått med deg Fischers kjemisk anker, da hadde jeg kjøpt passende gjengestang og brukt tuben du har. Fyren på Bauhaus hadde nok ikke så mye peiling.
Og ikke glem å blåse boret rent for støv før du påfører ankermassen.

Sist redigert:
Jeg har en masse også (fra Bauhaus):
En tube av Fischer FIS VS 300 T kjemisk forankring, med instruksjonsdiagram på etiketten, ligger på et bord ved siden av en penn og et måleverktøy.
Kan jeg bruke denne, men kjøpe en gjengestang og en mutter (trengs det skive også?)?

C
Massen du har er de riktige greiene, men ekspansjonsskruvene er feil. Du trenger å supplere med gjengestang, eller ankerhylse (som er gjengede innvendig og riflede utvendig). Bruker å finnes i byggevarehandelen. Du trenger også en hullbørste og en blåsedings for å få rene hullene før massen påføres (viktig). Jeg kjøpte børste men brukte et rør som jeg blåste manuelt i. Fungerer bra så lenge man ikke har noe imot å få hele ansiktet fullt med teglstøv :)
Merk at det er viktig at hullet og stangen har riktig diameter og dybde slik at mellomrommet blir riktig. Det finnes en tabell i massepakkingen om jeg husker riktig.

P.s. fast der på veggen ville jeg nok brukt vanlig plugg og skrue. Dels er det jo skjærkrefter - skrueforbindelsen utsettes jo ikke for noen trekkrefter, dels tåler det uansett betydelig mer enn sveiseforbindelsen om du har 4 stk 8 mm skruer med tilstrekkelig lengde.

Sist redigert:
aha, stort takk til dere alle. Så himla deilig å kunne dobbelsjekke med folk som har peiling.
Hva er å foretrekke (hva blir sterkest), gjengestang eller ankerhylse?
Skal jeg bruke en skive under mutteren?
To av hullene i jernbjelken havner over mørtelen/skjøten mellom mursteinene. Gjør det noe eller blir det like sterkt likevel? Hvis ikke antar jeg at jeg kan bore nye hull i festebiten på jernbjelken på andre steder som ligger mot selve mursteinene (?).

C
Hylse velger du når det ikke funker med en fast pinne som stikker ut av veggen. F.eks. om din bjelke går mellom to motstående vegger så går det jo ikke an å "tre på" bjelken på pinnene.
Skive under mutteren er alltid bra.
Tror ikke det blir like sterkt, men tilstrekkelig sterkt hvis noen av skruene går i fugen. Ser ut til å være sterkt mørtel.

Om du er bekymret for at det skal tåle belastningen bør du kanskje se over sveisefugen som det ser ut på bildet. Ser litt spinkelt ut i forhold til bjelkens dimensjon. Men det kanskje bare er provisorisk?

den ene sveisesømmen ble gjort om (de hadde satt vinkeljernet feil vei så kappet det og sveiset på riktig vei). Jeg sa at det skulle bære opp et loft... sveisesømmen er ikke ment å være midlertidig -betyr dette at jeg burde (enda en gang, for jeg var jo nødt til å gjøre det når jeg oppdaget at vinkeljernet var satt feil, noe jeg ikke gjorde før jeg fikk opp bjelken på plass) heise den ned og slepe den ned (5 trapper) og tilbake til stålfirmaet for en dobbelsjekk? Vil jo ikke at den skal falle ned... Finnes det noen måte å sjekke at sømmen er sterkt gjort?

Øverste laget på sveisefugen var løst (kan det være fra når den ble avkjølt - det gjorde de fordi jeg skulle frakte den i bilen). Her er et nærbilde av fugen:
Nærbilde av en sveiseskjøt med metalliske farger, delvis løs på grunn av kjøling. To metallplater med rustflekker.

Går det ikke an å sette en vertikal limtrestolpe under bjelken så trenger du ikke å bekymre deg:)

C
Er nok ikke noe galt med selve utførelsen av sveisen, men det ser ut som at det bare er en søm på oversiden av bjelken.
Selv hadde jeg nok plassert vinkeljernet i hjørnet av bjelken slik at man kan sveise langs fire kanter, eller i det minste sveiset langs alle tre kanter.
Eller enda bedre, skru opp en bit L-bjelke på veggen for å lage en "hylle" som bjelken kan hvile på og så skru eller sveise bjelken mot hyllen. Hadde dessuten montert bjelken "stående".

Men men, umulig å si uten å vite hvilke belastninger du har. Mener bare at det ser litt uproporsjonert ut, noe som selvsagt ikke innebærer at det ikke kommer til å bli helt utmerket for formålet. Beklager om jeg skremte deg :)

Sist redigert:
S
sveiser med pinne pleier det å bli et lag på sveisen.
skal du rustbeskytte stålet på noen måte?

Jeg tenkte å bore med balken på plass (tror jeg får plass med boremaskinen selv for de indre hullene) og så sette inn skruen gjennom balken. Så da antar jeg at det er ett fett med gjengestang eller ankerhylse. Når det gjelder alternativet som cpalm foreslår, med skrue og plugg, ville disse funke:
Pakke med grå plugger og metallskruer vist i plastinnpakning. Skruene har sekskantede hoder og er beregnet for bruk med 10 mm plugger. Forpakning med illustrasjoner og mål på skruer og plugger fra merket Stabilit, størrelse SD 10x50 S.
Kan jeg bruke disse som børste og blåser (børsten er en børste beregnet for rustfrie sugerør, blåsmojengen består av et rustfritt sugerør, diameter 8 mm) og en blåser som er til for å rense pumpen i min Scooba, dvs selvgående gulvvasker :)?

trenger bjelken rustbeskyttelse? Har ikke tenkt på det (følger instruksjoner jeg har fått fra en byggekontruktør, kan ikke noe om slikt så har vanskelig for å tenke selv :). Dessverre ingen plass for noen stolpe under bjelken...

cpalm - når du mener stående - jeg antar at du ikke mener vertikalt? Tanken er at den skal være horisontalt montert, med den bredere siden (150 mm) vertikal og den smalere (50 mm) horisontal (i den nedre kanten av den vertikale. Problemet med sveiseleggen oppstod altså nettopp fordi de sveiste fast biten i stedet for å sveise fast en ny vinkeljern...? Hmmm, nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre (føler virkelig ikke for å laste ned den igjen og dra tilbake til stålfirmaet, men tør jo ikke ta sjansen på at det ikke blir bra.

Angående rustbeskyttelse, trenger jeg å male med noe, og hvis ja, antar jeg at jeg må prøve å få løsnet den (den andre enden av den sitter ganske stramt fast mellom loftet og de to vertikale stendere) hvis jeg også skal male på siden som sitter mot veggen. Bjelken kommer ikke til å bære hovedtyngden av loftet, for det gjør veggen som sitter rett under. Bjelken er ca. 1 meter ut fra veggen som loftet hviler på, og tanken er at den skal balansere opp den halvdelen av loftet og stive opp den korrugerte plate (ja, dere leste riktig, det er ikke jeg som opprinnelig bygget loftet) som loftet hviler på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.