Hei! Jeg skal snart kjøpe en ettroms med sovealkove og har vurdert en del på å bygge en hems i alkoven. Jeg har nok fått en grei forståelse av hva som kreves for dette, men har noen flere spørsmål.

Hems vil festes i tre vegger, og en langside vil "henge" i luften. Jeg forstår at man bør feste en bjelke i hver vegg og bygge deretter. Veggene er, så vidt jeg forstår, vanlige gipskledde vegger med trestendere som utgjør selve veggens konstruksjon.

Det jeg først og fremst lurer på, er om man altså skruer bjelkene, som skal bære hemsen, i veggens stender GJENNOM gipsplaten? Min første tanke er at gipsplaten skaper en større avstand mellom stenderne og gir hemsen en større spak for å bevege skruen i veggen. Eller er det slik at det holder selv om skruen passerer gipsplaten?

Jeg vet at det selvsagt er mer måling, beregning og planlegging før jeg bygger noen hems, men dette er min første fundering.

Stort takk på forhånd!
 
T
Om du setter skruvene gjennom loftsengens sarger og så inn i stående stendere i veggen så vil det holde uansett gipsplaten.
 
T Testarn skrev:
Om du setter skruene gjennom loftsengens sarger og så inn i stående lekter i veggen så kommer det til å holde uansett gipsplaten.
Okei, kanon! Takk for hjelpen!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Et mye enklere alternativ er å sette inn en loftseng, f.eks. denne:
[bild]
[lenke]
Samme funksjon,
Og det går fint å møblere under med skrivebord eller sittegruppe.
Jo, det ville jo vært aller enklest! Men tanken er at en seng for to skal opp der. Og det hadde vært kult å få det akkurat som man vil. Liker også når loftet "henger" og ikke står. Uansett, takk for tipset!
 
A Axra99 skrev:
Jo, det vore jo aller enklest! Men tanken er at en seng for to skal opp der.
Den avbildede sengen er 200 x 140, så den rekker for to.
Men hvor bred er alkoven?
Enkelt ville jo være å bestille en sengbunn/ribbotten med passende mål og skru opp gavlene i veggen bare.
Så gjorde vi en gang med en enkeltseng for datteren, da hun var liten.
Skruvde den i to vegger i et hjørne, og bare en stolpe i det frie senghjørnet.
En liten trappestige må du lage uansett i så fall, men det er enkelt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den avbildede sengen er 200 x 140, så den rekker for to.
Men hvor bred er alkoven?
Enkelt ville jo være å bestille en sengebunn/fjærbunn med passende mål og skru opp gavlene i veggen bare.
Så gjorde vi en gang med en enkeltseng for datteren, da hun var liten.
Skrudde den i to vegger i et hjørne, og bare en stolpe i det frie sengehjørnet.
En liten trappestige må du lage uansett i så fall, men det er enkelt.
Okei, tåles kanskje å tenke på den da.
Alkoven er ca. 230 bred. Jo det er jo også et alternativ!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.